تاریخ : 1397,دوشنبه 27 فروردين21:40
کد خبر : 263368 - سرویس خبری : ورزشی

در فدراسیون فوتبال چه می‌گذرد؟

حواشی پیرامون لباس تیم ملی فوتبال و چندین سوال مهم

به گفته کارشناسان ورزشی این میزان بی توجهی به شکل و کیفیت البسه ورزشی تیم ملی بزرگسالان در سطح بیرون یعنی مسابقات جام جهانی و بین‌المللی بی‌تردید اعتبار ورزشی کشور را تضعیف می‌کند. این موضوع نه تنها جدید نیست بلکه مسبوق به سابقه و نیز در تیم‌های ملی پایه و حتی بانوان اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فوتبال شاید متمایزترین حوزه‌ای در یک اجتماع جهانی باشد که لایه‌های پنهان بی‌شماری دارد علاوه بر اهمیت جهانی این ورزش خاصه در سطح مسابقات جام جهانی، همواره علاوه بر کیفیت فنی و نمایش تیم‌ها و هنرنمایی ستاره‌ها در زمین فوتبال و صعود یا حذف از مسابقات نکات دیگری هم هست که از چشم دوربین‌های ورزشی جهان پنهان نخواهد ماند مثل اخلاق بازیکنان در زمین مسابقه که خود نمودی از فرهنگ یک ملت را به تصویر می‌کشد. یکی دیگر از شاخص‌های با اهمیت این روایت، لباس ورزشی بازیکنان تیم‌های مختلف است که عموما کشورها و فدراسیون‌های فوتبال با یک برند جهانی جهت طراحی و ... به توافق می‌رسند.

در چند ماه گذشته خبری منتشر شد پیرامون توافق فدراسیون فوتبال ایران با برند نام آشنای «آدیداس» برای حضور در جام جهانی که خود در ظاهر خبر خوبی به نظر می‌رسید. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و فرید چاسبی مدیر بخش خاورمیانه آدیداس قراردادی یک ساله منعقد کردند. به این ترتیب تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، پیراهن‌های جدید آدیداس را به تن خواهد کرد. این در حالی است که تیم ملی پیش از این در مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی از البسه این برند مشهور استفاده کرده بود، در نهایت مجددا با این شرکت به توافق رسید و آخرین تیم ملی است که حامی البسه خود را برای جام جهانی معرفی می‌کند و به سیزدهمین تیم ملی تبدیل می‌شود که البسه آدیداس را در جام جهانی استفاده خواهد کرد.

با رونمایی غیر رسمی از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران و با انتشار چندین عکس از این لباس، شاهد واکنش‌های مختلفی به آن بودیم. هر کسی که صرفا یک بار به فروشگاه ورزشی برای خرید لباس رفته باشد، حتما شباهت‌هایی میان لباس‌های پشت ویترین مغازه با لباس فعلی تیم ملی که ظاهرا قرار است در جام جهانی روسیه بر تن کنند، را میبیند جدا از کیفیت از منظر شکلی بسیار تاسف بار است که چرا این طرح و مدل برای تیم ملی در بالاترین مسابقات جام جهانی انتخاب شده است که بسی جای سوال دارد که این طرح با چه هدفی و یا با الگوبرداری از چه پیراهن مشابهی در جهان تولید شده است.

علی کریمی بازیکن اسبق تیم ملی در کانال تلگرامی خود نسبت به این پیراهن تیم ملی واکنش جالب و معناداری از خود نشان داد و آن را با پیراهن یکی از بازیگران طنز تلویزیون مقایسه کرد.

ظاهرا بی‌اعتبار کردن پیراهن تیم ملی بعنوان یک اصل در میان مسئولین وزارت ورزش و فدراسیون و سایر عوامل دخیل در این موضوع، پذیرفته شده است.

به گفته کارشناسان ورزشی این میزان بی توجهی به شکل و کیفیت البسه ورزشی تیم ملی بزرگسالان در سطح بیرون یعنی مسابقات جام جهانی و بین‌المللی بی‌تردید اعتبار ورزشی کشور را تضعیف می‌کند. این موضوع نه تنها جدید نیست بلکه مسبوق به سابقه و نیز در تیم‌های ملی پایه و حتی بانوان هم اتفاق افتاده است.

داستان سریالی البسه تیم ملی یک اتفاق دیگری را هم رقم زده بود، با سیاست‌های عجیب فدراسیون، تیم ملی جوانان سال پیش وقتی درگیر جام ملت‌های جوانان آسیا در منامه بود، با لباس‌هایی در تمرینات و همچنین بازی‌ها حاضر شد که روی لوگوی شرکت تولیدکننده لباس با برچسب پوشانده بود!

اما این سناریوی فدراسیون نمونه‌های زیاد دیگر هم دارد سال 95 بود که رئیس وقت فدراسیون علی کفاشیان کنار مجسمه‌ای ایستاد که از هنرنمایی شرکت ایتالیایی رونمایی شود اما با بازتاب منفی و واکنش‌های تند اهالی فوتبال روبرو شد چرا که این بار هم در انتخاب شکل(بخوانید کیفیت) دچار بی دقتی شده بود!

برخی از کاربران هم به طنز نسبت به این سوژه واکنش‌های مختلفی را نشان دادند.

این در حالی است که زمانی که بحث همکاری ایران با برند آدیداس صورت گرفت مسئولان فدراسیون فوتبال می‌خواستند هرطور شده نقش یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی نقش ببندد که این کمپانی ادعا کرد حک کردن این یوز کیفیت پیراهن را پایین می‌آورد، به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد. بهانه آدیداس برای حذف یوز روزنه‌های تنفسی و بسته شدن روزنه‌های تنفسی بود. آیا تیم‌هایی مانند اسپانیا، آرژانتین، آلمان و سایر تیم‌های طرف قرارداد با آدیداس روزنه‌های تنفسی برایشان مهم نیست و قید کیفیت پیراهن‌های خود را زده اند؟ آیا کیفیت لباس‌های تیم‌های ملی که با آدیداس قرار دارند و از پیراهن طرح‌دار استفاده می‌کنند پایین تر از کیفیت لباس ایران است؟ آیا فدراسیون‌های کشورهای با کیفیت بالای فوتبال قید استانداردهای لباس را زدند؟

در پایان باید چند سوال را از جناب تاج پرسید که آیا چهار سال زمان کمی برای طراحی لباس تیم ملی در جام جهانی بود؟ آن هم تیمی که به عنوان دومین تیم صعودکننده به جام جهانی شناخته شد و شاید از مدت‌ها قبل از صعود قطعی، همه اهالی فوتبال می‌دانستند که این تیم عازم روسیه خواهد شد. در این مدت فدراسیون چه کاری برای طراحی لباس تیم ملی در بزرگترین آوردگاه جهانی فوتبال انجام داد؟ آیا در قراردادی که بین فدراسیون فوتبال و آدیداس منعقد شده طراحی لباس درج نشده است؟ چرا وقتی 11 تیم ملی که به آدیداس قرارداد دارند(روسیه، مصر، اسپانیا، مراکش، آرژانتین، آلمان، مکزیک، سوئد، بلژیک، کلمبیا و ژاپن) به صورت رایگان از امکانات و البسه این شرکت استفاده می کنند و ایران با تخفیف 70 درصدی به عقد قرارداد می رسد؟


کد خبرنگار : 20