تاریخ : 1396,پنجشنبه 03 اسفند13:47
کد خبر : 259646 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

رقابت ۲۳۴ هزار نفر برای دکتر شدن؛

مهم‌ترین نکات در آستانه برگزاری کنکور دکتری ۹۷ +جدول

داوطلبان آزمون دکتری علاوه بر دفترچه اختصاصی آزمون، باید پاسخگوی سوالات دفترچه زبان عمومی و استعداد تحصیلی نیز باشند و به عبارتی آزمون دکتری دارای دو دفترچه (دفترچه سوالات اختصاصی + دفترچه سوالات زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی) است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در چشم بهم‌زدنی فرصت داوطلبان کنکور دکتری سال 97 به پایان رسید و حالا آنها باید بر صندلی آزمون تکیه بزنند و دانسته‌های خود را محک بزنند. بد نیست در این ساعات منتهی به برگزاری کنکور دکتری سال 97 نکاتی را مرور کنیم.

* اطلاعات کلی درباره آزمون دکتری 97
فرآیند آزمون دوره دکتری نیمه متمرکز سال 97 از ساعت 8 صبح جمعه چهارم اسفند آغاز می‌شود و داوطلبان باید نیم ساعت زودتر یعنی از ساعت 7:30 در محل آزمون حاضر باشند.

برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید

* کارت آزمون را فراموش نکنید
یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در روز آزمون آن را همراه داشته باشید، کارت شرکت در آزمون دکتری است. برخی از داوطلبان تاکنون این کارت را حتی پرینت هم نکرده‌اند و آن را به ساعات پایانی موکول کرده‌اند. فراموش نکنید که فقط تا ساعت 24 امروز پنجشنبه فرصت دارید که کارت آزمون را از سایت سازمان سنجش آموزش کشور دریافت کنید و پس از آن امکان دریافت آن وجود ندارد. داوطلبان برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر کارت شرکت در آزمون، باید کارت ملی و یا شناسنامه عکس‌دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد پاک کن، مداد تراش و سنجاق نیز به همراه داشته باشند.

برای مشاهده و پرینت کارت آزمون دکتری 97 روی کادر زیر کلیک کنید.

چنانچه داوطلبی در رابطه با عکس، جنس، نوع معلولیت(نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و جسمی حرکتی) و یا زبان خارجی مندرج در کارت شرکت در آزمون خود مغایرتی مشاهده کرد، لازم است تا روز قبل از آزمون (حداکثر ساعت 17 روز پنجشنبه 96/12/3) به باجه رفع نقص مستقر در حوزه‌های مربوط مراجعه نماید تا پس از بررسی، نسبت به اصلاح آن اقدام گردد.

* تعداد سوالات و زمان آزمون
تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به آن در گروه‌های آموزشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان متفاوت است و داوطلبان باید ضمن اطلاع از این موضوع، وقت خود را برای پاسخ‌گویی به سوالات تنظیم نمایند. داوطلبان آزمون دکتری علاوه بر دفترچه اختصاصی آزمون، باید پاسخگوی سوالات دفترچه زبان عمومی و استعداد تحصیلی نیز باشند و به عبارتی آزمون دکتری دارای دو دفترچه(دفترچه سوالات اختصاصی + دفترچه سوالات زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی) است.

دفترچه دوم یعنی دفترچه سوالات زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی شامل سوالات دروس استعداد تحصیلی (30 سوال) و زبان انگلیسی عمومی (30 سوال) است که کلیه داوطلبان باید در مدت 90 دقیقه در خصوص پاسخگویی به آنها اقدام نمایند.

در ادامه جدول کامل تعداد سوالات و زمان پاسخگویی، به تفکیک رشته‌ها آمده است:

برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید

* تعداد ثبت‌نام کنندگان کنکور دکتری
تعداد 234 هزار و 454 نفر در این آزمون ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 100 هزار و 622 نفر معادل 42.92 درصد داوطلبان زن و تعداد 133 هزار و 832 نفر معادل 57.08 درصد داوطلبان مرد هستند.

برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید

* سایر نکات مهم درباره آزمون دکتری
علاوه بر موارد فوق بهتر است داوطلبان به مواردی زیر توجه داشته باشند تا بدون هرگونه حاشیه‌ای درجلسه آزمون شرکت کرده و پاسخگوی سوالات باشند.

- از آوردن وسایل اضافی مانند کیف دستی، کتاب، جزوه، هرگونه نت و یادداشت، ماشین حساب، پیجر، تلفن همراه(حتى بصورت خاموش)، ساعت هوشمند، انگشترهوشمند، دستبند هوشمند و ... به جلسه امتحان اکید خودداری کنید.

- خارج کردن اوراق امتحانی(از قبیل کارت شرکت در آزمون، دفترچه سوال و پاسخنامه) از جلسه امتحان به عنوان تخلف تلقی و با فرد متخلف برابر قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری رفتار خواهد شد.

- برای پاسخگویی به سوالات هریک از رشته‌های امتحانی نیاز به ماشین حساب نیست.


کد خبرنگار : 20