تاریخ : 1396,پنجشنبه 23 آذر12:43
کد خبر : 252734 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

جای خالی تکنولوژی برای مقابله با زلزله

رمضانیان‌پور گفت: بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا در حوادث و بلایای طبیعی موضوعی است که جای کار فراوان دارد و نباید به راحتی از آن بگذریم.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی‌اکبر رمضانیان‌پور عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر گفت:‌ مهندسان عمران در صف اول عمران و آبادی کشور هستند و باید با به کارگیری تجهیزات روز دنیا، به روز رسانی علم، بهینه سازی و به کارگیری نخبگان داخلی برای حفظ منافع کشور و جان مردم گام برداشت.

وی در کارگاه تخصصی درس‌هایی از زلزله کرمانشاه و سر پل ذهاب که به موضوعات مهندسی زلزله و لرزه شناسی‌، مروری بر پدیده‌های ژئو‌تکنیک لرزه‌ای، مشاهدات خرابی و عملکرد سازه‌های بتنی‌ که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: زلزله کرمانشاه نوعی بیدار‌سازی برای ما محسوب می شود، زیرا آسیب‌ها و تخریب مصالح و سازه‌ها و از دست دادن هموطنا‌نمان نشان داد که  انتخاب مصالح، بتن، نحوه اجرا و طراحی سازه‌ها، موضوعی مهم در زلزله است و نباید متولیان با قیچی کردن ربان‌ها هر طرحی را افتتاح کنند، بلکه باید طرح‌های ایمن تایید شود تا شاهد عوارض متعدد جانی و مالی نباشیم.

وی در ادامه افزود: ساختمان را مهندسان خلق می‌کنند و آنها در ساخت سازه‌ها باید روی گزینه‌های مختلفی که در طول سال‌های علمی یاد گرفته‌اند تمرکز داشته باشند و با استفاده بهینه از خدمات و مصالح سازه‌های ایمن را اجرا کنند.

رمضانیان‌پور افزود:‌ عملکرد مصالح بتنی‌ و سازه‌های بتنی‌ در زلزله کرمانشاه و سر پل ذهاب نشان داد که هنوز مهندسان عمران جای کار فراوانی دارند و باید با ورود موضوعات علمی در بحث زلزله در کنار ایجاد ساختارها بتوان نقش مؤثری ایفا کرد.

وی با تاکید بر ظرفیت نخبگان داخل کشور افزود: توانمندی مهندسان ایرانی مطلوب است و این محققان نباید زندگی خود را درگیر IFI کنند بلکه باید به بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی روز دنیا و استفاده بهینه از مصالح در ساخت سازه‌های ایمن کوشا باشند.

در ایجاد سازه ایمن باید توسعه پایدار را در نظر داشته باشیم

رمضانیان‌پور افزود: در ایجاد سازه ایمن باید توسعه پایدار و بهینه سازی را نیز در نظر داشته باشیم و از آنجایی که همه چیز بر مبنای علم است باید مهندسان ناظر با تعهد، تخصص و نظارت در ایجاد مراکز مقاوم گام بردارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه دیده می‌شود پول ما در دست چینی‌هاست و به عنوان مثال سد طا‌لقان که ساخت چین است بعد از مدتی در حال آسیب است، در صورتی که محققان داخلی و مهندسان ایرانی باید در عرصه ساخت سازه‌ها گام بردارند تا با وجود وقایع طبیعی درگیر عوارض غیرطبیعی نباشیم.

وی گفت: در شورای تدوین شاهد آئین‌نامه 2800 هستیم که مقاوم سازی سازه‌ها، سازه ایمن و سایر مباحث مرتبط را آورده است و اگر تنها پنج درصد به موارد آئین‌نامه توجه کرده و آن را عملیاتی کنیم،‌ شاهد مشکلات متعدد نخواهیم بود.

رمضانیان‌پور اخلاق حرفه‌ای و تعهد مهندسان عمران در ایجاد سازه ایمن را گامی اساسی عنوان کرد،‌ و افزود: کیفیت مصالح،‌ انتخاب مصالح، نظارت،‌ شناخت بتن، اجرای پروژه و ... از مصادیق کاری مهندسان عمران است که باید در مقاوم سازی ساختمان‌ها آن را پیاده کنیم و با اجرا سازی آن در کنار به کار گیری آخرین تکنولوژی روز می‌توان شاهد کاهش عوارض جانی و مالی در کشور بود.

وی گفت: در کشور ما بهترین آئین‌نامه‌ها موجود است و اگر آن را عملیاتی کنیم می‌توانیم بگوییم شاهد توسعه پایدار و بهینه سازی هستیم.

رمضانیان‌پور در پایان گفت: به کارگیری آئین‌نامه‌ها در طراحی، اجرا،‌ نظارت و ... موضوعی مهم است و امروز محققان باید به فکر ساختن ساختمان‌های سبز با هدف کاهش مصرف انرژی باشند تا شاهد توسعه پایدار باشیم و با توجه به توانمندی محققان داخلی می‌توانیم به زودی شاهد این موضوعات در کشور باشیم.