تاریخ : 1397,شنبه 11 فروردين13:52
کد خبر : 262148 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

ستاره‌هایی که در رویاها دنبالشان بودیم اما در واقعیت ظاهر شدند؛

این دهه هفتادی‌های دست‌نیافتنی

شاید نگاهی ژرف اندیشانه و عمیق به محیط پیرامونی و هر آنچه که در سطح شهر و دانشگاه ها و ... میگذرد این فرضیه اثبات شده را عینی تر کند که نسل نوظهوری به اسم دهه هفتادی ها که بعضا از برخی تریبون های داخلی و خاصه رسانه های خارج کشور این طور القا میشود که بدنه اجتماعی جوان کشور کارایی لازم را جهت پیشبرد منافغ ملی در عرصه های مختلف را از دست داده باشد اما در گزارش ذیل صرفا به بررسی برخی از مصادیق دهه هفتادی میپردازیم که به جهات مختلف و در حوزه های گوناگون این نظریه ی ناامیدی و ناتوانی در بین نسل جوان را نقض فاحش میکنند!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید نگاهی ژرف اندیشانه و عمیق به محیط پیرامونی و هر آنچه که در سطح شهر و دانشگاه ها و ... می گذرد این فرضیه اثبات شده را عینی تر کند که نسل نوظهوری به اسم دهه هفتادی ها که بعضا از برخی تریبون های داخلی و خاصه رسانه های خارج کشور این طور القا میشود که بدنه اجتماعی جوان کشور کارایی لازم را جهت پیشبرد منافغ ملی در عرصه های مختلف را از دست داده باشد اما در گزارش ذیل صرفا به بررسی برخی از مصادیق دهه هفتادی میپردازیم که به جهات مختلف و در حوزه های گوناگون این نظریه ی ناامیدی و ناتوانی در بین نسل جوان را نقض فاحش میکنند!
 
این درحالی است که رهبر انقلاب در دو دیدار اخیر هم طبق ادوار گذشته توجه ویژه ای به توانایی های نسل جوان دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بحمدالله امروز نسل خوبی هستند. اینکه من عرض میکنم، شعار نیست، با اطّلاع عرض میکنم. یک نسل جدیدی، یک رویش جدیدی در کشور به وجود آمده؛ مخصوص یک جای خاص هم نیست، مخصوص یک بخش خاصّ فکری و عملی هم نیست؛ در بخشهای فرهنگی، در بخشهای تبلیغی، در بخشهای هنری، در بخشهای علمی، در بخشهای فلسفی، یک مجموعه‌ی عظیمی از جوانها به وجود آمده‌اند که اینها به‌معنای واقعی کلمه مؤمن بالله و مؤمن به این راهند؛ با اینکه امام را ندیده‌اند؛ دوران جنگ را -که خیلی سازنده و مؤثّر بود- درک نکرده‌اند؛ همین نشان‌دهنده‌ی علوّ درجه‌ی ایمان اینها است که با اینکه آنها را ندیده‌اند، درعین‌حال با این اصرار، با این استحکام، با این علاقه‌مندی دنبال این راه هستند. این نسل، نسل خوبی است، نسل امیدبخشی است. و حالا دشمن به پیری ماها چشم طمع دوخته. می‌نشینند محاسبه میکنند؛ میگویند اینها پیرند؛ رهبر این‌جوری است و دیگری این‌جوری است و همه‌ی مجموعه‌ی ماها را [پیر میدانند]؛ نمیدانند که خب در زیر این ظاهرِ پیر، یک حرکت جوانانه‌ای بحمدالله در این کشور وجود دارد که دارند حرکت میکنند، دارند تلاش میکنند، دارند کار میکنند، و ان‌شاءالله تمام کارهای بزرگ و مهم، با همّت جوانانه‌ی آنها و با درک و هوشمندی آنها به نتایج خواهد رسید.{1}

خب، از پیروزی انقلاب چهل سال گذشته و شماها بیشتر از ۱۸ سال و ۲۰ سال و ۲۵ سال و مانند اینها سن ندارید؛ آنها توقّع داشتند و میخواستند که وقتی این نسل یعنی نسل شماها روی کار می‌آید و نوبت به شماها میرسد، از اسلام و از انقلاب هیچ خبری نباشد در این کشور، و بر سیاست این کشور، بر هویّت این ملّت، بر همه‌چیزِ این کشور، آمریکایی‌ها، قدرتمندان عالم و سرمایه‌داران صهیونیست تسلّط داشته باشند؛ توقّعِ آنها این بود؛ با این نیّت مبارزه را شروع کردند، با این نیّت جنگ را راه انداختند، با این نیّت حملاتِ نرم و سخت خودشان را بعد از جنگ ادامه دادند تا امروز. امروز نتیجه چه شده؟ نتیجه این شده که در میان این نسل، کسانی هستند که استعداد رشد و شکوفایی‌شان از نسل اوّل بیشتر است و اقتدارشان در مقابل دشمنِ خبیث و دشمن متعرّض و متجاوز بیشتر است و بلاشک اگر آن روز جوانان ما توانستند دشمن را به عقب برانند، امروز جوانان ما بمراتب برای عقب راندن دشمن آماده‌ترند. آنها مکر کردند، آنها نقشه کشیدند و اسلام و جمهوری اسلامی و اراده‌ی الهی نقشه‌های آنها را باطل کرد، ان‌شاءالله روزبه‌روز هم بیشتر باطل خواهد کرد. جوانهای خوب! خودتان را آماده کنید.{2}

در ذیل نگاهی داریم به چهره‌های شاخص متولدین این دهه

 شهید محسن حججی
حججی آن جوان دهه هفتادی است که با شهادت و صلابت نگاهش یک ایران را متحول ساخت، جوانی که تبلور مسیری که انتخاب کرده بود یک جهان را به واکنش واداشت.

محسن حججی در سال ۱۳۷۰ در شهر نجف‌آباد اصفهان به دنیا آمد و از جمله رزمندگان دلاور مدافع حرم بود که در خاک سوریه به شهادت رسید.

محسن حججی از جهادگران و اعضای فعال مؤسسه شهید احمد کاظمی بود که در عملیاتی مستشاری نزدیک مرز سوریه با عراق به اسارت گروه تروریستی  داعش درآمد و پس از دو روز به‌دست تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید.

شهید حججی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف است که طی جنگ در خاک سوریه به شهادت رسیده‌اند.

این جهادگر فرهنگی از فعالان ترویج و تبلیغ کتاب بود و اقدامات جهادی را در اردوهای سازندگی برای خدمت به مناطق محروم انجام داده و از خادمین راهیان نور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بود.

شهید محسن حججی در سال 1391 ازدواج کرد، ثمر ازدواج وی پسری به‌نام علی است. وی روز دوشنبه 16 مرداد 1396 به اسارت دشمن درآمد و در روز چهارشنبه 18 مرداد 1396 در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

شهید محمدحسین حدادیان
وقتی همه منتظر هستند دوران شکوفایی‌شان برسد، عده‌ای اما در دوران شکوفایی با ایثار و ازجان‌گذشتگی همه را غافلگیر می‌کنند. محمدحسین حدادیان متولد 74 و دانشجوی علوم سیاسی از بسیجیانی بود که به قول دوستانش نسبت به سن کمش فعالیت‌های مهمی را در برنامه داشت.

اما پدرش نظر متفاوتی راجع به او دارد: «یک ماه بود که توحش‌گرانی موسوم به دراویش، در خیابان پاسداران حضور داشتند و مزاحمت‌هایی را برای مردم ایجاد می‌کردند. ما نیز چون ساکن همان محله بودیم، شاهد این ماجراها بودیم و محمدحسین بارها نسبت به آرام کردن بعضی از آنها سراغ‌شان رفته بود، اما از طرف آنها با توهین‌هایی مواجه شده بود.»  او در آن روز حادثه که آشوبگران قصد تخریب کلانتری پاسداران را داشتند، همراه پدرش حضور داشت. روزی که آن حادثه هولناک رخ داد و منجر به شهادت سه نفر از نیروهای انتظامی شد، آشوبگران با چوب، سنگ و سلاح شکاری به سمت نیروی انتظامی و مردم هجوم آوردند و ساعت سه بامداد با حمله به محمدحسین او را به شهادت رساندند.  سال گذشته اما زمانی که ترامپ مدعی شد مردم ایران با نظام نیستند و از آن دل کنده‌اند، یک دهه هفتادی نه‌تنها کشور را بلکه جهان را نسبت به ادعاهای ترامپ روشن کرد.

کیمیا علیزاده
اما در بخش ورزشی این گزارش بی تردید یکی از دختران این سرزمین با افتخار آفرینی توانست عنوان پدیده را به خود اختصاص دهد، در ادامه به برش کوتاهی از زندگی این ورزش کار دهه هفتادی پرافتخار کشور میپردازیم.

کیمیا علیزاده زنورین ۱۹ تیر ۱۳۷۷ در کرج به دنیا آمد. او یک تکواندوکار ایرانی و اولین زن ایرانی است که در تاریخ ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شده است.

کیمیا علیزاده خیلی زود پدیده تکواندو لقب گرفت و مربیان تیم ملی روی مدال‌آوری او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون حساب کرده بودند. از علیزاده که آن موقع در وزن منهای ۶۲ کیلوگرم شرکت کرده بود، به عنوان یکی از طلایی‌های کاروان ورزشی ایران یاد می‌شد. او به کره‌جنوبی هم سفر کرد اما بدون اینکه در مسابقه‌ای شرکت کند، تنها نظاره‌گر مبارزه دیگر تکواندوکاران بود. زیرا مسوولان برگزارکننده مسابقات به علیزاده مجوز شرکت در رقابت‌ها را ندادند.خودش، مسوولان تکواندو و به طور کلی مسوولان ورزش کشور شوکه شدند. اما اتفاقی بود که رخداد، وقتی که به سن پایین علیزاده ایراد گرفتند و طبق قانون او به دلیل نرسیدن به سن ۱۷ سالگی از بازی‌های آسیایی دور ماند. فدراسیون تکواندو نسبت به این موضوع شکایت کرد، اما مسوولان مسابقات نپذیرفتند تا تغییرات گسترده در قوانین تکواندو علیزاده را از بازی‌های آسیایی بازدارد. او اما ناامید نشد و در مسابقات جهانی مدالی کسب کرد که در تاریخ تکواندو بی‌سابقه بود.

کیمیا علیزاده نماینده ایران در وزن دوم المپیک زنان توانست عنوان نخستین بانوی مدال‌آور ایران در المپیک را به‌دست‌آورد.

زهرا کبیری
شاید فکر کنید همیشه شاگرد اول‌های کلاس را دختر‌هایی تشکیل می‌دهند که از دوران دبیرستان و مدرسه هم شاگرد اول بوده‌اند. این حدس تا حدودی به شخصیت مورد نظر ما هم نزدیک است؛ زهرا کبیری، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است که توانسته نقره کشوری المپیاد فیزیک را کسب کند. او این مدال را به همراه چند نفر دیگر از مدال‌آوران سال گذشته به رهبر انقلاب تقدیم کرد.او تقریبا از وقتی خواندن و نوشتن را یاد گرفته، علاقه‌مند به داشتن کتاب‌های علمی بوده است؛ کتاب‌های علمی ساده در دوران کودکی و کتاب‌های علمی سخت‌تر در دوران دانشگاه. از آنجا که زهرا در دبیرستان تمرکزش را بیشتر روی فیزیک می‌گذارد، باعث می‌شود به المپیاد راه پیدا کند. البته آن‌طور که می‌گوید، کنکور برایش موفقیت‌آمیز نبوده و در واقع برای رسیدن به فیزیک دانشگاه شریف مجبور بوده آن استرس و شرایط سخت را تحمل کند و گاهی فشار کنکور به قدری زیاد می‌شده که سراغ نقاشی می‌رفته است، تا جایی که تصمیم می‌گیرد رسیدن به فیزیک شریف را به خاطر کنکور سخت رها کند و به نقاشی و نقاش شدن روی بیاورد.

اگر به اینستاگرام او سری بزنید، نقاشی‌های او را خواهید دید.  کبیری که متولد 19 آذر 1377 است، شرایط مذهبی و اعتقادی خانواده‌اش را بی‌تاثیر در نوع زندگی‌اش نمی‌داند، ولی آن‌طور که مدعی است نه به خاطر اینکه خانواده‌اش مذهبی بودند او هم مذهبی شده، بلکه خودش در این زمینه تحقیق کرده و به قول دهه هفتادی‌ها سرچ کرده و این مسیر زندگی را انتخاب کرده است.

محمدمهدی خانمحمدی
محمدمهدی خانمحمدی شاعر جوان در شهریور 71 متولد شد و در عرصه فعال شاعرانی که امروز در شناسنامه‌شان تاریخ‌های بعد از 70 به چشم می‌خورد، حضور پررنگی دارد. البته ابتدا حافظ می‌خوانده است، هم دانشگاهی است و هم در حوزه مشغول تحصیل. غزل‌هایی را که قبل از سال 92 می‌سروده، بیشتر در وبلاگش «سرود زهره» به روز می‌کرد، اما این روزها که شبکه‌های مختلف مجازی وجود دارد، دیگر کمتر سراغ آن می‌رود. جرقه‌های اولیه شعر سرودن را سال سوم دبیرستان زده و یک سالی طول کشیده تا برای سرودن، روان‌تر شعر بگوید. البته در همان دوران یک نمونه از شعرهایش را که برای امام زمان(عج) سروده، به جشنواره دانش‌آموزی «موسم گل» ارسال می‌کند که به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود، البته در این راه پدرش هم چون شاعر بوده است، کمی کمکش کرده و دوستانی مانند محسن رضوانی هم ذوق او را تحسین می‌کرده‌اند.  خانمحمدی متولد تهران است، اما وقتی در دانشگاه قم پذیرفته می‌شود، دیگر به تهران باز نمی‌گردد و پس از تحصیلات کارشناسی روانه حوزه می‌شود.

محمد انصاری
اگر اهل اینستاگرام هستید، متوجه می‌شوید کاربران فضای مجازی و همبازیانش او را با لقب «حاجی» خطاب می‌کنند. از اخلاق‌مداری‌اش همین بس که حتی هواداران استقلالی نیز او را پرورش‌یافته مکتب استقلال می‌دانند و از اینکه این بازیکن روزی در تیم آنها بازی می‌کرده است، ابراز خوشحالی می‌کنند. او که این روزها یکه‌تاز انجام فعالیت‌هایی است که بسیاری آن را در جو فوتبال کشورمان نشدنی می‌دانستند، یک دهه هفتادی است. محمد انصاری متولد اولین روز پاییز سال 70 تهران است که در باشگاه فوتبال پرسپولیس و تیم ملی در پست مدافع میانی و دفاع چپ بازی می‌کند. او یکی از دهه هفتادی‌های سلبریتی است که با دیگر افراد حاضر در این عرصه کمی تفاوت دارد.  او که همیشه در صفحه شخصی‌اش پست‌های متفاوت می‌گذارد، علاقه‌مند به خواندن کتاب است و در سال 88 با کتاب «سلام بر ابراهیم» علاقه‌اش به یار مهربان اوج می‌گیرد.

البته در این رابطه وقتی «فرهیختگان» از او سوال می‌کند که چرا بیشتر به کتاب‌های دفاع مقدسی علاقه دارد، می‌گوید: «ما دهه هفتادی‌ها جنگ را ندیده‌ایم، اما همین کتاب‌ها باعث می‌شود با جنگ بیشتر آشنا شویم و بدانیم چه کسانی برای اینکه ما الان در آرامش باشیم، زحمات زیادی کشیده‌اند. برای همین است که کتاب‌های حوزه دفاع مقدس برای من جالب است. البته دوستانی هم دارم که این کتاب‌ها را معرفی می‌کنند و این معرفی‌ها هم در انتخاب کتاب‌ها بی‌تاثیر نیست

یکی از دوستان او در صفحه شخصی خود در رابطه با اخلاق خاص او می‌نویسد: «در اولین جشنواره زنده‌یاد ناصر حجازی به این مدافع شماره 15 پرسپولیس اطلاع داده شده که قرار نیست هیچ جایزه‌ای ولو مرد اخلاق را بگیرد، اما محمد انصاری به همراه همسر محجبه‌اش راهی این مراسم شد.»  مدافع جوان پرسپولیس به مساجد سر می‌زند، با مردم و به‌خصوص کودکان و نوجوانان مسجدی ارتباط برقرار می‌کند و صفحه اینستاگرامش پر از احادیث و معارف دینی است. هر فردی که کمی اهل فوتبال نگاه کردن باشد و صفحه اینستاگرام محمد انصاری را دنبال کند، می‌داند که او عاشق شهید ابراهیم هادی است و خودش می‌گوید «سال 88 با خواندن کتاب «سلام بر ابراهیم»، با داش ابرام آشنا شده است» و حالا آنقدر گرفتار مرام و معرفت این شهید شده که دنبال تاسیس مدرسه فوتبالی افتاده که ورزش و اخلاق را در کنار هم داشته باشد. مدرسه فوتبال شهید ابراهیم هادی با مدیریت محمد انصاری از تیر 96 در شهرک شهید محلاتی آغاز به کار کرد. او که آداب اخلاقی‌اش بسیار مورد توجه مردم است، نوشیدن آب در بازی را رعایت می‌کند. وقتی می‌خواهد در زمین فوتبال آب بخورد، می‌نشیند که این حرکتش هم مورد توجه مردم قرار گرفت. البته نباید از نماز خواندن اول وقت در استادیوم آزادی گذشت که بارها آن را انجام داده است.

{1}(بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری) ۲۴/۱۲/۱۳۹۶

{2}.(بیانات در دیدار با جمعی از دانش آموزان و دانشجویان شرکت کننده در کاروان های راهیان نور) ۱۹/۱۲/۱۳۹۶


کد خبرنگار : 81