تاریخ : 1396,سه شنبه 15 اسفند15:32
کد خبر : 260641 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

بررسی وضعیت فضای سبز دانشگاه‌ها به مناسبت روز درختکاری؛

سرسبزی حق دانشگاه است +عکس

طبق اعلام رتبه بندی جهانی «گرین ‌متریک» در سال 2017 دانشگاه های زنجان، کاشان، اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و گیلان، سبزترین دانشگاه های ایران معرفی شده اند. در ادامه تصاویری از این دانشگاه ها را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 15 اسفند ماه، نامگذاری شده است به روز درختکاری. روزی که مردم تشویق می شوند به کاشتن نهالی در یک فضای عمومی. روزی که مسئولین هم سعی بر آن دارند که به طور نمادین نهالی بکارند و در بهبود فضای سبز کشور سهیم باشند.

در این بین اگر نیم نگاهی به برنامه دانشگاه ها داشته باشیم، درخواهیم یافت که دانشگاه ها هم در چنین روزی سعی می کنند که از غافله عقب نمانند و با کاشتن نهال، فضای دانشگاهی خود را سبزتر کنند تا به لحاظ فرمی و ریختولوژی هم که شده محیط دانشگاه سر و سامانی بگیرد و دانشجویان از حضور در آن لذت ببرند.

در اهمیت و ضرورت وجود فضاهای سبز در محیط های شهری، آموزشی و امثالهم تحقیقات گسترده ای صورت گرفته و صاحب نظران زیادی در این باره صحبت کرده اند. امروز دیگر کسی نیست که در لزوم ایجاد فضاهای سبز در محیط های آموزشی تشکیک ایجاد کند.   

به طور کلی می توان گفت که فضا و محیط دانشگاهی باید در بهبود عملکرد علمی و تعاملات اجتماعی دانشجویان تاثیرگذار باشد. در کنار این که هر روزه موسسات آموزش عالی رشد روز افزونی دارند اما رشد فضا های سبز در دانشگاه ها به همان نسبت نیست. در حالی که طبق پژوهش های صورت گرفته فضای سبز دانشگاهی بر هر دو عامل کیفیت آموزشی و تعاملات اجتماعی تاثیرگذار هستند.  

فضای سبز و به ویژه رنگ سبز یا تغییرات فصلیِ آن در اماکن آموزشی دارای اثرات روانی بسیار مؤثری است. راجر ولریخ در تحقیقی که در زمینه اثرات روانی درختان و فضای سبز انجام داده، بیان کرده است که فضای سبز می تواند دوره بهبودی بیماران راکوتاه کند.

همچنین طبیعت و فضای سبز نقش اساسی و حیاتی و غیرقابل جایگزینی در رشد ذهن دارد. محیط های طبیعی از جمله فضاهای سبز فرصت های بی نظیری برای تحرک، خلاقیت، مدیریت و کنترل و قوی کردن احساس نسبت به خویشتن را برای دانشجویان فراهم می کند و احساساتی همچون حس شگفتی را در وجود انسان ها تقویت می کند. همچنین فضاهای سبز بر وضعیت فیزیکی افراد نیز  تاثیر گذاشته که به طور مثبت بر جنبه های مختلف رشد ذهنی موثر است.

ویژگی دیگر فضای سبز در محیط های دانشگاهی را می توان در زدودن خستگی ذهنی، حواس پرتی ها و خطاهای ذهنی ناشی از تمرکز مستمر در مطالعه پشت میز دانست.

از طرفی دیگر حضوردر فضای سبز می تواند منجر به آسودگی شود و فشارهای روانی ناشی از حضور در فضاهای فعال دانشگاهی را کاهش دهد. بنابراین امکان حضور داشتن در فضای سبز مطلوب از این طریق در بهبود انجام فعالیت های گروهی دانشجویی موثراست.

همچنین حضور و قدم زدن در فضاهای سبز انرژی خاصی را به دانشجویان می دهد و باعث می شود که آن ها روحیه مضاعفی بگیرند و از چنین انرژی ای برای پیشبرد اهداف آموزشی خود بهره برند.

اما شاید آشنایی با دانشگاه های کشور به لحاظ داشتن محیط های سرسبز و دوستدار محیط زیست بودن، خالی از لطف نباشد.

تصور آن که زیباترین دانشگاه کشور در یکی از محروم ترین استان ها و در جنوب شرقی کشور است، مشکل است اما دانشگاه سیستان و بلوچستان که بیش از 20 هزار دانشجو دارد و به عنوان دانشگاه مادر در کشور محسوب می شود و تاسیس آن به سال های قبل از انقلاب بر می گردد، به نوعی زیباترین و سرسیزترین دانشگاه کشور محسوب می شود. همچنین این دانشگاه دارای هیات امنا و هیات ممیزه مستقل است و از نظر تشکیلاتی در ردیف دانشگاه‌های الف و توسعه یافته کشور به حساب می‌آید.

تصاویری از دانشگاه سیستان و بلوچستان

طبق اعلام رتبه بندی جهانی «گرین ‌متریک» در سال 2017 دانشگاه های زنجان، کاشان، اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و گیلان، سبزترین دانشگاه های ایران معرفی شده اند.

در ادامه تصاویری از این دانشگاه ها را مشاهده می‌کنید:

تصاویری از دانشگاه اصفهان

****************************
**************
****

تصاویری از دانشگاه گیلان

****************************
**************
****

تصاویری از دانشگاه کاشان

****************************
**************
****

تصاویری از دانشگاه فردوسی مشهد

****************************
**************
****

تصاویری از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

****************************
**************
****

تصاویری از دانشگاه شیراز

****************************
**************
****

دانشگاه زنجان

* گزارش از محسن تاجیک‌نژاد


کد خبرنگار : 17