تاریخ : 1396,یکشنبه 24 دي12:44
کد خبر : 255644 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بخوانید تا از حقوق خود مطلع شوید؛

۵ قانون آموزشی مهم درباره «نمره» دانشجویان +جدول

برخی از موارد ذکرشده در آیین‌نامه‌ها، باعث دلگرمی و افزایش روحیه دانشجو و برخی دیگر از آنها حالت تلنگر و هشدار دارند. در هر صورت فارغ از نوع قوانین، دانشجویان باید از مهم‌ترین قوانین و آیین‌نامه‌ها آگاه باشد و در صورت لزوم از آنها استفاده کرده و از حقوق خود دفاع کند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهایی که دانشجویان به شدت درگیر مطالعه و حضور در جلسات امتحانات پایان‌ترم هستند، مرور برخی از مهم‌ترین قوانین و آیین‌نامه‌های آموزشی، ضروری به نظر می‌رسد. برخی از موارد ذکرشده در آیین‌نامه‌ها، باعث دلگرمی و افزایش روحیه دانشجو و برخی دیگر از آنها حالت تلنگر و هشدار دارند. در هر صورت فارغ از نوع قوانین، دانشجویان باید از مهم‌ترین قوانین و آیین‌نامه‌ها آگاه باشد و در صورت لزوم از آنها استفاده کرده و از حقوق خود دفاع کند.

در ادامه به 5 قانون امتحانی ضروری و مهم(مربوط به دانشگاه‌های وزارت علوم) که دانشجویان باید از آنها مطلع باشند، اشاره خواهیم کرد:
1- حضور مدرس در جلسه امتحان الزامی است
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جلسه امتحان حضور پیدا کرده باشید، ناگهان به سوال یا سوالاتی برخورد کرده‌اید که به هر دلیلی برای شما ابهام ایجاد کرده است و نیاز به راهنمایی بیشتری درباره آن سوال دارید. با این حال ممکن است در این گونه مواقع مدرس در محل برگزاری امتحان حضور نیابد و دانشجویان بلاتکلیف بمانند. خوب است بدانید که مطابق قانون، حضور مدرس در جلسه برگزاری امتحان الزامی است و به عنوان یک جلسه آموزشی برای مدرس تلقی می‌شود. بنابراین اگر دانشجو یا دانشجویانی نسبت به عدم‌حضور و پاسخگویی مدرس در جلسه امتحان اعتراض کنند و به اداره آموزش دانشگاه مراجعه کنند، اعتراض آنها وارد است و این اداره موظف است موضوع را پیگیری نماید. در این زمینه، گروه آموزشی موظف است برنامه حضور اساتید را قبل از شروع امتحانات به واحد آموزش دانشکده اعلام نماید.

در صورتی که مدرس نتواند در جلسه امتحان حاضر شود، موظف است موضوع غیبت خود را به مدیرگروه اطلاع دهد و با هماهنگی مدیر گروه نسبت به معرفی مدرس دیگر بجای خود اقدام نماید.

2- زمان اعلام نمره نهایی هر درس
تقریبا همه دانشجویان تجربه انتظار بیش از حد برای مشاهده نمره نهایی خود را داشته‌اند. این اتفاق در نیم‌سال‌های دوم(که منتهی به تابستان می‌شود) نمود بیشتری دارد. از طرفی دیگر درج دیرهنگام نمرات توسط اساتید، در نیم‌سال‌های اول که دانشجویان باید پس از مدت کوتاهی از پایانِ ترم انتخاب واحد کنند و دروس ترم جدید را انتخاب کنند، مشکل‌ساز می‌شود. این در حالی است که قوانین آموزشی در تضاد با این اقدام مدرسین است. مطابق قانون، مدرس هر درس موظف است، گزارش نمره ارزیابی نهایی، درس دانشجویان را ظرف مدت 10 روز از تاریخ برگزاری امتحان پایان نیمسال کتباً به امور آموزش اعلام کند.

توجه داشته باشید که زمان ثبت نمره درس در مهلت 10 روز پس از امتحان پایان نیمسال آن درس، باید بگونه‌ای باشد که حتماً 3 روز فرصت برای ثبت «درخواست تجدید نظر دانشجو» و پس از آن بررسی استاد و انجام قفل استاد امکان پذیر باشد. در این مورد، توجه و رعایت مفاد این بند خصوصاً برای امتحانات روزهای پایانی بازه امتحانات مورد تاکید قرار گرفته است.

در قسمت دیگری از قوانین آموزشی دانشگاه‌ها آمده است که با توجه به نزدیکی شروع نیمسال دوم سال تحصیلی و پایان امتحانات نیمسال اول تحصیلی و لزوم قطعی شدن معدل نیمسال هر دانشجو قبل از شروع نیمسال بعدی، مهلت ثبت و قفل نمرات امتحانات پایان نیمسال اول در هر سال تحصیلی توسط شورای آموزشی دانشگاه تعیین و ابلاغ می‌گردد. همچنین تاکید شده است که استاد درس لازم است تا در ثبت نمرات دقت کافی را داشته باشد چراکه مسئولیت اشتباه در ثبت نمرات به عهده وی خواهد بود.

3- تجدیدنظر در نمرات چگونه است؟
دانشجویی که تقاضای تجدیدنظر به نمره داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت 3 روز (72 ساعت) از تاریخ اعلام نمره، تقاضای تجدید نظر را(از طریق سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و یا به صورت کتبی) تسلیم کند. زمان ثبت نمره درس در مهلت 10 روز پس از امتحان پایان نیمسال آن درس، باید بگونه‌ای باشد که حتماً 3 روز فرصت برای ثبت «درخواست تجدید نظر دانشجو» و پس از آن بررسی استاد و انجام قفل استاد امکان پذیر باشد.

مدرس درس باید در موعد مقرر پس از انجام قفل نمرات توسط دانشکده، لیست چاپ شده تاییدیه نمرات را امضاء نماید. لیست مذکور پس از امضاء استاد درس و دانشکده بمنظور انجام قفل نهائی نمرات به اداره کل آموزش ارسال می‌شود و نمره ثبت‌شده پس از انجام قفل آموزش کل غیرقابل تغییر است.

4- زمان‌بندی ثبت نمرات کارآموزی دانشجویان
مهلت ثبت نمرات پروژه و کار آموزی طبق زمانبندی جدول زیر است:

پروژه مهلت ثبت و قفل نمره پروژه
نیمسال اول پایان شهریور سال بعد
نیمسال دوم پایان بهمن سال بعد
ترم تابستانی پایان تیر سال بعد

مهلت ثبت و قفل نمره پروژه

کارآموزی مهلت ثبت و قفل نمره کارآموزی
نیمسال اول پایان اسفند همان سال
  پایان شهریور سال بعد
ترم تابستانی پایان آبان همان سال

مهلت ثبت و قفل نمره کارآموزی

5- ثبت نمره دانشجویان ارشد و دکتری
مدرس موظف است نمره نهایی درس مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را مطابق جدول زمان‌بندی ذیل در سامانه گلستان ثبت و قفل نماید.

زمان اخذ درس ثبت نمره توسط استاد قفل نمره توسط استاد قفل نمره توسط دانشکده قفل نمره توسط آموزش کل
نیمسال اول حداکثر 20 فروردین سال بعد حداکثر 24 فروردین سال بعد حداکثر 25 فروردین سال بعد 26 فروردین سال بعد
نیمسال دوم حداکثر 20 شهریور سال بعد حداکثر 24 شهریور سال بعد حداکثر 25 شهریور سال بعد 26 شهریور سال بعد

*** توجه داشته باشید که قوانین فوق، قوانینی کلی است که در بیشتر دانشگاه‌ها اجرا می‌شود با این حال دانشجویان قوانین آموزشی دانشگاه خود را مبنای عمل خود قرار دهند و مطابق آن عمل کنند و قوانین مذکور صرفا جهت اطلاع منتشر شده است.


کد خبرنگار : 20