تاریخ : 1396,شنبه 16 دي13:55
کد خبر : 254721 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

واکنش کاربران فضای مجازی به فیلتر تلگرام و اینستاگرام؛

چرا جایگزینی ایرانی برای تلگرام نداریم!؟

با فیلترشدن تلگرام و اینستاگرام در روزهای اخیر بسیاری از کاربران سعی کردند به شبکه‌های مجازی ایرانی روی بیاورند اما اختلال‌های مکرر و عدم پاسخگویی به نیاز کاربران نشان داد برخلاف وعده‌های مسئولین در چند سال گذشته هیچ جایگزین مناسبی ایرانی‌ای برای تلگرام وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بدون هیچ تردیدی استفاده از شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی جداناپذیر انسان‌ها تبدیل شده است که نمونه بارز آن را در چند روز گذشته شاهد بودیم، پس از فیلترشدن تلگرام و اینستاگرام بسیاری از کاربران سعی کردند با نصب اپلیکیشن فیلترشکن دوباره ارتباط خود را با دیگران در این شبکه‌های مجازی حفظ کنند برخی هم به فکر عضویت در شبکه‌های اجتماعی ایرانی همچون سروش، ویسپی، آی‌گپ و... افتادند اما به دلیل اختلال در این شبکه‌ها موفق نشدند با دیگران ارتباط داشته باشند.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها تلگرام به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایران انتخاب شد و اینستاگرام رتبه دوم را به خود اختصاص داد، با فیلتر شدن این دو شبکه اجتماعی که بسیاری از افراد که با استفاده از تلگرام و اینستاگرام برای خود شغل‌هایی همچون فروش‌اقلام مختلف از مواد غذایی گرفته تا کفش و لباس و... ایجاد کرده بودند بیکار شدند به همین دلیل، مخالفت خود را با این تصمیم شورای امنیت ملی در دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر نشان دادند.

فیلتر تلگرام و جایگزینی اپلیکیشن‌های مشابه ایرانی از گذشته بر سر زبان‌ها بود و مدیران تلگرام همیشه به فیلترشدن این شبکه مجازی در صورت عدم انتقال سرورهای آن به ایران تهدید می‌شدند اما در چند روز گذشته فیلتر تلگرام به طور ناخواسته و به اجبار اتفاق افتاد، این فرصت‌ که بهترین زمان برای معرفی شبکه‌های مجازی ایرانی بود متاسفانه به راحتی از دست رفت و مسئولین تلگرام نیز دریافتند ایران هیچ جایگزین مناسبی در ایران برای آن ندارد.

سروش، آی‌گپ و ویسپی که معروف‌ترین شبکه‌های مجازی ایرانی هستند پس از اقدام شورای عالی امنیت ملی در خصوص فیلتر تلگرام و اینستاگرام با استقبال تعداد زیادی از ایرانیان مواجه شدند اما به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب توان پاسخگویی به نیاز کاربران خود را نداشته و حتی ارتباط کاربران قدیمی نیز با سرورها قطع شد به‌گونه‌ای که حتی هنوز ارتباط‌ها در زمان اوج مصرف روز با اختلال هنمراه است، این مسئله سبب شد برخی افراد سعی کنند دوباره با فیلترشکن به تلگرام بازگردند به گونه‌ای که تا به حال 35 درصد کاربران تلگرام هنوز مشغول فعالیت در آن هستند.

سروش که با 2300000 کاربر به عنوان محبوب‌ترین شبکه مجازی ایرانی انتخاب شد، اضافه شدن 300000 کاربر را علت این نقص خود اعلام کرد اما نکته قابل ذکر اینجاست چه طور شبکه مجازی‌ای که قابلیت ارائه خدمات به 2600000 کاربر را ندارد می‌تواند نیاز 20 میلیون کاربر به تلگرام را برطرف کند.

از سوی دیگر امروزه تلگرام با به‌روز رسانی‌های مکرر خود به یک ابزار کاربردی جهت تسهیل امور اداری تبدیل شده است به گونه‌ای که به راحتی می‌توان به وسیله آن بسیاری از استاد در غالب‌های مختلف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن منتقل کرد، این مسئله سبب شده که بخش انفورماتیک ادارات و سازمان‌های مختلف این اپلیکیشن را به طور پی‌فرض به عنوان نرم‌افزار مورد نیاز کارمندان برروی کامپیوترها نصب کنند اگرچه تا به حال وزارت اطلاعات بارها هشدارهای لازم را در خصوص عدم امنیت تلگرام داده است اما ویسپی و آی‌گپ حتی نسخه تحت ویندوز هم ندارد تا ساده‌ترین امکانات را در اختیار کاربران قرار دهند.

همچنین سرعت بالا در انتقال و دریافت انواع فایل‌ها و نیز اتصال به سروها در شبکه‎های مجازی ایرانی در بهترین حالت، نسبتا پایین است اما با وجود اینکه سرورهای تلگرام در اروپا مستقر است سرعت بالاتری در انتقال و دریافت فایل‌ها و نیز اتصال به سرورها از نرم‌افزارهای ایرانی دارد و نیز آنچه که در این چند روزه ثابت شد پایداری ارتباط با سروها نیز در تلگرام بیشتر است.

موارد بسیاری همچون مباحثی که ذکر شد وجود دارد که ثابت می‌کند برخلاف وعده‌های مدیران وزارت ارتباطات در دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص آمادگی شبکه‌های مجازی ایرانی برای جایگزینی تلگرام، هیچ زمینه‌ و زیرساختی برای فیلتر تلگرام وجود ندارد و در صورت تحریم و فیلترشدن دائمی آن از سوی مدیران تلگرام عملا ضربه سختی به سیستم اداری و ارتباطی ایران وارد شده و به نوعی فلج شود.

* گزارش از نقی اصغری


کد خبرنگار : 46