تاریخ : 1397,یکشنبه 26 فروردين16:32
کد خبر : 263235 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

عکاسی حرفه‌ای با دوربین گوشی را تجربه کنید؛

گام به گام تا ثبت یک خاطره

سال‌ها پیش و قبل از ورود گوشی‌های موبایل، دوربین‌های عکاسی بروبیایی داشتند و بسیاری افراد از آنها برای گرفتن عکس‌های خاطره‌انگیز خود استفاده می‌کردند. اما با ظهور گوشی‌هایی که قابلیت عکسبرداری و فیلمبرداری داشتند، بعضی افراد دوربین‌های موبایل را که همیشه همراه‌شان بود، به خرید دوربین ترجیح داده‌اند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما مساله قابل توجه این بود که دوربین‌های گوشی‌های اولیه کیفیت‌ خوبی نداشتند، اما به موازات ارتقای گوشی‌های موبایل، دوربین‌های آنها هم از نظر کیفیت و رزولوشن بهبود می‌یابند و تقریبا جای خود را به استفاده از دوربین داده و باعث شده‌اند کاربران گوشی‌های موبایل در هر موقعیتی دوربین به دست شوند و لحظه‌های بیشتری را به ثبت برسانند. اما اگر به همین عکسبرداری‌های غیرحرفه‌ای، مقداری آشنایی با چگونگی عکسبرداری و فیلمبرداری را هم اضافه کنید، می‌توان عکس‌های با کیفیت‌تر و حرفه‌ای‌تر بیشتری گرفت.

دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هر روز بهتر و حرفه‌ای‌تر می‌شوند که باعث می‌شود راحت‌تر بتوان با آن عکس‌های حرفه‌ای گرفت. با رواج شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، علاقه مردم به گرفتن عکس بالاتر هم رفته است و این هم‌انگیزه‌ای شده تا کاربران بیشتر از قبل دست به دوربین شوند و این لحظات را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند.

عکس را با نور رنگ‌آمیزی کنید
همیشه به خاطر داشته باشید که عکاسی و اساسا فرآیند عکس گرفتن به شکلی است که نور روی اشیا می‌تابد؛ به‌طوری که بهترین و زیباترین اشیا در نور کم بدشکل به نظر می‌رسند. دوربین گوشی‌های هوشمند در نور طبیعی خیلی خوب عمل می‌کنند اما در نور ضعیف، عکسی با کیفیت خوب ارائه نمی‌دهند و حتی استفاده از فلش که در کنار لنز دوربین تعبیه شده، عکس‌هایی با کیفیت بالا نمی‌گیرد. اگر در فضای باز هستید، بهترین زمان برای عکس گرفتن که به آن زمان طلایی اطلاق می‌شود، یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت قبل از غروب آفتاب است. اما اگر در طول روز و در فضای باز می‌خواهید عکس بگیرید، به دنبال جایی سایه باشید. همیشه به محل تابش نور و سایه دقت کنید چون بیشترین نکته‌ای است که در عکس‌هایی که می‌گیرید برجسته می‌شود. در واقع، بیشترین موضوعی که هنگام عکس گرفتن باید به آن توجه کنید، مقدار نور و زاویه‌ای است که نور به لنز می‌تابد. با رعایت این نکته، حتی با دوربین گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای به‌خوبی دوربین‌های حرفه‌ای بگیرید.

زاویه مناسب را پیدا کنید
اگر می‌خواهید عکس‌های متفاوت و حرفه‌ای بگیرید، باید زاویه‌بندی مناسبی برای گرفتن عکس داشته باشید که عکاسان حرفه‌ای به آن ترکیب‌بندی می‌گویند و باید در آن از تمام عناصر داخل عکس برای بیان داستان مربوط به آن استفاده کرد. برای زاویه‌بندی درست، در قسمت تنظیمات دوربین گوشی، گزینه gridlines را فعال کنید. به این گزینه «قانون سوم» اطلاق می‌شود. با فعال شدن gridlines، شبکه‌ای متشکل از چند خط افقی و عمودی روی صفحه دوربین مشاهده می‌شود و چشم به‌طور ناخودآگاه، قسمت‌هایی از تصویر را می‌بیند که شبکه‌ها روی آن قرار گرفته‌اند. بنابراین قبل از زدن شاتر دوربین و ثبت عکس، دقت کنید که نقطه موردنظری که می‌خواهید داخل عکس بیفتد، داخل این خطوط شبکه‌ای قرار گرفته باشد. برای یافتن زاویه‌ای منحصربه فرد، گوشی را بالاتر یا پایین‌تر از موقعیتی که می‌خواهید عکس بگیرید، قرار دهید تا بتوانید زاویه مناسب را پیدا کنید. همچنین به پس‌زمینه یا پیش‌زمینه‌ عکسی که می‌گیرید هم توجه کنید تا به جذابیت عکس اضافه کند.

از پایه‌ای ثابت برای گوشی استفاده کنید
برای عکسبرداری با گوشی، نلرزیدن دست یکی از نکات حیاتی در گرفتن عکسی شفاف و با کیفیت بالاست. این نکته به‌ویژه در موقعیت‌هایی که نور کافی در محیط نیست، بیشتر اهمیت می‌یابد. بنابراین اگر نمی‌توانید بدون لرزش دست عکس بگیرید، حتما به فکر خرید پایه‌ای برای گوشی خود باشید تا عکس‌هایی باکیفیت‌تر ثبت کنید. اما اگر در موقعیتی قرار گرفته‌اید که به پایه برای ثابت نگه داشتن موبایل دسترسی ندارید، از چیز دیگری مانند دیوار، میز و قوطی یا بطری برای ثابت نگه داشتن آن استفاده کنید. در چنین شرایطی، فعال کردن تایمر دوربین سلفی در گوشی‌های اندروید و iOS هم می‌تواند کمک‌کننده باشد و اگر شخص دیگری را ندارید که از شما عکس بگیرد، قرار دادن دوربین گوشی روی تایمر بهترین راه‌حل است.

تمرکز روی عکس را تغییر دهید
چه کاربر گوشی‌های اندروید باشید چه آیفون، می‌توانید با ضربه زدن روی صفحه نمایشگر، تمرکز تصویر را تغییر دهید. این کار، میزان نوردهی را برای هماهنگی با نقطه‌ای که برای گرفتن عکس انتخاب کرده‌اید، تغییر می‌دهد، بنابراین، این راهکاری است که می‌توان با تنظیمات دستی، نور را در قسمتی از تصویر که تیره‌تر است، بیشتر کرد. اگر گوشی آیفون دارید، می‌توانید با ضربه زدن روی تصویر و نگه‌ داشتن انگشت، تمرکز و نوردهی را در آن قسمت قفل کنید.

پشت سر هم عکس بگیرید
اگر گوشی شما اندروید یا آیفون است، در قسمت دوربین گزینه‌ای به نام burst mode تعبیه شده که مزیتی برای شما به شمار می‌رود. اگر به عکسی که خودتان می‌گیرید اعتماد ندارید، با فعال کردن این گزینه، دوربین گوشی، چند شات از یک صحنه می‌گیرد، بنابراین بعد از تمام کار، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین شات را از نظر نوردهی و زاویه‌بندی انتخاب کنید. برای استفاده از این قابلیت و بعد از فعال کردن گزینه burst mode، دکمه شاتر دوربین را چند ثانیه نگه دارید تا چند عکس پشت سر هم ثبت کند.

لنز دوربین را تمیز کنید
برای گرفتن یک عکس خوب و باکیفیت و حرفه‌ای باید تمام تنظیمات دوربین منظم باشد. علاوه‌بر این، یکی از نکاتی که شاید کاربران کمتر به آن توجه کنند، تمیز کردن لنز دوربین گوشی است. از آنجا که گوشی همیشه در دسترس افراد است، احتمال اینکه روی لنز کثیف شود و اثر انگشت روی آن باقی بماند، بسیار بالاست. بنابراین به خاطر داشته باشید که قبل از گرفتن عکس، حتما با یک دستمال، آن را تمیز کنید تا عکس شفاف‌تر باشد.

مثل یک هنرمند عکس را ادیت کنید
بسیاری از افراد موقع عکسبرداری با گوشی قادر به تشخیص عکس خوب از بد نیستند اما معمولا بهترین زمانی که می‌توان این کار را انجام داد، بعد از ثبت عکس است. اینستاگرام با قرار دادن فیلترهایی در قسمت عکس، محبوبیت زیادی پیدا کرد، به‌طوری که کاربر قبل از تایید عکس مورد نظر و قرار دادن آن در پست، می‌تواند آن را ادیت کند. اما اگر می‌خواهید عکس را در گوشی هوشمند خود ادیت کنید، باید از اپلیکیشن‌های ادیت عکس استفاده کنید.


کد خبرنگار : 15