تاریخ : 1396,چهارشنبه 22 آذر06:12
کد خبر : 252640 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

در دانشگاه امیرکبیر مطرح شد؛

مطهری: دانشجو باید یک مصلح اجتماعی باشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم دانشجو می تواند یک مصلح اجتماعی به شمار بیاید و برای این کار وقایع جامعه را رصد کند.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، علی مطهری در نشست دانشجویی که به مناسب روز دانشجو در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد ضمن تبریک سالروز 16 آذر به دانشجویان اظهار کرد: امیدوارم به رسالت خود به عنوان دانشجو آگاه باشید و توفیق عمل هم داشته باشید. معتقدیم دانشجو می تواند یک مصلح اجتماعی به شمار بیاید و برای این کار وقایع جامعه را رصد کند.

مطهری خاطرنشان کرد: باید بدانیم در موضوع آزادی هم مقصود ما از آزادی چیست؟ هنر انقلاب اسلامی ما این بود که هم این شعارها را داشت اما در قالب مفاهیم اسلامی. مثلاً شعاری که در انقلاب فرانسه وجود داشت در انقلاب ما هم وجود داشت ولی مفهومی که ما از آزادی داشتیم متفاوت با مفهوم آنها بود.

وی در رابطه با موضوع عدالت اظهار کرد: در مسأله عدالت شعاری که ما مطرح کردیم با شعاری که در انقلاب اکتبر روسیه وجود داشت متفاوت است. باید مفهوم درستی از این مفاهیم داشته باشیم تا بتوانیم به درستی آن را ارزیابی کنیم. از دیگر آرمان های ما بحث اخلاق، حقوق زن و دموکراسی بوده که هر از چندی باید رسیدگی کنیم که به کجا رسیده ایم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعت دولت ها میل به استبداد و تکروی دارد و برای اینکه جلوی استبداد دولت ها گرفته شود نهادی به نام مجلس تشکیل شده است. البته در ساختار سیاسی ما نهادهای دیگری هم هست و مجلس باید در مقابل همه اینها ایستادگی کند.

وی افزود: ما قانون اساسی خوبی داریم، مجلس در قانون اساسی ما قدرت بالایی مانند قدرت عزل رئیس جمهور و وزرا دارد و در ایران مجلس قدرت خوبی دارد. با وجود این قانون اساسی خوب موانعی هم دارد که خود ایجاد کرده ایم که این قانون اساسی خوب عمل نمی‌شود. یکی مسأله نظارت استصوابی است. خیلی از افراد به بهانه های مختلف موفق به حضور در مجلس نمی شوند، به دلایل و بهانه های غیر قابل قبول یا وجود برخی شوراهایی که در قانون اساسی وجود ندارد و ایجاد کرده ایم.

مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی در رابطه با موضوع فساد اظهار کرد: مبارزه با فساد در وهله اول با دولت و قوه قضائیه و نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است. مجلس ناظر است و سوال و استیضاح و تحقیق انجام می دهد.بنابراین اینطور نیست که کل وظیفه مبارزه با فساد با مجلس باشد. مجلس هم بخشی را بر عهده دارد که می توانیم بگوییم کارش را خوب انجام داده و در این موضوع کمک هم کرده است.

آقای روحانی بعد از انتخاب شدن ممکن است به خاطر شرایط خاص کشور می‌خواست بالاخره مخالفان را یک مقدار آرام کند تا مخالفت ها کم شود تا از این حالت اضطراری خارج شویم لذا تا حدودی انتظاراتی که خیلی از ماها داشتیم برآورده نشد.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در رابطه با اینکه درباره فضای امنیتی در دانشگاه قانون وضع شود، گفت: این مسأله نیازی به قانون ندارد فراتر از قانون عمل می کنند. قانون شکنی می کنند و باید این خلاف ها پیگیری شود و البته در مسائلی که به ما مراجعه می کنند پیگیری می‌شود مگر اینکه ما از مطلبی مطلع نشویم.

مطهری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با موسسات اعتباری اظهار کرد: مجلس کار بسیار موثری انجام داد و اقدام مجلس بود که با همکاری دولت و قوه قضائیه بخش زیادی از مشکلات موسسات اعتباری تا به امروز حل شده و مجلس در این موضوع بسیار فعال بوده است.

وی در رابطه با بودجه سال ۹۷ خاطرنشان کرد: در این رابطه هنوز زود است اظهار نظر کنیم، این لایحه ای است که دولت به مجلس داده، تغییراتی خواهد شد و درباره عوارض خروج از کشور احتمالا تغییر می‌کند و افزایش بودجه نهادهای فرهنگی نسبت به سال‌های پیش کاهش پیدا کرده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع مینو خالقی گفت: ما استفساریه دادیم که شورای نگهبان نمی‌تواند بعد از رای مردم کسی را رد صلاحیت کند، در مجلس چهار بار به این رای دادیم و در حال حاضر به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.