تاریخ : 1397,سه شنبه 04 ارديبهشت22:56
کد خبر : 264095 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

آگهی‌های تبلیغاتی مجازی را در سیستم‌های عامل گوناگون چطور خاموش کنیم؟

دادزن مجازی دردسر واقعی

حتما شنیده‌اید که تبلیغات، یکی از پردرآمدترین حوزه‌های کاری امروز دنیا است. در واقع، تبلیغات، هزینه سنگینی روی دست صاحب کسب‌وکار می‌گذارد که به جیب شرکت‌های تبلیغاتی می‌رود؛ از طرفی بابت معرفی محصول یا خدمت (از طریق رسانه‌های گروهی و خصوصا مجازی)، حسابی روی اعصاب ملت پیاده‌روی می‌کنند؛ اما در عمل، الزاما نتیجه خاصی از این همه زحمت و هزینه نمی‌گیرند و این موضوع ممکن است دل ملت احاطه‌شده در تبلیغات شبانه‌روزی را اندکی خنک کند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  از آنجایی که همیشه پای فضای مجازی در میان است و در هر حوزه و زمینه‌ای خودش را وارد بازی می‌کند، تبلیغات را هم به حضور خودش آغشته کرده و از آن شکل سنتی که تا سال‌های پیش سراغ داشتیم، درآورده است، به‌طوری که این روزها، تبلیغات مجازی، در هر شبکه اجتماعی و پیام‌رسان، سایت‌های خبری و آموزشی و تقریبا در تمام فضای مجازی به چشم می‌خورد.

در این یادداشت، به آگهی‌های تبلیغاتی که از طریق مرورگرهای وب یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه، خودشان را به کاربر تحمیل می‌کنند، می‌پردازیم و در ادامه، راهکارهایی را برای خلاصی از دست آنها بیان می‌کنیم.

پاساژگردی مجازی
درست است که خرید کردن برای خانم‌ها نوعی تفریح و ابزار کاهش استرس به شمار می‌آید، اما با کمی اغماض می‌توان گفت فقط افرادی که از بیکاری مزمن رنج می‌برند، به پاساژگردی بی‌هدف و مغازه‌بینی غیرضروری می‌پردازند. پاساژگردی مجازی و البته بی‌هدف، کاری است که بعضی صفحه‌های پاپ‌آپ، آدم را به ورطه آن می‌اندازند. اما اگر از شهروندان قدیمی دهکده مجازی و جهانی باشید، به ندرت پیش می‌آید که اسیر صحنه‌آرایی خطرناک تبلیغات کور مجازی شوید و حتی روی آنها کلیک کنید.

البته ممکن است قصد طراح صفحه‌های تبلیغاتی خودکار بازشو، انواع کلاهبرداری از کاربران باشد، بنابراین سعی کنید در معرض این صفحات قرار نگیرید و نیز اگر چنین صفحاتی به‌طور خودکار در دستگاه‌تان باز شد، روی لینک‌های موجود در آنها کلیک نکنید.

صاحبان کسب‌وکارها در فضای مجازی هم «دادزن» استخدام می‌کنند. همان‌طور که در فضای واقعی نمی‌توانید دادزن‌های موجود در ورودی مغازه‌ها را ساکت کنید، در فضای مجازی هم صفحات تبلیغات به صورت خودکار باز می‌شوند و به عدم نیاز شما به محصول تبلیغی یا عدم تمایل‌تان به دیدن تبلیغ توجهی نمی‌کنند. آنها در مورد دیدن یا ندیدن تبلیغات، به شما حق انتخاب نمی‌دهند. درست متوجه شدید! شما ناچارید تبلیغات آنها را وقتی در حال جست‌وجوی اینترنتی هستید و روی بعضی سایت‌ها کلیک می‌کنید و نیز هنگام استفاده از بعضی اپلیکیشن‌های اندرویدی خود ببینید؛ چون این تبلیغات برای باز شدن، از شما اجازه نمی‌گیرند و به صورت «پاپ‌آپ» و خودجوش باز می‌شوند.

بعد از همه‌گیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند، خصوصا با سیستم‌عامل اندروید، پاپ‌آپ‌ها از اپلیکیشن‌های موبایل هم سر درآوردند و به همراه روزمره مردم تبدیل شدند. البته در ادامه به شما می‌آموزیم که چطور از شر این تبلیغات و صفحات خلاص شوید.

نجات مرورگر از چنگ پاپ‌آپ
برای اینکه در مرورگر وب، گرفتار صفحات پاپ‌آپ نشوید، پیش از هر نکته باید یادتان باشد که مرورگر خود را به‌روز نگه دارید. در گام بعد می‌توانید از بخش تنظیمات مرورگر یا افزونه‌های (پلاگین) مخصوص پاپ‌آپ، برای ممانعت از باز شدن صفحه‌های تبلیغاتی کمک بگیرید.

افزونه‌های بلاک‌کننده
یکی از بهترین افزونه‌های مرورگر گوگل کروم، برای مسدود کردن صفحه‌های تبلیغاتی ناخواسته، افزونه Poper Blocker است؛ افزونه‌های دیگری نظیر Popup Blocker Pro و Adblock Pro نیز در مرورگر کروم، همین کاربرد را دارند. Adblock Plus، uBlock، NoScript و... در مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اکثر مرورگرهای محبوب دیگر قابل استفاده هستند.

اگر می‌خواهید در مصرف ترافیک اینترنت صرفه‌جویی کنید، AdFender یکی از برنامه‌های کارآمد است که پاپ‌آپ، ویدئو و کوکی‌ها را بلاک می‌کند و اگر آن را نصب کنید، صفحات را با بلاک کردن بدافزارهای احتمالی و به صورت امن برایتان بارگذاری می‌کند. برنامه Ad Muncher نیز از قدیمی‌ترین برنامه‌هایی است که برای محدود کردن نصب خودکار برنامه‌ها و غیرفعال کردن اسکریپت‌ها و پاپ‌آپ‌ها می‌توانید به کار بگیرید.

تنظیمات فریادرس
در هریک از مرورگرها می‌توانید تنظیماتی را برای مسدود کردن صفحات تبلیغاتی پاپ‌آپ اعمال کنید. در مرورگر کروم، از بخش setting وارد advanced settings شوید. در باکس Privacy and security، گزینه content setting را انتخاب کنید. در صفحه بازشده می‌توانید در مورد مجاز یا بلاک بودن پاپ‌آپ، کوکی، فلش، جاوا اسکریپت و... تصمیم بگیرید و مرورگر را مطابق صلاحدید خود تنظیم کنید.

در مرورگر فایرفاکس، از بخش Setting، وارد Options شوید. از منوی کناری، گزینه Privacy and security را انتخاب کنید. در صفحه بازشده، از بخش Permissions، تیک گزینه Block pop-up windows را بزنید.

البته اگر قبلا در تنظیمات مرورگر خود (فایرفاکس و کروم) دست نبرده باشید و آن را تغییر نداده باشید، تنظیمات مسدود شدن پاپ‌آپ به صورت پیش‌فرض وجود دارد.

اندروید در خطر
گاهی مشاهده می‌کنید که تلگرام به‌طور خودجوش، شما را در کانال‌های بعضا ناجور عضو می‌کند یا برایتان تبلیغات کانال‌هایی را که هرگز در آنها عضو نبوده‌اید، می‌فرستد. در این صورت، این احتمال وجود دارد که شما نسخه‌های غیررسمی تلگرام (مانند موبوگرام) را نصب کرده باشید که کار بسیار خطرناکی است. البته ایراد نسخه‌های تغییریافته و غیررسمی اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام، تنها تبلیغات گفته‌شده و مجبور کردن‌تان به عضویت در کانال‌های غریبه نیست، بلکه این نسخه‌ها ممکن است امکان هک‌شدن دستگاه یا حساب کاربری شما را فراهم کنند.  بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها، از ارائه رایگان این محصولات، قصد و غرض‌هایی دارند. از نیت‌های شوم آنها (هک، سرقت اطلاعات، باج‌گیری و...) بگذریم، به ساده‌ترین انگیزه‌ها و کم‌خطرترین نیت‌ها می‌رسیم که همان تبلیغ و بازاریابی است.

برای از بین بردن پاپ‌آپ‌ها در سیستم‌عامل اندروید، می‌توانید از مرورگر اپرا استفاده کنید که به صورت پیش‌فرض، این صفحات را بلاک می‌کند. همچنین مرورگر ad block browser یکی از اپلیکیشن‌های معروف است که به‌طور خودکار تمام صفحات اضافه را مسدود می‌کند.


کد خبرنگار : 15