تاریخ : 1396,دوشنبه 23 بهمن15:47
کد خبر : 258711 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

گزارشی از نقد «امپراطور جهنم» و اعلام برنامه چهارمین روز «سینما انقلاب»

فیلم های سینمایی «سوتفاهم»، «فیلشاه» و «چهارراه استانبول» امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در سینما انقلاب نمایش داده می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فیلم های سینمایی «هایلایت»، «شعله ور» و «مصادره» امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در چهارمین روز سینما انقلاب در سالن سوره حوزه هنری به نمایش درخواهد آمد.

براساس اعلام برگزار کنندگان در چهارمین روز نشست هم‌اندیشی سینما انقلاب از ساعت ۱۳ فیلم «سوتفاهم» اکران می شود و بعد از نمایش فیلم نشست  نقد و بررسی فیلم صورت می گیرد.

انیمیشن «فیلشاه» از ساعت ۱۵:۳۰ اکران و بعد از نمایش فیلم  نشست نقد و بررسی آن با حضور عوامل فیلم و منتقدان صورت می گیرد.

ساعت ۱۸:۳۰ سخنرانی حجت الاسلام رضا غلامی با موضوع سینمای عدالت اجتماعی انجام می شود.

در بخش پایانی نیز از ساعت ۱۹:۳۰ فیلم «چهارراه استانبول» اکران و نشست نقد و بررسی فیلم با حضور عوامل فیلم و منتقدان صورت می گیرد.

روز گذشته و در روز سوم هفتمین هم اندیشی سینما انقلاب پس از اکران فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی در ساعت ۱۵:۳۰ جلسه جلسه نقد و بررسی این فیلم با حضور قاسمعلی فراست و دکتر قزوینی برگزار شد.

مهمترین نکاتی که منتقدان حاضر در این نشست مطرح کردند به این شرح است:

- در صحنه‌ای که تعدادی سر بریده از جمله سر یک سید شیعه به همراه عمامه سیاه رنگ آن بر دروازه آویزان بود این اشکال را داشت که در حالت طبیعی عمامه و دستار و کلاه روی سر نمی مانند. مگر اینکه بعد از بریدن سر دوباره آنها را قرار داده باشند و در این صورت کارکردی نمادین پیدا می‌کند.

- انتقام‌گیری ناموسی یک مسئله ایدئولوژیک درتاریخ اسلام است. حتی داعش در وضعیت امروزش که شکست هم خورده است اسم آخرین عملیاتشان را هم «انتقام‌گیری برای زنان عفیفه» گذاشته است. این یک گفتمان تاریخی مهم در بین سلفی‌های جهادی است.

- چند چیز از نظر واقعی خلط شده است. مفتی‌های عربستان کاملاً در اختیار حاکمیت هستند و نگاه جهادی ندارند. همین سلفی‌های سنتی، به کسانی که برای جهاد می‌روند اخوانی‌ می‌گویند و آنها را تحت تآثیر سید قطب می دانند. این دو مسئله در این فیلم خلط شده بودند.

- آقای شیخ طادی یک سینماگر اهل تفکر است و می داند که اینگونه فیلم‌ها گیشه و مخاطب عام و سوت و کف حاضران سالن را نخواهند داشت اما او این انتخاب را هوشمندانه و دردمندانه انجام داده است. او دغدغه این مسائل را دارد.

- مفاهیم ارزشی در کشور ما به دلیل اینکه بعضاً حمایت‌های دولتی را پشتشان دارند با ورود افراد غیر دغدغه‌مند ولی دنبال نان مظلوم واقع می‌شوند. در اینجا ما خوشحال هستیم که آقای شیخ طادی دغدغه‌مند دنبال این سوژه رفته است.

- برای پیداکردن آبی که در فیلم می‌بینیم نباید دنبال جغرافیای خاصی باشیم. آب در اینجا یک تمثیل است. شروع و پایان این فیلم از آب استفاده شده است. آب پایانی همان آبی است که آن کودک معصومانه و مظلومانه در آن غوطه می‌خورد.

- بدون اینکه در فیلم اسمی از شیطان برده شود با یک خانمی با ظاهر زیبا و فریبنده  روبرو می‌شویم که همان کار فریب شیطان را انجام می‌دهد. اینگونه هوشمندی‌ها در فیلم قابل تقدیر هستند.

- اسم ریاض هوشمندانه به مخاطب می‌گوید که دنبال عربستان باشد. طبیعتاً این اسم تبعاتی هم برای فیلمساز دارد و به جاهایی باید پاسخ بگوید.

گفتنی است گزارش های اختصاصی  «خبرنامه دانشجویان ایران» از هفتمین هم اندیشی «سینما انقلاب» را می توانید از ایــنــجـــا مطالعه نمایید.


کد خبرنگار : 23