تاریخ : 1396,چهارشنبه 22 آذر15:48
کد خبر : 252664 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آماری از حضور جریانات سیاسی در برنامه‌های روز دانشجو

این برنامه‌ها درحالی برگزار شد که به دلیل قرار گرفتن روز 16 آذر بین دو تعطیلی، اکثر برنامه‌ها چند روز زودتر شکل گرفت. اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور نوزدهم آذرماه با اعلام آماری از برگزاری مراسم‌های روز دانشجو اظهار کرد: «تاکنون 738 برنامه اجرا شده و 262 برنامه نیز در روزهای آینده در دست اجراست. این در حالی است که در سال گذشته فقط 376 برنامه روز دانشجو برگزار شده است.» امسال نزدیک به هزار مراسم در دانشگاه‌ها برگزار شده است.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیخگان، 16 آذر سال 96 هم با همه حاشیه‌هایش در دانشگاه‌ها به پایان رسید. طبق بررسی‌های آماری بیش از صد دانشگاه مطرح کشور از دانشگاه‌های دولتی گرفته تا آزاد اسلامی اقدام به برگزاری برنامه‌های روز دانشجو کرده‌اند. این برنامه‌ها درحالی برگزار شد که به دلیل قرار گرفتن روز 16 آذر بین دو تعطیلی، اکثر برنامه‌ها چند روز زودتر شکل گرفت. اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور نوزدهم آذرماه با اعلام آماری از برگزاری مراسم‌های روز دانشجو اظهار کرد: «تاکنون 738 برنامه اجرا شده و 262 برنامه نیز در روزهای آینده در دست اجراست. این در حالی است که در سال گذشته فقط 376 برنامه روز دانشجو برگزار شده است.» امسال نزدیک به هزار مراسم در دانشگاه‌ها برگزار شده است.» حضور و پای ثابت بودن چند شخصیت منتسب به جریانات یک جناح سیاسی در برنامه‌های امسال یکی‌دیگر از نکاتی بود که بیشتر به چشم آمد. البته مراسم‌های برگزار شده معطوف به برنامه‌های سیاسی نبود و در برخی دانشگاه‌ها، تجمعات صنفی، برنامه‌های طنز، یادواره شهدا و... نیز دیده شد. در ادامه سعی داریم ضمن ارائه خلاصه‌ای از برنامه «حاشیه‌دار» برگزارشده در چند دانشگاه مهم کشور، نگاهی آماری و تفکیکی به این برنامه‌ها داشته باشیم. گفتنی است آمار ارائه‌شده در نمودارهای زیر با توجه به فراگیری تبلیغات صورت‌گرفته توسط برگزارکنندگان است و احتمال اینکه این آمار درصدی تغییر داشته باشد وجود دارد.

علی مطهری و جواد امام در دانشگاه علامه طباطبایی
مراسم ۱۳ آذرماه، به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «سه قطره خون» در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برگزار شد. علی مطهری، نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه من گفته بودم که اگر قرار است آن افراد به خاطر فتنه محاکمه شوند، احمدی‌نژاد هم باید محاکمه شود، بیان کرد: «اصولگرایان متاسفانه تعصب ویژه‌ای نسبت به احمدی‌نژاد داشتند و چشم بر تخلفات او بسته بودند.»  جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران نیز در این مراسم اظهار کرد: «احمدی‌نژاد پدیده جدیدی نیست بلکه پدیده‌ای است که دلسوزان از سال‌ها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند.»

ضرغامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
عصر دوشنبه 13 آذرماه به مناسبت روز دانشجو، همایش «آزادی، استقلال» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با سخنرانی عزت‌ا... ضرغامی برگزار شد. عضو شورای عالی فضای مجازی درخصوص اقتدار جمهوری اسلامی ایران افزود: «در یک مقطعی راجع به سوریه، همه گفتند بشار اسد باید برود، حتی روسیه طرح انتخابات داد برای آینده این کشور، اما مقام معظم رهبری فرمودند سوریه جبهه مقدم مقاومت است و اسد باید بماند. اسد ماند چون جمهوری اسلامی خواست. خیلی از شخصیت‌های جهانی و منطقه‌ای که گفته بودند اسد باید برود، درحال حاضر یا خودشان از سرکار رفتند یا اینکه از دنیا رفته‌اند.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
دوشنبه 13 آذرماه نشستی به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتجب‌نیا، کارکنان، اساتید و دانشجویان برگزار شد. او در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر یاسوج با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: «تهیه لیست سیاه و سفید در برنامه‌های دانشجویی کاری نادرست است. دانشگاه جای مسائل سیاسی است اما نباید احزاب در آنجا شعبه بزنند و این دانشجویان و اساتید هستند که می‌توانند در دانشگاه شعبه بزنند.»

سخنرانی صفار هرندی در دانشگاه امام صادق(ع)
شامگاه دوشنبه 13 آذرماه مراسم اکران مستند قائم‌مقام به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق‌(ع) با حضور صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. صفار هرندی در این مراسم گفت: «همواره یکی از ترفندهای دشمن این بوده که در برابر رهبری مقتدر رقیب‌تراشی کند یعنی کسی را به‌عنوان رقیب رهبر معرفی کند و این فرصت خوبی را برای کسانی ایجاد می‌کند که به دنبال ایجاد آشوب و بلوا در ذهن و دل یک مجموعه هستند.» صفار هرندی با اشاره به اینکه در آن زمان حجاریان نیز در دانشکده کشاورزی کرج گفته بود که شرایط باید به‌گونه‌ای پیش برود که قانون اساسی نابود و شرایط جدید حاکم شود، افزود: «حاکمیت دوگانه از نگاه اصلاح‌طلبان زیرآب زدن کل نظام بود نه اینکه فقط بخواهند رهبری را تضعیف کنند.»

دکتر علی‌اکبر ولایتی در واحد تهران غرب
از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، در 14 آذرماه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم به‌خصوص شهید مصطفی موسوی به تشریح تاریخچه 16 آذر پرداخت و گفت: «این روز متعلق به مردم ایران است و روزی است که سه دانشجوی بزرگوار قندچی، بزرگ‌نیا و شریعت‌رضوی در این تاریخ در اعتراض به بازگشایی سفارت انگلیس و سفر نیکسون به ایران تظاهرات کردند. امروز هم دنباله همین امر حمایت از منافع ملی و آرمان‌های ملت در صحنه‌های دفاع از حرم دیده می‌شود.» رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «عده‌ای می‌گفتند که ولایتی پایه‌گذار مسابقه ندادن با اسرائیل بوده و من افتخار می‌کنم اگر پایه‌گذار این کار باشم.»

صادق خرازی در دانشگاه کردستان
شامگاه دوشنبه 13 آذرماه مراسمی با عنوان «جنبش دانشجویی و رسالت آن» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه کردستان برگزار شد. صادق خرازی در بخشی از سخنان خود گفت: «۱۶ آذر خاستگاه مطالبات دانشجویان و اردوگاه ملی کنشگرانی است که برای انسان و انسانیت ارزش قائل شدند.»  

مناظره صادق زیباکلام و پیام فضلی‌نژاد در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
دوشنبه 13آذر ماه به مناسبت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) مناظره سیاسی با عنوان «ارزیابی روند انقلاب اسلامی پس از 40 سال» بین صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پیام فضلی‌نژاد، نویسنده و سردبیر سابق مجله عصر اندیشه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

محمود صادقی در نشست انجمن اسلامی پیشرو دانشگاه تربیت مدرس
 این نشست با نام «دانشگاه؛ احیا یا احتضار» برای گرامیداشت  ۱۶ آذر و به همت انجمن اسلامی پیشرو دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. محمود صادقی در این نشست گفت: «دولت تنها تصمیم‌گیرنده درباره دانشگاه نیست و نهادهایی چون اطلاعات هم تصمیم‌گیری‌هایی انجام می‌دهند و دخالت نهادهای غیرذی‌ربط به آموزش عالی در دانشگاه سبب می‌شود برای برگزاری جلسه‌ای مثل استخدام یک استاد یا وزیر علوم که چند درصد اختیارات حوزه آموزش عالی را در دست دارد، آقای توفیقی که یکی از صاحبنظران در این حوزه است بگوید تنها ۳۰ درصد اختیارات در دست وزیر علوم است.»

شکوری‌راد و پزشکیان در دانشگاه شهید بهشتی
سه‌شنبه 14 آذرماه مراسمی به مناسبت روز دانشجو با حضور علی شکوری‌راد و مسعود پزشکیان در مرکز همایش‌های بین‌المللی در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. شکوری‌راد در این مراسم گفت: «کاندیدای مطلوب ما حصر یا ممنوع‌التصویر است... وقتی احمدی‌نژاد علیه اصلاح‌طلبان کار می‌کرد، اصولگرایان برایش هورا می‌کشیدند... نباید دستاوردهای جریان اصلاحات را انکار کنیم.» پزشکیان نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

سخنرانی مصطفی کواکبیان و محمد کاظمی در دانشگاه ملایر
سه‌شنبه 14 آذرماه، مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو با حضور مصطفی کواکبیان و محمد کاظمی در دانشگاه ملی ملایر برگزار شد. کواکبیان در این مراسم گفت: «تحکیم وقتی گفت عبور از خاتمی فقط یک شعار نبود، این یک تئوری و تفکر پشتش است. همان موقع به دوستان می‌گفتم راهی که دارید می‌روید به بی‌راهه است. ما جز استراتژی اصلاحات راهی نداشتیم. ما جز رفرم راهی نداشتیم اما اینکه فکر کنیم همیشه اصلاحات باید یک راه را برود این اشتباه است.» محمد کاظمی با بیان اینکه دانشگاه و دانشگاهیان در جریان سازندگی نقش اثرگذاری داشته‌اند، گفت:«پس از پیروزی انقلاب به تناسب افزایش علمی و فضای دانشگاهی، نتوانستیم برای نسل جوان و فرهیخته شغل ایجاد کنیم.»

سخنرانی سعید جلیلی در دانشگاه امام صادق(ع)
سه‌شنبه 14 آذرماه مراسمی به مناسبت روز دانشجو با سخنرانی سعید جلیلی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. او در بخشی از سخنانش گفت: «اندیشه دینی صحیح نیز همان «اسلام ناب» است و حضرت امام(ره) در پیام‌های یک سال آخر عمر شریف‌شان مکرر بر مفهوم «اسلام ناب» تکیه و تمایز آن را با «اسلام آمریکایی» بیان می‌کردند. امام(ره) در یک سال آخر حیات پربرکت‌شان به بهانه‌های مختلف ازجمله صدور پیام قطعنامه، ساخت مصلی، پیام برای هنرمندان، پیام برای شهادت شهید عارف حسینی و... بر این دوگانه تاکید کرده و نسبت به «اسلام آمریکایی» هشدار دادند و این مساله نشان می‌دهد اهمیت این مساله در فکر و اندیشه امام تا چه اندازه بود.»

سخنرانی محمدرضا خاتمی و پزشکیان
در دانشگاه تهران

سه‌شنبه 14 آذرماه مراسمی به مناسبت روز دانشجو با حضور محمدرضا خاتمی و مسعود پزشکیان از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. خاتمی در این مراسم گفت: «از انتخاب روحانی پشیمان نمی‌شویم، اما انتقاد هم می‌کنیم... ستاره‌دار کردن دانشجویان خلاف قانون و مغایر با قول‌های رئیس‌جمهور در انتخابات است.»

حسن رحیم‌پورازغدی
در دانشگاه علوم قضایی مشهد

سه‌شنبه 14 آذرماه مراسمی به‌عنوان «استکبارستیزی چرا و چگونه» با حضور حسن رحیم‌پورازغدی از سوی بسیج دانشجویی در دانشگاه علوم قضایی مشهد برگزار شد. رحیم‌پورازغدی در بخشی از سخنانش گفت: «اگر کسی بگوید نمی‌دانم استکبار چیست، دچار منگولیسم است؛ دچار منگولیسم سیاسی است؛ اصلا شعور سیاسی ندارد. او تاریخ خود را نفهمیده است. اولین استکبارستیز خداوند متعال است و اولین مستکبر شیطان است با سجده نکردن بر انسان و غرور و تکبر. تقوای درونی یعنی استکبار درونی را شکست بدهیم.»

سخنرانی علی باقری
در دانشگاه شهید چمران اهواز

دوشنبه 13 آذرماه مراسمی به مناسبت روز دانشجو با حضور علی باقری از سوی بسیج دانشجویی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. باقری در این مراسم با بیان اینکه برجام ثابت کرد که نه «آمریکای اوبامای مودب» و نه «آمریکای ترامپ دیوانه» طرف قابل‌اعتمادی برای مذاکره نیست، اظهار داشت: «ولی غربگرایان می‌خواهند همان بلایی را که بر سر حقوق و دستاوردهای هسته‌ای این ملت مظلوم آوردند، بر سر توانمندی موشکی و حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران اسلامی نیز بیاورند.»

سعید زیباکلام
در دانشگاه علامه طباطبایی

دوشنبه 13 آذرماه در مراسمی با عنوان «جنبش دانشجویی در دهه پیشرفت و عدالت» با حضور سعید زیباکلام از سوی بسیج دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. زیباکلام با اشاره به اینکه بی‌ثباتی در راهبرد‌ها از اثرات عدم‌وجود گفتمان است، گفت: «درحدود ۴۰ سالی که ما انقلاب کردیم بدون استثنا تمام دولت‌های آمریکا به قول خودشان به دنبال براندازی رژیم ایران بودند. آمریکایی‌ها درباره براندازی ایران هیچ تردیدی ندارند شاید اختلاف‌نظر در این قضیه وجود داشته باشد، اما در رابطه با اصل موضوع هیچ شکی ندارند البته این اختلافات، اختلافاتی است که ایجاد قدرت مضاعف می‌کند نه ضعف و شکست.»

مناظره‌ بین صادق زیباکلام و قدیری‌ابیانه
شنبه 18 آذرماه نیز مناظره‌ای با موضوع «قائم‌مقامی آیت‌ا... منتظری» توسط بسیج دانشگاه علوم و تحقیقات با حضور قدیری‌ابیانه و زیباکلام برگزار شد. زیباکلام در بخشی از سخنرانی خود با بیان اینکه اگر گفته می‌شود هدف انقلاب اسلامی غرب‌ستیزی، آمریکاستیزی و صدور انقلاب بوده است، اما منتظری هدف از انقلاب را آزادی، حاکمیت قانون، انتخابات آزاد، نبود زندانی سیاسی و نبود شکنجه در کشور می‌دانست و معتقدم که او هیچ وقت در برابر نظام و انقلاب نایستاد بلکه تنها مشکل او این بود که تا آخر روی اهداف اصیل انقلاب ماند. همچنین حسن قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: «برخلاف آقای زیباکلام من سه نوه با نام‌های حسن، محمد و مجتبی دارم که به خاطر عشق به ائمه‌اطهار علیهم‌السلام آنها را به همان نام خودشان صدا می‌زنم ما پیرو امام بوده و هستیم و سیر انحطاطی را هم طی نکردیم و از گفتن دیدگاه‌های خود نیز نسبت به منتظری هیچ ابایی نداریم.»