تاریخ : 1396,چهارشنبه 22 آذر00:54
کد خبر : 252625 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در دیدار اعضای تشکل‌های دانشجویی با آملی لاریجانی چه گذشت؟

۸ ساعت «صریح و بی‌تعارف» با رئیس دستگاه قضا +حواشی

در این نشست که در محل قوه قضائیه برگزار شده است، اعضای تشکل‌هایی همچون بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و همچنین جنبش عدالتخواه دانشجویی حضور داشته و سوالات خود را با رئیس دستگاه قضا درمیان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 50 نفر از اعضای تشکل‌های بزرگ دانشجویی صبح امروز سه‌شنبه 21 آذرماه، با آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از مسئولان عالی دستگاه قضای کشور دیدار کردند. در این نشست، که بیش از 8 ساعت به طول انجامیده است، رئیس قوه قضائیه پاسخ‌های صریحی به سوالات پرتعداد دانشجویان ارائه کرده است به گونه‌ای که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این دیدار و گفت‌وگو را بسیار مثبت ارزیابی کردند.

همه آنهایی که ناظر دو جلسه هشت‌ساعته آملی‌لاریجانی به‌عنوان رئیس قوه‌ قضائیه و جلسه چهارساعته محسنی‌اژه‌ای به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه بوده‌اند، ‌بر این مساله اذعان دارند که برخلاف برخی جلساتی که وجه فرمایشی یا نمایشی بودن آن غالب است، اما این جلسات جدی، ‌صریح، ‌انتقادی و همراه با جواب‌های اقناعی بوده است. یکی از دانشجویان می‌گوید:‌ «جلسه پرنشاط و کاملا جدی بود تا جایی که آملی‌لاریجانی حداقل 10 سوال و نکته از سخنان هریک از دانشجویان را یادداشت کرد و برای هر موضوع پنج استدلال و توضیح داشت. تا لحظه تنظیم این خبر، درمورد جزئیات پاسخ‌های رئیس قوه قضائیه متن رسمی منتشر نشده، اما خبرگزاری «میزان» بخشی از سخنان آغاز جلسه رئیس قوه قضائیه را انتشار داده است.

در این نشست که در محل قوه قضائیه برگزار شده است، نمایندگان و اعضای تشکل‌هایی همچون بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و همچنین جنبش عدالتخواه دانشجویی حضور داشته و سوالات خود را با رئیس دستگاه قضا درمیان گذاشتند.

* روایت‌های فعالان دانشجویی از جلسه امروز
با پایان یافتن جلسه تشکل‌های دانشجویی با رئیس قوه قضاییه، دانشجویان و اعضای حاضر در جلسه، جزئیاتی از جلسه را در فضای مجازی تشریح کردند و برگزاری این جلسه را مفید دانستند.

محمدامین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در پیامی توئیتری پیرامون جلسه تشکل‌های دانشجویی با آیت‌الله آملی لاریجانی نوشت: «جلسه امروز با رئیس قوه قضائیه 8 ساعت طول کشید خندیدیم تند شدیم نقد کردیم و پیشنهاد دادیم جایی قانع شدیم و جایی نشدیم».

محمدرضا گلرومفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور نیز که یکی از حاضران این جلسه بود، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «جلسه ای ۸ ساعته با رئیس قوه قضائیه داشتیم. مطالب صریح و منتقدانه دانشجویان مطرح شد و رئیس قوه با صبر و تحملی مثال زدنی پاسخ سوالات دانشجویان را می داد. جلسه حواشی بسیاری داشت. روال سخنرانان دانشجویی به هم خورد و دانشجویان وسط صحبت های یکدیگر صحبت می کردند. برخی دانشجویان حاضر در جلسه، پرونده برخی اشخاصی مثل منصور نظری را مطرح کردند. رئیس قوه ابتدا از برخی دانشجویان که در این باره قضاوت کرده بودند انتقاد کرد و گفت: مگر شما پرونده ایشان را خواندید که قضاوت می کنید؟ سپس در یک بحث کُلی با انتقاد از ورود مصداقی برخی دانشجویان گفت تا مُنکر برای شما اثبات نشده است نباید امر به معروف و نهی از منکر کنید. این سخن رئیس قوه من را یاد صحبت‌های رهبری در شیراز انداخت که گفتند: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. متاسفانه این مسئله آفتیست که بعضا جریان حزب اللهی به آن گرفتار می شود و بدون اثبات مُنکر اقدام به نهی از منکر می‌کنند. این موارد آنجا خطرناک و حساس می‌شود که خود بچه حزب اللهی‌ها ناخودآگاه همراه با ضدانقلاب و جریانات فتنه و بهاری ها هجمه‌هایی علیه نظام می کنند که این کار ظلم آشکار است پ.ن۱: امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد. پ.ن۲: در امر به معروف و نهی از منکر نباید قبیله ای عمل کرد. نمی شود "یومن ببعض و یکفر ببعض" بود. پ.ن۳: جلسه حواشی بسیار دیگری داشت که انشالله رسانه ای خواهد. از مسئله بورسیه ها گرفته تا اطاله دادرسی و ...».

 گلرومفرد از سخنرانان این جلسه در خصوص این دیدار به «فرهیختگان» می گوید: «در حقیقت ضعف عملکرد رسانه‌ای قوه قضائیه موضوعی بود که اکثر دانشجویان به آن اشاره داشتند، اینکه خدمات رسانه‌ای نمی‌شود و به شبهات مطرح‌شده علیه قوه قضائیه به‌صورت مستدل و به‌موقع پاسخ داده نمی‌شود. البته آیت‌ا... آملی‌لاریجانی مسائل مطرح‌شده دراین‌باره را تلویحا پذیرفت.» گلرو مفرد ادامه می‌دهد: «در این جلسه دانشجویان سوالات خود را مطرح کردند و آیت‌ا... آملی لاریجانی نیز در فضایی بسیار صمیمانه و دوستانه به سوالات به‌طور مفصل و دقیق پاسخ دادند و اگر دانشجویان قانع نمی‌شدند، بحث درباره آن موضوع ادامه پیدا می‌کرد. اهمیت قوه قضائیه و تفاوت آن با یک وزارتخانه و همچنین ارتباط مستقیم آن با کارآمدی نظام، پرونده کاسپین و مالباختگان مالی، پرونده بورسیه‌ها، موضوع پیشگیری از جرائم و نظارت بر ضابطان ازجمله مباحثی بود که در جلسه روز گذشته مطرح شد.»

سعید توانا راد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پس از پایان جلسه امروز در کانال تلگرامی خود نوشت: «‏جلسه امروز با رئیس قوه قضائیه یک رکوردشکنی عجیب بود. آیت الله آملی لاریجانی حدود ۷ ساعت به سؤالات و ابهامات دانشجویان با صبر و رفتار پدرانه پاسخ دادند. حجم محتوای جلسه بسیار بالا بود. مدعیان راه آزادی، امسال دیوارکشی دانشگاه را رقم زدند و متهمان به دیکتاتوری، آزادگی نشان دادند.»

توانا راد همچنین سوالات مطرح شده توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در جلسه با آیت‌الله آملی لاریجانی را در اختیار «خبرنامه دانشجویان ایران» قرارداده است.

سوالات و مباحث مطرح شده به شرح زیر است:
۱- اهمیت قوه قضاییه در نگاه رهبری و تفاوت آن با یک وزارت‌خانه و همچنین ارتباط کارآمدی مستقیم آن با نظام

۲- رویکرد ما با قوه قضائیه تعاملی است نه تقابلی اما متاسفانه این قوه امروزه دچار پدیده‌ای به نام مدیران پارکینگی شده است که در واقع مدیرانی هستند که با مردم در ارتباط نیستند و مشاوره اشتباه می‌دهند و از پارکینگ قوه قضائیه به پارکینگ خود با ماشین‌های شیشه دودی حرکت می‌کنند که این مسئله یکی از ضعف‌های مهم این قوه محسوب می‌شود. که پیشنهاد شد کمیته مشترکی بین فعالین دانشجویی ۵ اتحادیه دانشجویی و قوه قضائیه برای ارائه راهکارهای مناسب به صورت مستمر ایجاد شود.

۳- آیا با مسئولین خاطی هم برخورد قضایی می‌شود؟ مصداق آن هم انصار رئیس جمهور سابق و یا مدیران فعلی در زمان مسئولیت‌شان با آن‌ها برخورد می‌شود یا خیر؟ اگر می‌شود چرا برای جامعه شفاف سازی نمی‌شود؟

۴-. برای ما که در سطح دانشگاه و جامعه فعال هستیم کاملا مشهود است که میزان مقبولیت جامعه پایین آمده است و بسیاری از موارد غلطی که در رسانه‌های معاند منتشر می‌شود موثر است و در کل عملکرد قوه قضاییه رضایت بخش نیست.

۵- در ادبیات مسئولین قوه قضائیه اصول قانون اساسی باید به طور جدی وارد شود که متاسفانه اظهار نظرهای برخی مسئولین قضایی مانند بخشی از جریان ضد انقلاب است. که مثال آن آقای تاج‌زاده در فضای مجازی توئیتی منتشر کرده بود چرا از بعضی‌ جاها که حرم ندارد حمایت می‌کنیم که من با قانون اساسی جواب آن را دادم و کسی نتوانست پاسخی در قبال آن بدهد.

۶- بروندهی رسانه‌ای قوه قضاییه در خصوص مسئولین سطح بالا بوی سیاسی و حمایت از یک سری افراد که به یک طیف خاص حمله می‌کنند می‌دهد که این مسئله نباید رخ دهد. که باید ادبیات رسانه‌ای‌تری در اظهار نظرهای شما وجود داشته باشد.

۷- بحث‌حقوق‌شهروندی که ما در قوه قضاییه و در زمان مدیریت آقای هاشمی شاهرودی تدوین شده بود و پس چرا قوه قضاییه از این مسئله استفاده سیاسی نمی‌کند و به اعتراف آقای لاریجانی این مسئله در حال حاضر اجرا می‌شود اما چرا باید یک جریان سیاسی دیگر از آن استفاده کند. جریانی که با قوه قضائیه مشکل هم دارد.

۸- تعامل رسانه‌ای قوه قضائیه پایین است چرا از دانشجویان جوان در حوزه رسانه استفاده نمی‌شود، رسانه امروزه به پاشنه آشیل قوه قضاییه تبدیل شده است و مصداق اینکه ما می‌دانیم رئیس قوه قضاییه به زندان‌ها و مراکز تحت مدیریت خودشان سرکشی می‌کنند اما چرا این مسئله رسانه‌ای نمی‌شود.

۹- راهکار برای اطلاع دادرسی که راهکار ما این بود که دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی به استفاده از مشاور قضایی با تخفیف مناسب موظف شوند تا راهکارهای مناسب را به مردم آموزش دهند تا پرونده‌ها اینقدر طول نکشد.

۱۰- وضعیت حقوق‌های نجومی در قوه قضاییه‌ چرا پیگیری نمی‌شود آیا توقف کمیته ۴ نفره حقیقت دارد یا نه؟ و چرا؟ که ایشان گفتند حقوق‌های نجومی مشکلش از دولت قبل بوده و در این دولت ادامه پیدا کرده و به خاطر سو استفاده از قانون و بیت المال اخیرا با ۱۶ نفر از مدیران برخورد شده و حکم آنان صادر شده است.

۱۱ - رسیدگی به تخلفات مدیران دولتی در انتخابات ۹۶ بود که گفتن چند تن از وزرا احضار شدند و توضیح دادند که در حالت مرخصی بودند که می‌رفتند برای تبلیغات آقای روحانی که گویا قوه قضاییه در این مسئله قانع شده است اما در خصوص‌استانداران و فرمانداران قوه قضاییه به صورت جدی برخورد کرده و محکومیت چند نفر تا به حال صادر شد.

۱۲- تشکر از قوه‌ قضاییه برای برخورد با دانه درشت‌ها و نترسیدن از هجمه ها حمایت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از هرگونه حرکت و برخورد قاطع قوه قضاییه با قانون‌شکنان و مفسدان در هرجریانی و همین طور ورود قدرتمندانه قوه قضاییه به بحث موئسسه کاسپین در دفاع از حقوق مردم  که واقعا یک کار بزرگ انجام داد و از حق مردم از کاسپین و دیگر موئسسات مالی دفاع کرد.

۱۳- مدعی‌العموم چرا در مورد تخم لق سیاسی که برخی مسئولین دولتی در مسکن مهر داشتند و مردم را بهم ریختند و اذهان جامعه را دچار تشویش کردند ورود نمی‌کند این مصداق تشویش عمومی نیست؟

۱۴- دعوای لفظی رئیس قوه قضائیه با رئیس جمهور که با بگو و بخندها در فضای رسانه‌ای همخوانی نداشت و درمردم دوگانگی ایجاد می‌کرد که ایشان گفتند به هیچ وجه رویه چنین نیست و من همیشه ثابت بوده و خواهد بود و نباید دولت را تخریب کنیم.

علیرضا فیروزی دبیر واحد روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پس از پایان جلسه امروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امروز به اتفاق جمعی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه های دانشجویی میهمان آیت الله لاریجانی، ریاست محترم قوه قضائیه در جلسه‌ای ۸ ساعته بودیم که در نوع خود بی‌سابقه بود. البته به اعتقاد من بهتر است مسئولین در دانشگاه حاضر شودند، نه اینکه دانشجو ها به دفتر مسئولین دعوت شوند... نقدهای جدی و شبهات زیادی داشتیم که مطرح شد و آقای لاریجانی هم با صبر و حوصله پای صحبت های دانشجویان نشستند و یک به یک پاسخ دادند و ای کاش می‌شد جزئیات رو اینجا می‌گفتم... ‌‌جاهایی قانع شدیم و جاهایی نه. جاهایی بحث چالشی کردیم و جاهایی گفتیم و خندیدیم. پیش از حضور در این جلسه، تصور نمی‌کردم اینقدر این جلسه صمیمی پیش برود. پ‌.ن ۱: ای کاش همه مسئولین در عمل پای صحبت های دانشجویان بنشینند نه اینکه شعار بدهند و فقط حرف بزنند و هندوانه زیر بغل ما بگذارند...‌‌».

روایت محمد زعیم‌زاده فعال سابق دانشجویی از جلسه تشکل‌های دانشجویی با رئیس قوه قضائیه:

- دانشجویان امروز جلسه‌ای 8 ساعته با رئیس قوه قضائیه داشتند،در میان خنده‌ها حداقل 30 سوال جدی همراه با مصادیق از ایشان سوال شد و رئیس قوه با دقت تمام به سوالات پاسخ داد.

- سعه صدر و دقت آیت‌الله لاریجانی دراین جلسه واقعا ستودنی بود.

- ممکن است دانشجویان از برخی پاسخ‌ها قانع نشده باشند، رئیس قوه هم شاید تلویحا بر برخی اشکالات صحه گذاشته باشند، اما حتما در پایان جلسه میزان رضایتمندی دوطرف بیشتر از 8 ساعت قبل بود.

- دیروز هم معاون اول قوه قضائیه 4 ساعت در دانشگاه شریف با شدیدترین و جدی‌ترین سوالات مواجه شد و به آنها پاسخ داد، نمی‌توان ادعا کرد دانشجویان همه حرف‌ها را پذیرفته‌اند اما اینکه مسئولان به میان دانشجویان و مردم بیایند استدلال‌های خود را طرح کنند و حرف‌ها  را بشنوند حتما در ایجاد مفاهمه کمک می‌کند،کاری که باید زودتر و در باقی سطوح و سایر  قوا  و دستگاه‌ها هم انجام شود.

* آملی لاریجانی: دانشجویان پیشران‌های اقتدار جامعه هستند
آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای این نشست، نشاط جوانی، فرصت تفکر و صدق لسان را سه ویژگی برجسته دوران دانشجویی دانست و تصریح کرد: دانشجویان از حیث نشاط و عدم اشتغالات، در بهترین دوران عمر قرار دارند و باید از این دوران بیشترین بهره را ببرند. یکی از مهمترین وظایف دانشجویان، تلاش علمی است که امروز به مثابه جهاد فی‌سبیل الله است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اقتدار نظام و کشور به تلاش علمی دانشجویان است، افزود: دانشجویان و همه کسانی که در عرصه علمی تلاش می‌کنند، پیشران‌های اقتدار جامعه هستند و امروز انجام کار علمی با استاندارد‌های اصیل، برای کشور واجب است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به نقل قولی از مرحوم شیخ انصاری مبنی بر دشوارتر بودن اجتهاد از جهاد، ادامه داد: غرب در دوره‌ای تز بی طرفی را مطرح و از آن دفاع می‌کرد، اما امروز این سخن که میان حقایق و ارزش‌ها فاصله‌ای پرناشدنی وجود دارد در مباحث علم شناسی مورد نقادی قرار می‌گیرد. ما هم برای آنکه بتوانیم به علوم وجهه ارزشی دهیم باید تلاش زیادی داشته باشیم و مبانی را اصلاح کنیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه دانشجویان به اخلاق و تقوی اظهار کرد: لحظاتی که از دوران جوانی می‌گذرد دیگر قابل بازگشت نیست و انسان زمانی به خود می‌آید که می‌بیند بسیاری از فرصت‌ها از دست رفته است. بنده بنا به مناسبتی محضر مرحوم آیت الله العظمی بهجت حضور یافتم که ایشان در آن جمع فرمودند: طوری زندگی کنید که هنگام مرگ حسرت نداشته باشید. این سخن را شخصیتی می‌گوید که مدام در سیر و سلوک بود و هیچ دلبستگی به دنیا نداشت.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این روایت پیامبر اسلام (ص) که «اشراف امتی حمله القرآن و اصحاب اللیل» خاطرنشان کرد: همین مضمون دو کلمه‌ای را اگر کسی درست اخذ کند سعادتمند است یعنی رفاقت با قرآن و شب زنده‌داری متعبدانه. انسان باید در محضر قرآن باشد و با آن انس بگیرد زیرا قرآن تجلی حق تعالی است و زمانی ارزش مؤانست با قرآن برای انسان ملموس می‌شود که حضور و سلطنت مطلق حق تعالی را در زندگی خود احساس کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به شب زنده داری به عنوان یکی دیگر از توصیه‌های قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: این امر در اوصاف متقین از قول امیرالمومنین علی (ع) نیز ذکر شده است بر این اساس همه دانشجویان باید دو بال علم و تقوی را ابزاری برای تعالی و پیشرفت خود بدانند و با تلاش علمی و اخلاق کمک کنند که کشور و نظام به بالاترین قله‌های پیشرفت دست یابد.


کد خبرنگار : 20