تاریخ : 1396,چهارشنبه 06 دي12:41
کد خبر : 253857 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند؛

کنکور اقتصادی یا راستی آزمایی علمی!

کنکور کلید واژه ای آشنا اما نامفهوم و گنگ و اساسا استرس زا است که عموم دانش آموزان را از سال اول مقطع دبیرستان درگیر یک فضای کابوس وار (روز کنکور) میکند، بچه ها در مدرسه قرار است حداقل سه سال با این واژه زندگی کنند و برنامه هایی کوتاه مدت و بلند مدتی را برای روز آزمون برای خود تنظیم کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آزمونی تستی اما پرتب و تاب به نام کنکور، هر ساله فکر خیل عظیمی از ایرانی ها را علاوه بر داوطلبان به خود مشغول می‌کند و خواه ناخواه زندگی داوطلبان و خانواده‌هایشان را به ویژه در یک سال منتهی به روز آزمون متاثر میکند.

کنکور کلید واژه ای آشنا اما نامفهوم و گنگ و اساسا استرس زا است که عموم دانش آموزان را از سال اول مقطع دبیرستان درگیر یک فضای کابوس وار (روز کنکور) میکند، بچه ها در مدرسه قرار است حداقل سه سال با این واژه زندگی کنند و برنامه هایی کوتاه مدت و بلند مدتی را برای روز آزمون برای خود تنظیم کنند.

به گفته کارشناسان دانش آموزان استرس و فشارهای روحی روانی زیادی را به خاطر "کنکور" تحمل می کنند و این فضا به سلامت دانش آموزان صدماتی را وارد میکند.

با نگاهی واقع بینانه به موضوع کنکور میتوان نتیجه گرفت که در این سال ها یا به تعبیری در یک دهه اخیر تقریبا سال به سال ارزش علمی کنکور کاهش چشمگیری با توجه به جذب فراگیر دانشجویان توسط دانشگاه های خاص، پیدا کرده است به عبارتی صندلی های خالی واحد های دانشگاه های دولتی و آزاد، فلسفه وجودی کنکور را به چالش میکشند در واقع میتوان گفت رقابت صرفا برای تعداد محدودی از صندلی های چند دانشگاه خاص باشد!

همه این استرس‌ها در طی سال‌ها به امری طبیعی تبدیل شده و هر کس به نحوی با آن کنار می‌آید، اما ایراد کار از آن‌جایی شروع می‌شود که اختلاف نظر بین مسئولان و عدم اتخاذ یک تصمیم واحد، باعث بلاتکیفی و استرس مضاعف دانش آموزان میشود. در واقع داوطلبانی که در حال گذراندن دوره دبیرستان خود هستند، نمی‌دانند که باید خود را برای کنکور آماده کنند یا امتحانات نهایی مدرسه و واکنش های مختلف در خصوص حذف یا برقرای کنکور تمرکز و برنامه ریزی دانش آموزان را مخدوش کرده است.

اما این فعل و انفعالات و اختلاف نظرهایی که در پیاده سازی سیاست حذف کنکور وجود دارد هزینه هایی را برای خانواده ها و داوطلبین از نظر روحی ایجاد میکند، این موضوعات تازگی هم ندارد در واقع قانون اولیه حذف کنکور از سال 86 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس این قانون، کنکور باید در تمامی مقاطع تا سال اول برنامه پنجم توسعه حذف و سوابق تحصیلی جایگزین آن می‌شد که پس از حدود 10 سال تصمیم مشخصی در این راستا نشده است.

فضای ناعادلانه کنکور
سوالی که ابتدا به ساکن به ذهن هر دانش آموزشی میرسد این است که آیا کنکور و نتیجه آن یک شاخص درستی برای تعیین سطح علمی است ؟

جواب این سوال مبرهن دو نکته است، اولا که شرایط پیش از کنکور تمامی داوطلبان متفاوت است یعنی دانش آموزی که در شهر با امکانات گسترده ای که در اختیار داشته است با یک دانش آموز یا داوطلبی که در یک منطقه دور افتاده و روستایی زندگی و تحصیل کرده است قابل قیاس نیست.

دوم آنکه شرایط روحی و روانی و خانوادگی هر داوطلب با دیگری متفاوت است، یعنی به گفته کارشناسان نظام خانوادگی(اقتصادی و فرهنگی)  هر داوطلب هم بدون شک در روند تحصیلی دانش آموزان (آمادگی پیش از روز آزمون) تاثیر مستقیم دارد.

این در حالی است که چندی پیش محمدرضا مخبر دزفولی ، با اشاره به برگزاری کنکور گفت: کنکور در حال حاضر  یک معضل است و باعث می شود استعدادها و توانایی های دانش آموزان سرکوب شود.

این در حالی است که دانش آموزان از زمانی که در مقطع دبیرستان هستند به جای اینکه فکر کنند و درس را یاد بگیرند بیشتر به فکر کنکور هستند و همین کنکور باعث عدم اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش شده است. شجاع مردی می خواهد که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کند البته تا جایگزینی برای کنکور نباشد نمی توان آن را حذف کرد.

هر ساله موضوع حذف کنکور با نقطه نظراتی از کارشناسان و مسئولان نظام آموزش عالی کشور در رسانه هایی که در فضای دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، داغ میشود اما حقیقت امر این است که با توجه به محل درآمدی که کنکور ایجاد میکند در عمل مانع از حذف این مهم از نظام آموزشی میشود!

در این راستا شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، در خصوص حذف کنکور چند روز پیش عنوان کرد که می توان موضوع پذیرش دانشجو را به دانشگاه ها واگذار کرد چرا که براین اساس سلامت پذیرش، دقت در پذیرش و واقع بینانه شدن توانمندی جوانان برای ورود به مقاطع بالاتر در ارزیابی ها بهتر انجام خواهد شد.

همچنین وی گریزی به سایر کشورها زد و گفت: کشورهای پیشرفته معمولا کنکور ندارند و نخبگان را شناسایی می کنند و پس از آن مصاحبه انجام می شود.

این در حالی است که کنکور اقتصادی شاید نزدیک ترین گزاره ای باشد که نزدیک به واقیعت شرایط امروز کنکور است، برگزاری این آزمون از سویی بازار داغی برای مشاوران و موسسات آموزشی آزاد ایجاد می‌کند، کافی است جستجوی کوچک در اینترنت بکنید تا ببینید که چه تعداد مقاله و مطلب و تبلیغ درباره استرس کنکور و راه‌های کنترل آن و کلاس های آمادگی کنکور نوشته شده است.

این موضوع را سید حمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش به آن گریزی زد و گفت: منافع خیلی از افراد ایجاب می کند که این کنکور حذف نشود، ولی کمیسیون آموزش تلاش خواهد کرد تا کنکور حذف شود.

کنکورحذف نمی شود، چون ۸ هزارمیلیارد تومان گردش مالی دارد!» همین حرف فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد، کافی بود تا دوباره نگاهها به سمت مسیرهای پولساز منتهی به دانشگاه برگردد و سود کلانی که از قِبَل برگزاری کنکور در رشته‌های مختلف عاید مجموعه های مرتبط میشود، طبیعتا از حذف کنکور استقبال نمی‌کنند!

امید است که کمیسیون آموزش و وزارت علوم و سازمان سنجش و ... و سیار مجموعه هایی که مرتبط با کنکور هستند در نهایت یک تصمیم علمی و درست را اتخاذ کنند تا دانش آموزان از بلاتکیفی و سردرگمی خارج بشوند و هزینه های روحی و روانی بر خانواده ها و فرزندانشان مترتب نشود.


کد خبرنگار : 20