تاریخ : 1396,پنجشنبه 30 آذر12:24
کد خبر : 253274 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

دانشجوگرام/ ۵۴

تدارک دانشجویان خوابگاهی برای بلندترین شب سال +تصاویر

فصل امتحانات پایان‌ترم نزدیک است و بسیاری از دانشجویان این‌روزها مشغول درس‌خواندن برای امتحانات میان‌ترم و پایان‌ترم هستند به همین دلیل نمی‌توانند برای شب یلدا در جمع‌های خانوادگی حضور داشته باشند و این شب را در خوابگاه و یا خانه دانشجویی می‌گذرانند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آخرین شب پاییز و یا به عبارتی شب یلدا در پیش است و این روزا همه خود را برای این شب آماده می‌کنند شبی که به بلندترین شب سال معروف است و اکثر مردم گرد، بزرگ خانواده‌ها جمع می‌شوند و برخی تا صبح بیدار می‌مانند و ضمن نوش‌جان کردن خوراکی‌ها و از حضور در جمع اقوام و دوستان لذت می‌برند.

همان‌طور که اغلب می‌دانیم شب یلدا تنها یک دقیقه از شب‌های دیگر بلندتر است اما چندهزار سال است که مردم به بهانه شب یلدا به سنت حسنه صله رحم که در اسلام نیز بر آن تاکید شد عمل می‌کنند به گونه‌ای که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها 72 درصد مردم دورهمی‌های بزرگ و جمع‌های خانوادگی را محبوب‌ترین رسم شب یلدا از نظر خود عنوان کردند، 12 درصد خوردنی‌های این شب را خیلی دوست دارند، 7 درصد فال حافظ و 6 درصد دیدار و گفت و گو با بزرگان فامیل را می‌پسندند و 2 درصد قصه خوانی را می‌پسندند.

با توجه به گستردگی کشور عزیزمان ایران، بسیاری از استان‌ها علاوه بر رسوم معمولی همچون دورهمی‌های خانوادگی، گرفتن فال حافظ، خوردن انار،هندوانه، آجیل و ...، برای این شب مراسم به خصوصی دارند اما یکی از عواملی که سبب جذابیت بیشتر جمع‌های بزرگ در این می‌شود حضور افراد از اقوام مختلف در یک جمع است که نمونه بارز آن را در جمع‌های دانشجویی می‌بینیم.

فصل امتحانات پایان‌ترم نزدیک است و بسیاری از دانشجویان این‌روزها مشغول درس‌خواندن برای امتحانات میان‌ترم و پایان‌ترم هستند به همین دلیل نمی‌توانند برای شب یلدا در جمع‌های خانوادگی حضور داشته باشند و این شب را در خوابگاه و یا خانه دانشجویی می‌گذرانند.

یکی از رسومی مثبت و خوبی که چندسالی است در دانشگاه‌ها جا افتاده برگزاری شب یلدا در دانشگاه و یا خوابگاه‌های دانشجویی است البته امسال چند دانشگاه به بهانه شب یلدا مراسم‌هایی برگزار کردند که در شان دانشگاه و فضای دانشجویی نبود اما به دلیل تخلف چند دانشگاه نمی‌توان این مراسم را که با هدف تقویت روحیه و ایجاد هبستگی بیشتر بین دانشجویان انجام می‌شود لغو کرد.

اما همچون بسیاری از مسائل دیگر، سپری کردن شب یلدا در خوابگاه‌ها و خانه‌های دانشجویی یکی از موضوعات حال حاضر شرکت نسل جوان در فضای مجازی شده و برخی از خاطرات شب یلدا در سال‌های گذشته را تعریف کرده‌اند.

   

همچنین تعدادی از دانشجویان با انتشار تصاویر سفره آرایی خود ار آمادگی خود برای این شب خبر دادند.

برخی دانشجویان نیز در فضای مجازی از دوری از خانواده و تنهایی در خوابگاه گله کردند.


کد خبرنگار : 46