تاریخ : 1397,یکشنبه 26 فروردين19:10
کد خبر : 263257 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تب کنکور به سبک داوطلبان کارشناسی ارشد

نمودار موج داوطلبان تحصیل در آموزش عالی به گونه‌ای است که در سال‌های اخیر تب کنکور به مقطع کارشناسی ارشد رسیده و داوطلبان کنکور ارشد این روزها با استرس شرکت در کنکور دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد سال 97 در 132 کدرشته و اولین مرحله بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور در روزهای پنجشنبه 6 و جمعه 7 اردیبهشت 97 در 74 شهر و 177 حوزه امتحانی برگزار می‌شود.

برای شرکت در این کنکور تعداد 735 هزار و 743 نفر ثبت‌نام کردند و این جمعیتِ داوطلب، تب کنکور را در مقطع ارشد داغ‌تر می‌کند.

داوطلبانی که یک بار در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند و طعم ورود به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی را چشیده‌اند حالا با تجربه بیشتری می‌خواهند در کنکوری برای حضور در مقطع بالاتر شرکت کنند.

داوطلبانی که حالا با توجه به سن بالاتر نسبت به زمان کنکور سراسری، شاید شاغل هم باشند یا حتی شاید متاهل شده و فرزند هم داشته باشند و با این دغدغه‌ها و مشغله‌ها حالا به کنکوری فکر می‌کنند که 10 روز تا برگزاری آن زمان دارند.

این روزها جمعیت داوطلبان ورود به آموزش عالی به حدی رسیده که دیگر کنکور ارشد هم استرس‌های خاص خودش را دارد، این روزها بیشتر دستگاه‌ها کارمند فوق لیسانس می‌خواهند و شاید این مسأله نیز تب کنکور ارشد را داغ‌تر کند.

داوطلبان کنکور در این روزهای پایانی بیشتر اخبار را پیگیری می‌کنند و می‌خواهند بدانند چه زمانی باید کارت ورود به جلسه را دریافت کنند و در این روزهای پایانی چه کارهایی باید انجام دهند ولی آن‌ها باید بدانند در کنکور کارشناسی ارشد هم مانند کنکور سراسری برای موفقیت چاره‌ای جز آرامش نیست و در ابتدا باید آرامش‌شان را حفظ کرده و به خدا توکل کنند.

* چگونه می‌توان استرس را برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد حذف کرد؟
استرس مثبت بر تازگی زندگی می‌افزاید، هدف ما حذف استرس نیست، بلکه فراگیری چگونگی استفاده از آن به منظور کمک به خود است.

استرس کمتر از حد برای آزمون، عامل تنبلی است و در ما احساس خستگی و رخوت بر جای می‌گذارد. از سوی دیگر، استرس مفرط تنش ایجاد می‌کند. آنچه ما بدان نیازمندیم، یافتن سطح بهینه و مطلوبی از استرس آزمون است که ما را برمی‌انگیزد، ولی ما را در خود غرق نمی‌کند.

چگونه می‌توان فهمید سطح بهینه استرس برای داوطلبان چیست؟ سطح واحدی از استرس که برای همه انسانها بهینه باشد، وجود ندارد. هر یک از ما مخلوقاتی منحصر به فرد و با نیازهای ویژه هستیم. بنابراین، حتی وقتی ما روی ناراحت کننده بودن رویدادهای خاص توافق داریم، در واکنش‌های فیزیولوژی و روان شناختی به آن حادثه با هم تفاوت داریم. این موضوع که استرس‌های شخصی ما چقدر هستند و میزان تحمل ما در برابر آنها چقدر است، به شیوه زندگی و نوع نگرش ما بستگی دارد.

شناسایی استرس آزمون و آگاه شدن از اثراتش، برای کاهش اثرات زیان آور آن کافی نیست. آنچه بدان نیازمندیم، تحت کنترل درآوردن استرس است.

برای این منظور چه کار می‌توانید انجام دهید؟ شدت واکنش‌های عاطفی و هیجانی خود را به استرس کاهش دهید. 

آیا به آزمون کارشناسی ارشد به شیوه اغراق آمیز می‌نگرید و قبولی در ازمون را دشوار تلقی می‌کنید و در صورت عدم قبولی، از آن فاجعه می‌سازید؟ آیا انتظار دارید که حتما در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شوید؟  دیدگاه خود را نسبت به استرس تعدیل و اصلاح کنید. سعی کنید شرایط را به شکلی در نظر بگیرید که می‌توانید برآن فائق آیید، نه چیزی که بر شما چیره می‌شود.  

سعی کنید هیجانات شدید و مفرط خود را تعدیل کنید. جنبه‌های منفی را شرح و بسط ندهید و به خود نگویید «چه می‌شود اگر... !!».

ذخایر بدنی خود را افزایش دهید. غذاهای مقوی به اندازه کافی و متعادل مصرف کنید. فراغت و تفریح را با مطالعه درآمیزید. به خود استراحت بدهید و هرگاه ممکن بود، وقفه‌ای در مطالعه ایجاد کنید.

به قدر کافی بخوابید. تا آنجا که ممکن است برنامه خواب را رعایت کنید. ذخایر هیجانی _ عاطفی خود را حفظ کنید.  

اهداف واقع بینانه و معنی‌دار را دنبال کنید، نه اهدافی که دیگران برای شما در نظر گرفته‌اند. 

انتظار ناکامی‌، شکست و یاس را در زندگی داشته باشید.  

همیشه درباره میزان آمادگی، با خود صادق باشید.

این روزها نکته‌های مهم را بخوانید و تست‌های مهم‌تر را دریابید و بر خدا توکل کنید.

سوم اردیبهشت برای دریافت کارت آزمون به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و این کار را به روزهای آخر نیندازید که استرس این مساله نیز برایتان دردسر ساز نشود.

روز کنکور در ساعت مقرر در جلسه آزمون حاضر شوید و با اعتماد به نفس به موفقیت بیندیشید.