تاریخ : 1396,سه شنبه 22 اسفند17:45
کد خبر : 261204 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

این پنج افزونه محبوب فایرفاکس را به سرعت از روی کامپیوتر خود حذف کنید

افزونه‌ها قابلیت‌های جدیدی به مرورگر شما اضافه می‌کنند. قابلیت‌هایی که باعث می‌شوند به شکل بهینه‌تری از مرورگر خود استفاده کنیم. در حالی که ما دوست داریم از افزونه‌ها استفاده کنیم، اما در این میان افزونه‌هایی وجود دارند که باید با احتیاط به سراغ آن‌ها رفت یا در کل از آن‌ها استفاده نکرد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر افزونه‌ای ضمن آن‌که بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد، در مقابل چالش‌هایی را نیز به همراه می‌آورد. ردیابی فعالیت‌های ما، ارسال تبلیغات ناخواسته یا کنترل کامل مرورگر به شکل پنهان از جمله این چالش‌ها هستند. اگر از افزونه‌های فایرفاکسی زیر استفاده می‌کنید پیشنهاد ما این است که استفاده از آن‌ها را متوقف کنید.

1.Web of Trust
Web of Trust که به نام (WOT) نیز معروف است، به اعتقاد برخی از کاربران یک افزونه معرکه است. این افزونه سازوکاری را مهیا کرده که به کاربران اجازه می‌دهد به سایت‌هایی که احساس می‌کنند قابل اعتماد هستند امتیازی بدهند. هر کاربری که از این افزونه استفاده می‌کند یک حلقه رنگی را مشاهده می‌کند که سطح ایمن بودن یک سایت را نشان می‌دهد. در حالی که این مکانیزم در زمان بازدید از سایت‌ها به نظر مفید به نظر می‌رسد اما دو مشکل عمده دارد. اول آن‌که در نوامبر سال 2016 میلادی یک شرکت پخش تلویزیونی آلمانی (NDR) متوجه شد که WOT به‌طور مخفیانه اطلاعاتی در ارتباط با داده‌های کاربران جمع‌آوری کرده و این اطلاعات را به طرف ثالث می‌فروشد. این اطلاعات در ارتباط با داروهای مصرفی کاربران، بیماری‌ها، برنامه‌های سفر و دیگر اطلاعات حساس بودند. موزیلا پس از آگاهی یافتن از این موضوع افزونه فوق را به دلیل نقض قوانین مربوط به افزونه‌ها از سایت خود کنار گذاشت. این افزونه دومرتبه و پس از ترک عادت قبلی دومرتبه بازگشت، اما به نظر می‌رسد دلیل قانع‌کننده‌ای برای اعتماد مجدد به این افزونه وجود ندارد. دلیل دوم در شیوه امتیازدهی است. هر کاربری می‌تواند ظرف چند ثانیه و بدون آن‌که تاییده آدرس ایمیلی را دریافت کند به یک سایت امتیاز بدهد. همین موضوع باعث می‌شود برخی از کاربران از افزونه WOT سوء استفاده کرده، به سایت‌های مخرب امتیاز بالایی داده و نظرات منفی در ارتباط با سایت‌هایی که با آن‌ها مشکل دارند ارائه کنند. پیشنهاد ما این است که به جای WOT افزونه Netcraft را امتحان کنید. Webutation هم جایگزین خوب دیگری است.

2. AdBlock Plus
AdBlock Plus از جمله افزونه‌های معروف مورد استفاده از سوی کاربران است که برای خلاص شدن از دست تبلیغات از آن استفاده می‌کنند. اما پیشنهاد ما این است که افزونه یاد شده را مورد استفاده قرار ندهید. این افزونه به شدت سنگین بوده و در عمل وب‌گردی شما را بسیار کند می‌کند. اگر احساس می‌کنید، عملکرد و سرعت مرورگر فایرفاکس شما کاهش پیدا کرده بهتر است AdBlock Plus را حذف کنید.

3. Hola
Hola یکی از افزونه‌هایی است که برای ساخت یک شبکه خصوصی مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در سال 2015 موسس سایت 8chan متوجه شد که شبکه Hola به سایت او حمله کرده است. در ادامه مشخص شد که Hola یک غول بزرگ بات‌نتی است. اگر واژه بات‌نت برای شما آشنا نیست، باید بدانید که بات‌نت شبکه‌ای از کامپیوترهای زامبی کنترل شده از سوی یک موجودیت مخرب است. موجودیتی که کامپیوترها را کنترل می‌کند تا به منظور ارسال هرزنامه‌ها، پیاده‌سازی یک حمله منع سرویس توزیع شده یا انجام حملاتی مشابه مورد استفاده قرار گیرند. Hola در حقیقت یک شبکه نظیر به نظیر به وجود می‌آورد و یک شبکه خصوصی مجازی واقعی را ایجاد نمی‌کند. فراموش نکنید سازوکار به کارگرفته شده از سوی Hola به گونه‌‌ای است که یک کاربر می‌تواند از کامپیوتر شما برای دانلود غیرقانونی یا آپلود محتوای مخرب استفاده کند. متاسفانه در این حالت شما نمی‌توانید ثابت کنید که اینکار از سوی شما انجام نشده است.

4. افزونه‌های مربوط به ضدویروس‌ها
ما همواره به شما توصیه می‌کنیم یک ضدویروس روی سامانه خود نصب کنید. در این میان بخش عمده‌ای از ضدویروس‌های رایگان سعی می‌کنند کاربران را مجاب کنند تا افزونه‌های آن‌ها را روی کامپیوتر دسکتاپ خود نصب کنند تا به این شکل درآمدزایی غیرمستقیم داشته باشند. در حالی که ممکن است تصور کنید که نصب افزونه از سامانه شما محافظت می‌کند، اما در عمل این‌گونه نیست. ضدویروس شما بر ترافیک شما و محتوایی که دانلود می‌کنید نظارت می‌کند تا کامپیوتر شما محتوای مخربی را اجرا نکند، اما یک افزونه نمی‌تواند به این شکل از سامانه شما محافظت کند. امروزه مرورگرهای مدرن به خوبی می‌توانند در مورد سایت‌های غیرایمن به شما هشدار دهند و به شیوه بهتری از حریم خصوصی شما محافظت کنند. با استفاده از یک ضدویروس خوب و یک وب‌گردی محتاطانه شما نیازی ندارید از افزونه‌هایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید شرکت‌های ضدویروسی از طریق افزونه‌ها می‌توانند شما را ردیابی کنند.

5. افزونه‌های جعلی و خطرناک
به تازگی مشاهده شده است که افزونه‌های خطرناکی برای مرورگر فایرفاکس ساخته شده‌اند. افزونه‌هایی که ادعا می‌کنند به‌روزرسانی‌های جدید فایرفاکس در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر یکی از این افزونه‌ها را دانلود کنید، شما با پیغام نصب دستی به‌روزرسانی فایرفاکس روبرو خواهید شد، پیغامی که در اصل یک افزونه مخرب روی مرورگر شما نصب می‌کند. زمانی که کاربر چنین افزونه‌ای را نصب کند، در ادامه تبلیغاتی را مشاهده خواهد کرد که در قالب پیوندهایی او را به سمت سایت‌های ناخواسته هدایت می‌کنند. اگر در این زمینه مشکوک هستید، کافی است زمانی که می‌خواهید روی آیکن فایرفاکس کلیک کنید کلید Shift را نگه دارید تا مرورگر در حالت ایمن باز شود. اینکار باعث می‌شود تا فایرفاکس بدون اجرای هرگونه افزونه‌ای اجرا شود. اکنون می‌توانید افزونه‌های مشکوک را پاک کنید. از افزونه‌های خطرناک در این زمینه می‌توان  به FF Protect AntiVir، FF Helper Checker و FF Search Informer اشاره کرد.

منبع: شبکه