تاریخ : 1397,چهارشنبه 15 فروردين23:07
کد خبر : 262457 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

با حضور تیم های خارجی و داخلی؛

سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد آغاز به کار می‌کند

سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ با حضور تیم های داخلی و خارجی از ۹ کشور از فردا به مدت ۳ روز آغاز به کار می کند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران امروز در نمایشگاه بین المللی در نشست خبری عنوان کرد: سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ از فردا تا هجدهمین فروردین ماه در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار می کند.

وی با بیان اینکه ۷۷۹ تیم داخلی و خارجی پیش ثبت نام کرده اند، گفت: از این تعداد ۳۸ تیم خارجی و ۴۷۸ تیم ایرانی پذیرفته شدند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران با اشاره به اینکه تیم های رباتیکی از کشورهای ترکیه، آلمان، چین، هند، هلند، آمریکا، فرانسه، انگلیس، پرو، ایران، سنگاپور و کره در این دوره از مسابقات حضور دارند، گفت: این دوره از مسابقات در لیگ های دانش آموزی، دانشجویی و کاربردی برگزار می شود.

موسی خانی با اشاره به بخش دانش آموزی گفت: لیگ دانش آموزی فوتبال ۱ به ۱، لیگ دانش آموزی فوتبال ۲ به ۲ و پیشرفته، لیگ دانش آموزی امداد مقدماتی و لیگ دانش آموزی فضای مشترک در این دوره از مسابقات برگزار می شود.

وی با اشاره به لیگ های بخش دانشجویی گفت: لیگ ربات های انسان نما، لیگ ربات های فوتبالیست سایز کوچک، لیگ رباتهای فوتبالیست سایز متوسط، لیگ ربات صنعتی، لیگ ربات استاندارد پلتفورم، لیگ ربات پرنده، لیگ ربات خانگی، لیگ ربات مین یاب، لیگ ربات های امدادگر واقعی از جمله لیگ های در نظر گرفته شده در بخش دانشجویی هستند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران با بیان اینکه لیگ بخش کاربردی برای اولین سال در سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران برگزار می شود، گفت: ربات های خلاقیت دانش آموزی، ربات های آتش نشان با محوریت ساختمان پلاسکو، ربات های امداد و نجات با محوریت کشتی سانچی، ربات های جنگجو، ربات های تعقیب مسیر جزء لیگ های بخش کاربردی هستند.

موسی خانی ادامه داد: در سال گذشته ۵ درصد تیم های دانش آموزی حائز شرایط برای شرکت در مسابقات ربوکاپ بودند اما امسال این میزان از نظر کیفیتی به ۷۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه همچنین امسال زمین های مسابقات به ۱۸ زمین توسعه یافته، گفت: ایران پتانسیلی دارد که در زمینه هوش مصنوعی، ربات هایی را تولید کند که مورد نیاز صنعت است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران افزود: در این دوره از مسابقات ماکت ساختمان پلاسکو به ارتفاع ۲.۵ متر ساخته شده تا دانش آموزان با ربات هایی که طراحی کرده اند به اطفاء آتش بپردازند و در عین حال رقابت کنند؛ همچنین استخری بزرگ به عنوان نمادی از کشتی سانچی در دریا در این دوره از مسابقات طراحی شده تا راهکاری برای امداد و نجات توسط پژوهشگران حوزه رباتیک ارائه شود.

استفاده حداقلی صنعت از ربات های پیشرفته
وی با اشاره به شعار امسال که تولید و حمایت از کالای ایرانی است، گفت: قطعاً تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری برای استفاده از کالاهای ایرانی بستگی به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت کالاهای مشابه خارجی قابل رقابت دارد.

موسی خانی تاکید کرد: توسعه رباتیک و هوش مصنوعی می تواند بستر ساز ارتقاء کالای ساخت ایران باشد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران افزود: محورهای انقلاب چهارم صنعتی به محورهای علوم سایبری و رباتیک تمرکز دارد و اگر ما بتوانیم این دانش را توسعه دهیم، صنایع ایرانی قطعاً قابل رقابت با صنایع جهانی خواهد شد.

موسی خانی با بیان اینکه رباتیک و هوش مصنوعی علمی است که با سایر رشته ها مرتبط است، خاطرنشان کرد: از این رو پژوهشگران در رشته های مختلف باید درصدد باشند تا محصولاتی مورد نیاز صنایع را به تولید برسانند.

وی با تاکید بر اینکه در همه صنایع شاهد بکارگیری علم رباتیک و هوش مصنوعی هستیم، اظهارداشت: صنعت کشور باید با واحدهای تحقیق و توسعه دانشگاه ها ارتباط برقرار کند و بتواند نیازهای خود را به دانشگاه ها اعلام کند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران افزود: تحقیقات در دانشگاه ها انجام می گیرد و نمونه های اولیه آن به ثمر می رسد اما انتخاب صنعت است که متقاضی این دستاوردها باشد یا خیر.

وی تاکید کرد: استفاده از ربات های پیشرفته در صنایع کشور ما به میزان ۱۰ درصد است اما در کشورهای پیشرفته بیش از ۶۰ درصد از ربات های پیشرفته در صنایعشان استفاده می کنند.

رونمایی از ربات اطفاء حریق
موسی خانی با بیان اینکه برنامه های زیادی در حاشیه این مسابقات برگزار می شود، گفت: قرار است ربات اطفاء حریق که در مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین طراحی و ساخته شده رونمایی شود.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران خاطرنشان کرد: این ربات در برابر دمای هزار درجه سانتی گراد مقاوم است و قرار است در فاز دوم در برابر ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت داشته باشد.

به گفته وی: این ربات در شرایط بحرانی قابل استفاده است.