تاریخ : 1396,چهارشنبه 29 آذر19:47
کد خبر : 253284 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری مطرح کردند؛

۳ پیشنهاد قابل‌توجه برای رفع ایرادات جذب هیات علمی +جدول

اواخر شهریورماه سال جاری دفترچه راهنمای شرکت در فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها منتشر شد و داوطلبان با مراجعه به سایت مرکز جذب وزارت علوم، دفترچه این فراخوان را دریافت و با مطالعه آن متوجه برخی تغییرات و البته به ادعای برخی از آنها «بی‌عدالتی»ها شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برخی از داوطلبان کنکور دکتری تلقی می‌نکنند مشکلات و سختی‌ها همگی پیش از ورود به مقطع دکتری و مرحله آزمون و مصاحبه است، اما بد نیست این دسته از داوطلبان بدانند که در دوران تحصیل و پس از آن باید با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند که شاید سختی‌های پیش از کنکور در برابر آنها به حساب نیایند. کمپین‌های پرتعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در فضای مجازی برای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی خود که معمولا اعضای آنها بسیار زیاد است، بر این ادعا صحت می‌گذارند. در جدیدترین این اتفاقات کمپینی تحت عنوان «کمپین تغییر قوانین جذب هیات علمی» تشکیل شده است و همانطوری که از نام آن پیداست هدف این کمپین تغییر شرایط جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها از طریق ارائه پیشنهاد است.

* بی‌عدالتی در شرایط جذب هیات علمی دانشگاه‌ها
اواخر شهریورماه سال جاری دفترچه راهنمای شرکت در فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منتشر شد و داوطلبان با مراجعه به سایت مرکز جذب وزارت علوم، دفترچه این فراخوان را دریافت و با مطالعه آن متوجه برخی تغییرات و البته به ادعای برخی از آنها «بی‌عدالتی»ها شدند. در همین راستا جمعی از دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری دانشگاه‌های سراسری کشور اقدام به تشکیل کمپین «کمپین تغییر قوانین جذب هیات علمی» کردند و در این زمینه پیگیری خود را آغاز کردند.

550

* ایرادات وارده به شرایط جذب هیات علمی
آنچه از سوی دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری به عنوان «بی‌عدالتی» در شرایط فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها مطرح شده، سه مورد است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

یک) عدم‌نظارت بر روند جذب از سوی وزارت علوم: نخستین مورد که مهم‌ترین است، بی‌عدالتی حاکم بر اجرای این روند توسط گروه‌ها به صورت اخص و دانشگاه‌ها و از سوی دیگر قرین شدن این مسئله با نبود نظارت و پیگیری توسط وزارت است.

دو) تاکید ویژه بر شرط معدل: دومین نکته‌ مورد اعتراض، شرط نمره‌ معدل است که در فراخوان اخیر برای جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها، به صورت ویژه‌ای مطرح شده است. خواسته‌ دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری در این زمینه، مطرح بودن معدل به عنوان یک شاخص در کنار سایر شاخص‌هاست.

سه) تغییر حداکثر شرط سنی داوطلبان: سومین مقوله‌ مورد اعتراض، تغییر شرایط سنی است که از حداکثر 45 سال به حداکثر 40 سال تغییر یافته است. در این زمینه دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری پیشنهاد می‌کنند که مسئله تفاوت سن متقاضیان را می‌توان با یک سیستم ارزش‌دهی که با افزایش سن، نمره‌ کمتری به داوطلب ارائه می‌شود، تعدیل و حل نمود.

* پیشنهادت دانشجویان برای رفع بی‌عدالتی
جمعی از دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری دانشگاه‌های سراسری کشور در نامه‌ای به منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نکاتی را درباره روند جذب اعضای هیئت علمی اعلام کردند. فارغ از هر نکته‌ای، بی‌شک انتقاد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری به روند جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها قابل اعتنا است و در این زمینه انتظار می‌رود مسئولان مرکز جذب وزارت علوم دست کم از این انتقادات و پیشنهادات آگاه و مطلع شوند و به صورت شفاف پیرامون این موارد پاسخگو باشند.

در جدول زیر پیشنهادات دانشجویان برای رفع ایرادات شرایط درج شده در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها آمده است:

برای مشاهده ابعاد اصلی تصویر، روی آن کلیک کنید


کد خبرنگار : 20