تاریخ : 1397,جمعه 03 فروردين21:48
کد خبر : 261905 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در صفحات مسئولان دانشگاهی چه خبر است؟

مطالبه‌گری اینستاگرامی به شیوه دانشجویان ایرانی +جدول

گذشته از فعالیت نخبگانی و تولید محتوا، دانشجویان نیز مانند سایر کاربران از این فضا برای انواع مقاصد خود از مطالبات صنفی - آموزشی گرفته تا انواع و اقسام اعتراضات دانشگاهی استفاده می‌کنند و در این راه از امکانات خاص اینستاگرام مانند هشتگ‌گذاری و غیره نیز بهره می‌برند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با فراگیر شدن نرم افزار اشتراک عکس «اینستاگرام»، قطعا کاربران ایرانی این نرم افزار مهم‌ترین مشتریان این نرم افزار بوده‌اند چرا که از آن صرفا برای اشتراک تصاویر خود استفاده نکردند و کارکردهای مثبت و منفی دیگری نیز برای آنها داشته است. حتما شما هم تجربه کرده‌اید که وقتی در یک بازی فوتبال داخلی یا خارجی یک بازیکن و یا یک داور خواسته و یا ناخواسته اشتباهی کند، همین یک اشتباه کافی است تا ثانیه‌هایی بعد، صفحه آن بازیکن یا داور در اینستاگرام، از نظرات و کامنت‌های کاربران ایرانی پر شود. این موضوع فقط در جهت منفی رخ نمی‌دهد و نمونه‌های بسیاری بوده که یک سلبریتی اقدامی مثبت انجام داده و در پی آن دنبال‌کنندگان وی در اینستاگرام، آن اقدام را تحسین کرده‌اند.

البته با توجه به اینکه اصولا در مورد هر رویداد و اتفاقی نظرات کاربران متفاوت بوده و برخی آن را تقبیح و برخی تحسین می‌کنند، به همین دلیل اکثر صاحبان صفحات پربازدید اینستاگرام، قسمت نظرات را قفل کرده تا به نوعی میزان صبر و تحمل خود را در برابر انتقادات نشان دهند.

* سهم دانشگاهیان از اینستاگرام
بی‌شک دانشگاهیان و علی‌الخصوص دانشجویان به عنوان قشر جوان و نخبه، اصلی‌ترین فعالیت را در بین سایر اقشار حاضر در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام دارد و سهم عمده‌ای از محتوای مفید این شبکه اجتماعی را تولید می‌کنند. گذشته از فعالیت نخبگانی و تولید محتوا، دانشجویان نیز مانند سایر کاربران از این فضا برای انواع مقاصد خود از مطالبات صنفی - آموزشی گرفته تا انواع و اقسام اعتراضات دانشگاهی استفاده می‌کنند و در این راه از امکانات خاص اینستاگرام مانند هشتگ‌گذاری نیز بهره می‌برند.

برای نمونه می‌توان به فعالیت مستمر و هدفمند صفحه کمپین مطالبات دانشجویان دکتری اشاره کرد. این دانشجویان ضمن فعالیت گسترده در فضای مجازی، با برگزاری جلسات با مقامات دانشگاهی درصدد پیگیری و تحقق مطالبات خود هستند.

در این بین نباید از فعالیت اعضای تشکل‌های دانشجویی در فضای اینستاگرام و حتی توئیتر غافل شد، چراکه اعضای این تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی از فضای ایجاد در شبکه‌های اجتماعی به نحو احسن استفاده کرده به طوری که صفحات شخصی آنها به عنوان رسانه‌ای مستقل مورد رجوع مخاطبان دانشگاهی و غیردانشگاهی و حتی اصحاب رسانه قرار می‌گیرد و کانالی بی‌واسطه برای دریافت مواضع جنبش دانشجویی درباره مسائل مختلف کشور محسوب می‌شود.

* فعالیت اینستاگرامی مسئولان دانشگاهی
هرچند به دلیل فعالیت محدود و حتی عدم‌فعالیت چهره‌های شاخص دانشگاهی در اینستاگرام، تعداد فالوئرها و دنبال‌کنندگان آنها چندان زیاد نباشد، با این حال این صفحات اینستاگرامی همواره توسط دانشجویان رصد می‌شود و آنها نه تنها به موضع‌گیری این چهره‌ها واکنش نشان می‌دهند بلکه مطالبات خود را در این صفحات پیگیری می‌کنند. برای نمونه می‌توان به صفحه اینستاگرام منصور غلامی وزیر علوم اشاره کرد که قسمت نظرات صفحه خود را مسدود نکرده است و دانشگاهیان با رجوع به صفحه آقای وزیر، مطالبات خود را با بهره‌گیری از هشتگ‌های مشترک مطرح کرده و امیدوارند با پاسخگویی و توجه وزیر علوم، مشکلشان مرتفع شود.

یکی از دلایل رجوع دانشجویان به صفحه تازه تاسیس وزیر علوم در اینستاگرام و طرح مطالبات و شکایات خود، این موضوع است که منصور غلامی چندی پیش و در قالب یک پست اینستاگرامی به دانشجویان اطمینان خاطر داد که تمام نظرات آنها را می‌خواند. وی در این پست اینستاگرامی نوشت: «متشکرم که از طریق صفحه اینستاگرام من، با من در ارتباط هستید. گرچه قادر به پاسخ‌دادن تک تک پیام‌ها نیستم ولی همه‌ی پیام‌ها و نظرات شما عزیزان را می‌خوانم.»

علاوه بر وزیر علوم، چهره‌های دیگری که در حوزه دانشگاهی مسئولیت دارند مانند فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ذوالفقار یزدان‌مهر مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان، محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و چندین شخص دیگر از مسئولان حوزه دانشگاه هستند که در فضای مجازی فعال هستند و صفحات آنها موردتوجه دانشجویان قرار می‌گیرد.

در ادامه آدرس صفحات اینستاگرام برخی از مسئولان حوزه دانشگاه آمده است:

ردیف نام مسئولیت آدرس صفحه
1 منصور غلامی وزیر علوم اینجا
2 علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اینجا
3 حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت اینجا
4 فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اینجا
5 ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان اینجا
6 محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش مجلس اینجا
7 محمدرضا عارف عضو کمیسیون آموزش مجلس اینجا

به هرحال باوجود معایبی که در فضای مجازی من جمله اینستاگرام وجود دارد، اما به نظر می‌رسد یکی از بهترین راه‌های شنیدن مطالبات عموم دانشجویان همین فضای مجازی اعم از تلگرام و اینستاگرام و غیره است و ضمن تقدیر از مسئولانی که به نظرات دانشجویان اهتمام دارند، انتظار می‌رود سایر مسئولان حوزه دانشگاه نیز در این موضوع فعالانه‌تر عمل کنند.


کد خبرنگار : 20