تاریخ : 1397,دوشنبه 06 فروردين19:38
کد خبر : 262018 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نامه یک تشکل دانشجویی به رئیس قوه قضاییه درباره صادق زیباکلام

آیا زمانی که رای دادگاه نهایی نشده و اعتراضاتی از جانب متهم صورت گرفته لغو این برنامه به علت حکم بدوی ایشان است؟ یا دلیل دیگری دارد؟

خبرنامه دانشجویان ایران: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) با صدور بیانیه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به پرونده صادق زیباکلام کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:
نظارت همگانی یکی از مسائل مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری، امام راحل و یکی از آرمان های انقلاب اسلامی است و یکی از عواملی است که پیشرفت کشور را در سایه شفافیت سرعت می بخشد. ما به عنوان تشکلی برخاسته از بدنه دانشجویان نیز به دنبال تحقق این امر در بین مسئولین هستیم.

قوه قضائیه نیز نسبت به سایر قوا زمینه‌های بهتری را برای تحقق نظارت همگانی فراهم آورده است مانند حضور مستمر معاون اول دستگاه قضا در جمع دانشجویان یا حضور تعدادی از مسئولان استانی در دانشگاه ها که این موضوع جای قدردانی دارد اما این اقدامات باید به عنوان یک اصل لاینفک به تمام بدنه قوه قضاییه منتقل شود.

در راستای تحقق هر چه بیشتر نظارت همگانی در رابطه با پرونده اخیر آقای صادق زیبا کلام ابهاماتی وجود دارد که تبیین آن توسط قوه قضائیه را می‌طلبد، اخیرا آقای زیباکلام به اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم به 18 ماه حبس و 2 سال محرومیت از فعالیت سیاسی شده است. فاصله‌ و نسبت آرا انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با اندیشه‌های آقای صادق زیباکلام مشخص است اما حکم صادره دچار ابهاماتی است که پاسخگویی قوه قضاییه باعث زدوده شدن این ابهامات از افکار عمومی خواهد شد.

طبق ماده 500 قانون تعزیرات هرکس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه ها و سازمان های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی کند، به حبس از سه ماه تا یک سال (12 ماه) محکوم می‌شود. حال سوالاتی که مطرح می شود این است که: آیا صحبت کردن با رادیوی بیگانه (رادیوی دویچه وله آلمان) جرم محسوب می‌شود؟ با توجه به اینکه لفظ فعالیت تبلیغی دلالت بر استمرار آن عمل دارد؛ نه صرفا یک مصاحبه.

«آیا مطالبی که ایشان بیان کردند مبنی براینکه اگر مجددا رفراندوم برگزار شود یک سوم مردم به جمهوری اسلامی آری می‌گویند؛ دلالت بر تبلیغ علیه نظام دارد؟ اگر ایشان بگوید مقصر مسائل و مشکلات دی ماه عوامل داخلی هستند، گو اینکه از برخی زوایا چون شروع اعتراضات معیشتی و بی توجهی دولت به مطالبات و اعتراضات به حق، تا حدودی درست است [هرچند سوء استفاده عوامل بیگانه حوادث را به آن شکلی که اتفاق افتاد؛ تبدیل کرد] تبلیغ علیه نظام است؟»

نکته‌ دیگر آنکه اخیرا یکی از برنامه های تلویزیونی ایشان در شبکه 4 صدا و سیما لغو شده است و مظان چرایی لغو به سمت این حکم می‌رود؛ آیا زمانی که رای دادگاه نهایی نشده و اعتراضاتی از جانب متهم صورت گرفته لغو این برنامه به علت حکم بدوی ایشان است؟ یا دلیل دیگری دارد؟ افکار عمومی به ویژه قشر دانشجو مطالبه گر بوده و هست تا پاسخ و روشنگری قوه قضائیه را درباره زوایای مختلف این پرونده بشنود تا گامی در راستای اجرای هرچه بهتر عدالت برداریم.


کد خبرنگار : 28