تاریخ : 1396,شنبه 14 بهمن14:26
کد خبر : 257870 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

برای نخستین بار در کشور:

همایش ملی مهارت‌آموزی سربازان

دبیر اجرائی همایش ملی مهارت‌آموزی سربازان از برگزاری همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه (سربازان) در ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از علم و فناوری، محمد خادمی در ارتباط با دلیل برگزاری این همایش اظهار کرد: در راستای پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تعالی بخشی خدمت وظیفه عمومی و همچنین اشتغال جوانان کشور ، خردادماه سال جاری با پیگیری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاهی با عنوان قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح ایجادشده است که این قرارگاه دو موضوع مهم تعالی بخشی به خدمت مقدس سربازی و ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در بین جوانان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اعلام اینکه در مثلث مأموریتی قرارگاه سه مأموریت کلیدی جذابیت، افزود: نشاط و مهارت‌آموزی نقش محوری را ایفا می‌کنند، نیروهای مسلح با علم به ظرفیت‌های فراوان خدمت وظیفه عمومی و همچنین جمعیت جوان کشور درصدد است تا با استفاده از سازوکار مهارت‌آموزی و مهارت اندوزی جوانان در دوران قبل و حین خدمت سربازی در کنار  افزایش جذابیت و نشاط در خدمت وظیفه عمومی زمینه توانمندی های عمومی و کمک  به رشد و شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور را فراهم کند.

دبیر اجرائی همایش ملی مهارت‌آموزی سربازان کشور با اعلام اینکه مهارت‌آموزی به‌عنوان بازوی کلیدی برای ارتقاء جذابیت و نشاط افزایی در خدمت وظیفه عمومی تعریف‌شده است، افزود: این قرارگاه از خردادماه سال جاری و با شروع رسمی فعالیت‌های خود به‌منظور پیشبرد مأموریت‌های سه‌گانه‌اش فعالیت‌های متعددی را انجام داده و برنامه‌هایی را نیز در دست اجرا دارد که همایش ملی مهارت‌آموزی ازجمله این فعالیت و اقدامات محسوب می‌شود.

خادمی ادامه داد: مقوله خدمت سربازی دارای وسعتی ملی است و به‌نوعی تمامی خانواده‌های ایرانی مخاطب خدمت وظیفه عمومی محسوب می‌شوند؛ همایش ملی مهارت‌آموزی نیز فرصتی است که بستر لازم جهت مشارکت فکری تمامی اقشار جامعه اعم از اساتید، معلمان و مربیان، دانشجویان و دانش آموزان و حتی خانواده‌ها را فراهم می‌آورد تا با مشارکت جمعی آنان فضای تأملی و گفتمانی در خصوص طرح و برنامه مهارت‌آموزی سربازان در دوران قبل، حین و پس از خدمت سربازی فراهم آید.

وی با اعلام اینکه قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری این همایش را برگزار می‌کند، افزود: دبیرخانه این همایش در پژوهشکده مطالعات فناوری تشکیل شده است و همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا با مشارکت نهادهای لشکری و کشوری همایشی متناسب با شأن والای سربازان کشورمان عزیزمان را برگزار کنند.

وی با اعلام اینکه این همایش یک‌روزه با دو هدف جلب مشارکت حداکثری جامعه علمی در اجرای هرچه بهتر برنامه‌های قرارگاه و ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه به‌ویژه در بین جوانان تدبیر ‌شده است، افزود: استفاده از ظرفیت علمی کشور و بهره‌گیری از تجربیات عموم مردم در خصوص مهارت‌آموزی سربازان و افزایش جذابیت و نشاط در خدمت سربازی از نقاط قوت این همایش است.

عضو گروه جامعه و پیشرفت پژوهشکده مطالعات فناوری  همچنین خاطرنشان شد: بنا داریم فضای همفکری در سطح ملی برای مقوله سربازی ایجاد شود و همه خانواده‌ها که نسبت به این مقوله دغدغه دارند راهکاری مناسبی در فضای تعاملی ارائه دهند و به‌نوعی بنا داریم بحث مهارت‌آموزی در دوران سربازی را به‌صورت یک فرصت ملی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل فراگیر بودن مقوله سربازی عامه مردم و به‌ویژه جامعه علمی می‌توانند در این همایش شرکت کنند و افراد دغدغه مند از طریق سایت همایش به آدرس www.confsarbazmaher.ir می‌توانند آثار خود را در قالب‌های مقاله، پیشنهاد‌های سیاستی و قانونی و همچنین تجارب موفق مهارت‌آموزی به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

دبیر اجرائی همایش ملی مهارت‌آموزی سربازان کشور در ارتباط با اقدامات انجام‌شده برای اطلاع‌رسانی این همایش، افزود: فراخوان مقالات به دانشگاه‌ها ارسال‌شده و اطلاع‌رسانی وسیعی در سطح دانشگاه‌های کشور در حال انجام است.

وی در ارتباط با کیفت مقالاتی که قرار است در این همایش ارائه شود،گفت: مهم‌ترین دغدغه ما اجرای هرچه اثربخش تر طرح مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در دوران قبل، حین و بعد از سربازی است و بنا داریم از ظرفیت شرکت‌کنندگان در این همایش در ارتباط با سه مقوله جذابیت، نشاط و مهارت‌آموزی سربازان نظرخواهی کنیم.

خادمی یادآور شد: بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مهارت‌آموزی سربازان، ابعاد علمی آموزشی مهارت‌آموزی و همچنین ابعاد اقتصادی- اشتغالی مهارت‌آموزی سربازان در دوران قبل، ضمن و بعد از خدمت وظیفه عمومی، محورهای اصلی این همایش ملی را تشکیل داده‌اند.

وی بیان کرد: دستاوردهای همایش علمی مهارت‌آموزی سربازان درواقع پشتوانه فکری برای قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه محسوب می‌شود که می‌تواند ما را در شناسایی مسائل پیش رو و راه‌حل‌های اجرای هرچه اثربخش‌تر طرح مهارت‌آموزی سربازان یاری کند.

وی زمان مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش را تا 20 اسفندماه سال جاری عنوان کرد و گفت:  شورای راهبری همایش نیز به‌منظور تقدیر از ایده‌های برتر ارسالی به این همایش جوایزی را نیز در نظر گرفته‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند با رجوع به سایت همایش اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنند.