تاریخ : 1397,چهارشنبه 22 فروردين17:19
کد خبر : 263009 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در سالن کوثر ساختمان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد؛

دورهمی تشکیلاتی ادوار یک اتحادیه دانشجویی با چاشنی دید و بازدید نوروزی +تصاویر

در این دیدار که به نوعی برای اولین بار در سطح اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی برگزار شد، اعضای سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سال‌های مختلف در فضایی صمیمانه با یکدیگر دیدار و به گفتگو پرداختند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیدار ادوار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور عصر سه‌شنبه 2۱ فروردین ماه به مناسبت آغاز سال جدید در سالن کوثر ساختمان چهارراه کالج برگزار شد. در این دیدار که به نوعی برای اولین بار در سطح اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی برپا شده بود، اعضای سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سال‌های مختلف در فضایی صمیمانه با یکدیگر دیدار و به گفتگو پرداختند.

همزمان با برگزاری این دیدار نوروزی در سالن کوثر، خواهران عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در دفتر این اتحادیه با یکدیگر دیدار کردند.

گفتنی است پس از دوم خرداد 76 تعداد قابل توجهی از انجمن های اسلامی دانشجویان وابسته به دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه ها، با تغییر رویکردی آشکار نسبت به گذشته و همچنین تغییرات عمده در آرمان های خویش فضای جدیدی را وارد گفتمان دانشجویی کشور نمودند که تا پیش از این کم سابقه بود.

آنچه حاصل گشت اینکه توهین به هر چیزی به خصوص مقدسات مذهبی تحت عنوان آزادی بیان رایج گشت و به تدریج آرمانگرایی و دفاع از انقلاب اسلامی که علت بوجود آمدن دفتر تحکیم وحدت بود آرام آرام به روندی در تضاد با آن تبدیل می گشت. در این زمان گفتمانی در دانشگاه ها فراگیر شد که هرگونه نقدی را به مسئولین (جدای از درست و یا اشتباه بودن آن)، به حاکمیت نظام تعمیم می داد و براساس آن نقد، عدم کارآمدی نظام دینی را نتیجه می گرفت و به هر ترتیب روند رسیدن به گفتمانی که در آن نظام دینی کارآمدی لازم را نداشت در دفتر تحکیم وحدت آن روزگار بروز و ظهور بیشتری پیدا کرد.

در همین زمان برخی از انجمن های اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت به همراه برخی از انجمن های اسلامی دانشجویانی که از ابتدای تأسیس خود به دلایل گوناگون عضو دفتر تحکیم وحدت نبودند- که در مجموع روی هم 18 انجمن اسلامی دانشجویان را تشکیل می دادند- در 13 آبان ماه سال 1378 در قالب «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور» اعلام موجودیت کرده و اولین انشقاق تشکیلاتی را در تاریخ دفتر تحکیم وحدت ثبت نمودند. این انجمن ها معتقد بودند که انتقاد به جریان ها و مسئولان یکی از ضروریات و وظایف جنبش دانشجویی می باشد، اما این به معنای نفی حاکمیت نظام دینی نیست بلکه در جهت رسیدن به چنین نظامی قابل تعریف می باشد.

یکی از مهمترین اقدامات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل را می توان به انتشار اولین مانیفست فکری جریان دانشجویی مسلمان در سال 1383 اشاره کرد که در دیدار اختصاصی اعضای این اتحادیه دانشجویی با مقام معظم رهبری در اسفندماه این سال مورد تأیید ایشان و تأکید بر انتشار آن در محیط های دانشجویی اشاره کرد که پس از آن با عنوان «سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان» منتشر شد.

از مهمترین مواضع اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که تبدیل به گفتمان در محیط دانشجویی گردید، می توان به تجمع اعضای این اتحادیه دانشجویی در انتقاد به عملکرد مصطفی معین در مقابل ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که منجر به نامه نگاری معین خطاب به سیدمحمد خاتمی در خصوص برخورد اطلاعاتی امنیتی قضایی با دانشجویان معترض گردید، همچنین انتقاد به نحوه مدیریت غیرپاسخگو و معروف به مادام العمر دانشگاه آزاد، انتقاد به انتصاب علی کردان در وزارت کشور، انتقاد به رئیس مجلس شورای اسلامی دوره هشتم به دلیل تصویب طرح معروف به وقف دانشگاه آزاد، انتقاد به قوه قضائیه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین پیگیری پرونده فساد اقتصادی-سیاسی-امنیتی مهدی هاشمی تا محکوم شدن وی توسط دستگاه قضایی اشاره کرد.

البته طرح انتقاداتی به محمود احمدی نژاد در خصوص نزدیکان حاشیه ساز رئیس جمهور از دیگر مواضع سیاسی اخیر این اتحادیه دانشجویی بوده است. با روی کارآمدن دولت یازدهم نیز این اتحادیه جزو اصلی ترین مجموعه های منتقد به دولت، خصوصا عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی می باشد.

در پایان اعضای فعلی و سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل عکس یادگاری گرفتند.

در ادامه تصاویر دیدار نوروزی ادوار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل آمده است:


کد خبرنگار : 20