تاریخ : 1396,یکشنبه 22 بهمن22:41
کد خبر : 258632 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

لزوم بازنگری در تمرکز آموزش عالی در پایتخت

رئیس دانشگاه یزد گفت: تمرکز بیش از حد آموزش عالی در تهران نیازمند بازنگری هایی است و اگر این تمرکز کاهش یابد، اقدام موثری در راستای تعادل بخشی در نظام آموزش عالی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از مهر، محمدصالح اولیا عصر امروز در نشست دانشگاهیان، روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان یزد اظهار داشت: حدود ۸۰ هزار دانشجو در استان یزد تحصیل می کنند که یزد از نظر نسبت دانشجویان به جمعیت در رتبه دوم قرار داریم که این امر در توسعه منابع انسانی از ظرفیت های خوبی برخورداریم به نحوی که در این زمینه رتبه سوم را در کشور داریم.

وی افزود: یزد در زمینه نسبت نخبگان به جمعیت نیز رتبه دوم داریم و از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان رتبه سوم داریم که مجموع این شاخص ها شکوفایی علمی استان یزد را نشان می دهد.

اولیا ادامه داد: در مجموع تاثیرگذاری نیروی انسانی استان هم در حوزه علم و فرهنگ و هم در حوزه اقتصاد قابل توجه است.

رئیس دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: در عین حال دغدغه هایی نظیر مهاجرت نخبگان، ظرفیت های خالی دانشگاهی به ویژه در بخش دانشگاه های غیردولتی و ... وجود دارد.

وی عنوان کرد: همانگونه که در حوزه اقتصادی نیاز به تصمیم های سخت داریم در حوزه آموزش عالی نیز نیاز است که تصمیم های سختی گرفته شود.

اولیا خاطرنشان کرد: آموزش عالی نیازمند یک جراحی است که برای انجام یک جراحی موفق نیاز به همکاری همه دستگاه ها از جمله مجلس وجود دارد.

رئیس دانشگاه یزد ادامه داد: تمرکز بیش از حد آموزش عالی در تهران شرایطی را ایجاد کرده که لازم است در این زمینه بازنگری هایی صورت گیرد و تمرکز دانشگاه ها از تهران کمتر شود و این شاید یک اقدام اساسی در راستای تعادل بخشی در نظام آموزش عالی باشد.

وی تاکید کرد: نگرانی هایی نیز از بابت کیفیت آموزشی داریم و اگر قرار است در حوزه های خاصی متمرکز شویم، لازم است استان یزد با توجه به ظرفیت هایی که دارد، مسئولیت هایی را بر عهده بگیرد.