تاریخ : 1396,پنجشنبه 23 آذر11:37
کد خبر : 252713 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

سرفصل درسی «رشته مطالعات ارتباطات»

در شورای تخصصی و تحول و ارتقا علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی سرفصل درسی"رشته مطالعات ارتباطات" بررسی شد.

 به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، صدو چهل و چهارمین جلسه شورای تخصصی و تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از روند فعالیت‌های این شورا در حوزه چاپ و انتشار کتاب‌های مورد نیاز ارائه شد.

سپس با رأی مثبت اعضاء عبدالله شفیع‌آبادی، حسین سلیمی بجستانی، یوسفعلی عطاری، مهدی زارع بهرام‌آبادی، خدابخش احمدی، حسین قمری کیوی، رحمت‌الله نورانی پور، عذرا اعتمادی تودشکی،کیومرث فرح‌بخش، ناصر یوسفی، محمد خدایاری فرد و حسن ملکی به عضویت در کارگروه مشاوره انتخاب شدند.

اعضا مقرر کردند تا این کارگروه با عضویت تعداد دیگری از اساتید دانشگاه‌های مختلف و اساتید حوزه علمیه قم تکمیل شود.

دستور بعدی جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی برنامه آموزشی و سرفصل درسی "رشته مطالعات ارتباطات" در مقطع کارشناسی بود که گزارشی در این زمینه توسط محمدمهدی فرقانی، رئیس کارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به تاریخچه مختصر این رشته، برخی از موارد بازنگری شده در این برنامه درسی نیز تشریح شده است.

پس از سخنان فرقانی، غلامعلی حدادعادل طی سخنانی گفت: رشته ارتباطات انعکاس‌دهنده پیشرفت‌های علوم انسانی است و هر تحولی در علوم انسانی حادث شود رشته ارتباطات هم از آن تأثیر می‌پذیرد.

وی افزود: این رشته یک رشته میان‌رشته‌ای است و با توجه به‌سرعت تحولات این حوزه، شتاب تغییر در آن زیاد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گسترش ارتباطات موجب ورود جهان به سپهر جدیدی شده است.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به بخشی از تأثیرات رسانه بر زندگی امروزی گفت: فضای مجازی و رسانه در جنگ نرم علیع نظام اسلامی نقش فراوانی دارد و البته در صورت مدیریت صحیح این ابزار قابل استفاده صحیح هم است.

پس از سخنان وی اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که در نظر گرفتن بعد اسلامی سازی در این برنامه درسی، توجه به موضوعات مبتلا به در حوزه رسانه با تأکید بر فضای مجازی، در نظر گرفتن موضوع مهم سواد رسانه‌ای، اصلاح برخی واحدهای درسی و تعیین مسیر ادامه تحصیل دانش‌آموختگان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد جمعی از این نظرات بود.

پس از ارائه نظرات اعضاء، فرقانی در پاسخ به برخی مسائل عنوان‌شده گفت: در تدوین این سرفصل‌ها و برنامه‌ها تفاوت در مأموریت دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌ شده است.

وی افزود: باید این سرفصل‌ها با سرفصل‌های قبلی مقایسه شوند تا مشخص شود این برنامه بر چه تحقیقاتی استوار است.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توان فعلی علمی کشور در این حوزه و ظرفیت‌های موجود در تدوین این برنامه درسی مدنظر قرار گرفته است.

پس از ارائه نظرات اعضا ادامه بررسی این برنامه درسی و سرفصل آموزشی به جلسه آینده موکول شد.