تاریخ : 1396,دوشنبه 14 اسفند18:01
کد خبر : 260564 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

هفت روند توسعه وب محبوب در سال 2018

Valuecoders از جمله شرکت‌های بزرگی است که در حوزه نرم‌افزار به فعالیت اشتغال دارد. این شرکت پیش‌بینی کرده است در سال آینده میلادی برخی از روندهای توسعه وب به‌شدت مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار خواهند گرفت. روندهای که با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها موفق خواهید شد فرصت‌های شغلی خوبی به دست آورید.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ Valuecoders از جمله شرکت‌های بزرگی است که در حوزه نرم‌افزار به فعالیت اشتغال دارد. این شرکت نرم‌افزاری که برای صنایع مختلفی همچون بهداشت ‌و درمان، بانک‌داری، تولید‌کنندگان، خودروسازان، آژانس‌های بازاریابی، شرکت‌های فعال در زمینه حمل ‌و نقل و... نرم‌افزارهای حرفه‌ای را طراحی می‌کند و به ‌طور مستمر برنامه‌نویسان حرفه‌ای را در حوزه‌های اندروید، جاوا، پی‌اچ‌پی، زامارین، دات‌نت، آنگولار و وب استخدام می‌کند، پیش‌بینی کرده است در سال آینده میلادی برخی از روندهای توسعه وب به‌شدت مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار خواهند گرفت. روندهای که با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها موفق خواهید شد فرصت‌های شغلی خوبی به دست آورید.

1) چت‌بات‌های کاربردی و هوش مصنوعی
چت‌بات‌ها فرآیند برنامه‌نویسی را برای توسعه‌دهندگانی که در زمینه تجارت الکترونیک به فعالیت اشتغال دارند، بیش از پیش ساده‌ کرده‌اند. در حالی که توسعه‌دهندگان سرگرم طراحی یک سایت هستند، در همان حال می‌توانند چت‌بات‌هایی را طراحی کنند تا به‌عنوان یک ابزار کمکی آنلاین در اختیار مخاطبان یک سایت قرار گیرند. چت‌بات‌ها به مخاطبان اجازه می‌دهند غذا سفارش دهند، بلیت‌ها را خریداری کنند و کارهای بیشتری را تنها با یک کلیک ساده انجام دهند. پیش‌بینی شده است تا سال 2020 چت‌بات‌ها تقریباً در 85 درصد موارد پیش‌بینی‌های درستی در ارتباط با همه تعاملات کاربران ارائه کنند، بدون آنکه به دخالت عامل انسانی در این زمینه نیازی باشد. چت‌بات‌های پیشرفته در سال‌های آتی با اتکا بر هوش مصنوعی نقش مهمی را ایفا خواهند کرد، به‌واسطه آنکه این توانایی را دارند تا گفتار زنده انسانی را درک کنند و همچنین قادرند مدام یاد بگیرند. به ‌طور مثال، eBay برای برقراری ارتباط خود در مسنجر فیس‌بوک از یک چت‌بات استفاده می‌کند.

2) Motion UI
بی‌شک Motion UI را باید یکی از شگفت‌انگیزترین روندهای توسعه وب در سال 2018 توصیف کنیم. آمارها نشان می‌دهند اکثر کاربران از مشاهده فایل‌های انیمیشن GIF و تبلیغات فلش خسته شده‌اند. در چنین شرایطی Motion UI به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند با یک طراحی ساده ملزومات مورد نیاز را به یک سایت اضافه کنند. همین موضوع باعث خواهد شد تا توسعه‌دهندگان وب با یک طراحی ساده به حداکثر کارایی در این زمینه دست پیدا کنند. با اتکا بر چنین تکنیکی شما می‌توانید سبک جدیدی از طراحی کمینه‌گرا که امروزه به‌شدت مورد تقاضای شرکت‌ها است را پیاده‌سازی کنید. پیش‌بینی شده است motion UI پیشرفته که از الگوی پیچیده‌تری بهره می‌برد، به‌زودی به یکی از روندهای محبوب تبدیل خواهد شد. این رویکرد به توسعه‌دهندگان وب اجازه می‌دهد تا انیمیشن‌هایی که جلوه بصری خاصی دارند ایجاد کنند و در سایت‌هایشان مورد استفاده قرار دهند. به‌ طوری که این‌گونه سایت‌ها در مقایسه با سایت‌هایی که از یک رابط کاربری ایستا استفاده می‌کنند متمایز شوند.

3)  زنجیره بلوکی
بی‌شک زنجیره بلوکی بهترین راهکاری است که می‌توان برای ذخیره‌سازی داده‌های جمع‌آوری شده روی چند بانک اطلاعاتی از آن استفاده کرد. امروزه طیف بسیار گسترده‌ای از سامانه‌های کامپیوتری در سراسر جهان وجود دارد که حجم بسیار بالایی از داده‌ها روی آن‌ها ذخیره‌سازی شده است. تمام این اطلاعات به‌شیوه غیرمتمرکز روی این کامپیوترها ذخیره‌سازی شده است. زنجیره بلوکی سطح بسیار بالایی از امنیت را برای این مدل کامپیوترها به ارمغان می‌آورد. بزرگ‌ترین مزیت زنجیره بلوکی به نبود واسط‌هایی بازمی‌گردد که ممکن است میان تراکنش‌ها مورد استفاده قرار گیرند. در حوزه امنیت هر زمان واسطی میان یک جریان از داده‌ها به کار گرفته شود، درست از همان نقطه آسیب‌پذیری‌های متعدد به وجود می‌آیند. در زنجیره بلوکی هر تراکنش از طریق الگوریتم‌های پیچیده‌ای اعتبارسنجی می‌شود و مورد تأیید قرار می‌گیرد. حتی زمانی که طیف بسیار گسترده‌ای از کامپیوترها وجود دارند، باز هم این فناوری بدون هیچ‌ مشکلی قادر است به کار خود ادامه دهد. علاوه بر این، چند بانک فراملیتی بزرگ نیز مصمم شده‌اند تا برای تأمین امنیت اطلاعات خود فناوری زنجیره بلوکی را در سامانه‌های خود به کار گیرند، به ‌طوری که داده‌های آن‌ها در بالاترین سطح از امنیت قرار گیرند.

4) واقعیت افزوده
واقعیت افزوده در سال‌های آتی به یکی از روندهای اصلی در حوزه ساخت برنامه‌های کاربردی تحت وب تبدیل خواهد شد. فناوری که بر پایه سه عامل سریع، آسان و تعاملی بودن نقش بزرگی در حوزه ساخت برنامه‌های تحت وب بازی خواهد کرد. روی دستگاه‌های موبایلی، واقعیت افزوده به کارشناسان حوزه بازاریابی کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را به‌درستی شناسایی کنند. در نتیجه بازاریاب‌ها این شانس را به دست خواهند آورد تا همه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی را به سکو‌های واقعیت افزوده خود اضافه کنند. به ‌طور مثال، اسنپ‌چت در یک تلاش موفق از واقعیت افزوده به این شکل استفاده کرد که به کاربرانش اجازه داد از طریق دوربین گوشی‌های هوشمند خود Bitmoji را ایجاد کنند. علاوه بر این، برندها و شرکت‌ها نیز می‌توانند محصولات خود را از طریق به‌کارگیری فناوری یاد شده و با اتکا بر فیلترهای ویژه به کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان دهند.

5) سایت‌های تک‌صفحه‌ای
یک سایت تک‌صفحه‌ای در واقع صفحه‌ای طولانی است که از طریق پیمایش صفحه محتوا را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. این سایت‌ها به‌جای آنکه کاربر را به صفحات مختلف هدایت کنند، تمام اطلاعات مورد نیاز را تنها روی یک صفحه در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این تکنیک بازدیدکنندگان سایت‌های تک‌صفحه‌ای را از معضل ناوبری‌های پیچیده‌ نجات می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، کاربر به‌جای آنکه برای خواندن یک محتوا مجبور باشد صفحات مختلف را بازدید کرده، منوهای چندگانه را کلیک کرده و زمان ارزشمند خود را بیهوده هدر دهد، به ‌طور مستقیم به محتوای مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کند. با وجود‌ این، چنین سایت‌هایی برای کسب ‌و کارهای مرتبط با تجارت الکترونیک مناسب نیستند. اما در مقابل برای سایت‌های موبایلی ایده‌آل‌ترین گزینه به شمار می‌روند. به‌واسطه آنکه کاربر برای دسترسی به اطلاعات خود به‌طور مداوم از یک صفحه به صفحه دیگر نمی‌رود. علاوه بر این، سایت‌های تک‌صفحه‌ای از یک رابط کاربرپسند استفاده می‌کنند. از بعد اقتصادی نیز این سایت‌ها به‌میزان قابل توجهی هزینه طراحی را کاهش داده، زمان طراحی سایت را کمتر کرده و درنهایت در ارتباط با هزینه‌های میزبانی سایت نیز فشار مالی مضاعفی به وجود نمی‌آورند.

6) برنامه‌های وب پیش‌رونده
برنامه‌های وب پیش‌رونده (Progressive Web Apps) سایت‌هایی هستند که شبیه به برنامه‌های موبایلی بومی عمل کرده، اما به‌شکل آفلاین نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از این ‌رو، یک تجربه کاربری هیجان‌برانگیز را ارائه می‌کنند. پیش‌بینی شده است که در سال 2018 میلادی، برنامه‌های وب پیش‌رونده به یکی از رقبای اصلی برنامه‌های بومی موبایل تبدیل شوند. یک برنامه وب پیش‌رونده به‌سرعت بارگذاری شده و این توانایی را دارد تا بدون نیاز به اتصال اینترنت نیز کار کند. به همین دلیل است که این برنامه‌ها به یکی از روندهای پر تقاضا در حوزه توسعه برنامه‌های تحت وب تبدیل شده‌اند. برنامه‌های وب پیش‌رونده بیشتر به‌خاطر تجربه کاربری خود معروف هستند. بعضی از غول‌های بزرگ همچون Flipkart و واشنگتن‌پست از این فناوری در سایت‌های خود استفاده کرده‌اند. رویکردی که به‌میزان قابل توجهی باعث افزایش آمار بازدیدکنندگان آن‌ها شده و تعامل بیش از پیش کاربران با این سایت‌ها را رقم زده است.

7)  ارسال اعلان‌های مربوط به سایت‌ها
گزینه آخر یکی از محبوب‌ترین روندهای توسعه وب است که طراحانی که در زمینه تجارت الکترونیک به فعالیت اشتغال دارند کاملاً شیفته آن شده‌اند و همین موضوع باعث رونق بیش از پیش آن شده است. از آنجا که اعلان‌ مربوط به برنامه‌های موبایلی در تعامل با کاربر بسیار کارآمد ظاهر شده‌اند، انتظار می‌رود سایت‌ها به‌ویژه آن‌ها که در حوزه کسب ‌و کار به فعالیت اشتغال دارند، از اعلان‌ها به بهترین شکل استفاده کنند. اعلان‌ها به کاربران اجازه می‌دهند هر زمان روی سایت تغییری به وجود می‌آید، حتی زمانی که روی سایت فعال نیستند از این موضوع مطلع شوند. هرچند در گذشته نیز مشابه چنین قابلیت‌هایی ارائه شده بود، اما مزیت اصلی که اعلان‌های مربوط به سایت‌ها ارائه می‌کنند این است که به کاربران اجازه می‌دهند بدون زحمت و نظارت مستمر بر سایت از تغییرات به وجود آمده در یک سایت مطلع شوند. تصور کنید عضو یا مخاطب یک سایت خبری در حوزه فناوری هستید و این سایت را مرتب بررسی می‌کنید. زمانی که گزینه دریافت اعلان‌ها روی این سایت را فعال می‌کنید، در ادامه بدون آنکه نیازی داشته باشید تا به‌ طور مستمر سایت مذکور را بررسی کنید، هر روز صبح که به اینترنت متصل می‌شوید اعلان برجسته‌ترین مطلب سایت درون مرورگرتان به نمایش درمی‌آید، نمایش محتوای شاخص به این شکل برای شما جالب نیست؟

منبع: شبکه