تاریخ : 1397,سه شنبه 28 فروردين16:25
کد خبر : 263432 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اختلاف اصلاح‌طلبان بر سرجانشینی شهردار تهران

استعفای زودهنگام نجفی بار دیگر حرف و حدیث های سابق را رونق داده و باعث شده است که این روزها مجدد بر سر جانشینی او اختلاف افتد. محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین تأکید کرده است که «اعضای شورای شهر مطابق میثاق‌نامه عمل کنند. او همچنین بر عدم‌ خروج اعضا از شورای شهر برای احراز پست شهرداری تأکید کرده است».

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از رجانیوز،، هنوز جوهر استعفای نجفی خشک نشده است که بر سر جانشینی او اختلاف افتاده است.

درست از فردای تشکیل شورای شهرتهران درسال 96 رقابت بر سر تصاحب صندلی ساختمان بهشت در میان جریانات اصلاح‌طلب به راه افتاد. گروهی محسن هاشمی را گزینه خود برای شهرداری تهران معرفی کردند و گروه دیگر مهرعلیزاده را بهترین گزینه برای این پست می دانستند و حتی برخی عارف را منطقی ترین گزینه برای شهرداری تهران اعلام کرده بودند. اما دست آخر این نجفی بود که توانست بر صندلی شهرداری تهران تکیه بزند.

با این وجود استعفای زودهنگام نجفی بار دیگر حرف و حدیث های سابق را رونق داده و باعث شده است که این روزها مجدد بر سر جانشینی او اختلاف افتد. محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین تأکید کرده است که «اعضای شورای شهر مطابق میثاق‌نامه عمل کنند. او همچنین بر عدم‌ خروج اعضا از شورای شهر برای احراز پست شهرداری تأکید کرده است».

عارف در این مصاحبه درباره اهمیت میثاق‌نامه گفته است: «ما میثاق‌نامه را گرفتیم برای اینکه اجرا شود و انتظارمان از تمام اعضای شورای شهر در تمام شهرستان‌ها این است که به امضا و میثاقشان احترام بگذارند و این خواهش و دغدغه ما است. آنها باید به تعهدات خود مطابق میثاق‌نامه عمل کنند که طبیعتا احترام به رأی مردم و حضور در شورای شهر است.

او همچنین تأکید کرده است: «شهردار باید یک شخص کارآمد و توانا باشد تا بتواند مشکلات شهر را حل کند و این اولویت اصلی ما است. همچنین شهردار بعدی تهران باید بتواند تعامل خوبی را با تمامی نهادها و کسانی که در ارائه خدمات در شهر و رشد و توسعه شهر نقش دارند، داشته باشد».

بر اساس آنچه که روزنامه شرق نوشته است، تأکید عارف بر رعایت و حفظ میثاق‌نامه از آنجا ناشی می‌شود که اساس فهرست شورای شهر تهران با التزام اعضا به میثاق‌نامه نهایی شد. یعنی نامزدهای فهرست ٢١نفره شورای شهر، با امضای یک میثاق‌نامه متعهد شدند که بعد از رأی‌آوردن در انتخابات شورای شهر تهران، حق ندارند به دلیل گرفتن یک پست یا سمت، از عضویت شورای شهر استعفا بدهند.

با این حال حزب کارگزاران در این باره نظر دیگری دارد. این حزب که این بار بهترین گزینه جانشین را، محسن‌هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر فعلی می‌دانند در روزهای اخیر تلاش کرده است که راهی برای رهایی از میثاق نامه برای خود باز کند. از همین رو با طرح مسائل مختلف تلاش دارند زمینه‌سازی لازم را برای حضور وی در شهرداری و استعفایش از شورای شهر را فراهم کنند. کلید ماجرا را هم غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با «شرق» زد، آنجا که گفت:

«اگر اعضای شورای شهر یک روز میثاق‌نامه امضا کنند اختیار دارند یک روز هم آن را اصلاح کنند. نفس میثاق‌نامه مبنای قانونی ندارد. مثلا آقایی بخواهد وزیر شود، نمی‌شود جلوی وزیر‌شدنش را گرفت. شما میثاق‌نامه را مثل قانون وحی‌منزل گرفته‌اید. کجا هرج‌ومرج می‌شود. اینکه یکی از خود شورا بتواند شهردار شود و بتواند شهر را اداره کند و مورد توافق همه ارگان‌ها و نهادها و دولت باشد و به مردم شهر خدمت کند، آیا این یعنی هرج‌ومرج می‌شود؟ یا اینکه ما مدام بگردیم دنبال افرادی که یا ضعف بدنی داشته باشند یا با نهادها و دستگاه‌ها مشکل داشته باشند یا قوه ‌مجریه، مقننه و قضائیه با آنها مشکل داشته باشد یا اینکه وسط کار رها کنند و بروند. بهتر است فردی که توانایی دارد مصلحت مردم را در نظر بگیرد و شورای شهر با او موافق است بیاید. البته شک دارم همه اعضای شورا آن را امضا کرده باشند. آن میثاق‌نامه بعد انتخابات بوده، نه قبل انتخابات و ربطی ندارد. تا جایی که می‌دانم، همه امضا نکرده‌اند».

با این حال روزنامه آفتاب یزد که معتقد بود «عارف منطقی ترین گزینه برای شهرداری تهران است» این روزها خود را به آب و آتش زده است که محسن هاشمی از شورای شهر استعفا ندهد. علت مخالفت با ‌خروج یکی از اعضای شورای شهر و ورود او به شهرداری این است که با این اتفاق، باید اولین نفری که بالاترین رأی را در انتخابات ٩٦ آورده وارد شورای شهر شود و با این اتفاق، جا برای مهدی چمران باز می‌شود. این روزنامه روز گذشته در یادداشتی نوشته بود:

«جریان خاص اصلاح طلب برای زمینه سازی استعفای محسن‌هاشمی و شهردار شدن او و در نتیجه حضور مهدی چمران در شورای شهر، به جای آنکه بخواهد حالت تدافعی به خود بگیرد، استراتژی حمله را در پیش گرفته و مخالفان شهردار شدن محسن‌هاشمی را متهم به فراموشکاران دموکراسی خواهی به خاطر ترس‌شان از ورود یک اصولگرا به شورای 21 نفره تهران می‌کند!».

در مجموع به نظر می رسد منافع سیاسی باعث شده است که اصلاح طلبان نتوانند درست تصمیم بگیرند. انتخاب نجفی به عنوان شهردار و استعفای زودهنگام او ضربه سنگینی به بدنه اصلاحات وارد ساخته است. تکرار این اشتباه می تواند نتیجه تلخی برای آینده سیاسی این جریان به ارمغان بیاورد. جریانی که تجربه تلخ شورای شهر اول را همواره با خود به همراه داشته و در طول سالهای اخیر که از قدرت به دور بوده خود را توانا در مدیریت شهری عنوان کرده بود، در طول یک سال گذشته در امتحان های متععد شکست خورده و حتی نتوانسته شهرداری انتخاب کند که بیش از یک سال دوام بیاورد. به نظر می رسد محسن هاشمی تنها گزینه ای است که می تواند اندکی جریان اصلاحات را برای ادامه مسیر کمک کند، با این وجود برخی از این چهره ها برای جلوگیری از ورود چمران به شورای شهر درحال تکرار اتفاقات شورای اول هستند.