تاریخ : 1397,چهارشنبه 05 ارديبهشت16:17
کد خبر : 264168 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه

بعد از وجود اخباری مرتبط با دفاتر ائمه جمعه مبنی بر وجود نا عدالتی و خوی اشرافیگری، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه ای خطاب به ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مطرح کرد: باور ما بر این است که نهاد نماز عبادی سیاسی جمعه نیازمند تغییرات و اصلاحات اساسی و ساختاری برای خارج شدن از وضعیت مناسکی-تشریفاتی فعلی […]

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» بعد از وجود اخباری مرتبط با دفاتر  ائمه جمعه مبنی بر وجود نا عدالتی و خوی اشرافیگری، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه ای خطاب به ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مطرح کرد: باور ما بر این است که نهاد نماز عبادی سیاسی جمعه نیازمند تغییرات و اصلاحات اساسی و ساختاری برای خارج شدن از وضعیت مناسکی-تشریفاتی فعلی و داشتن کارکرد مناسب و اثربخشی لازم است.

متن نامه به قرار زیر است:

رئیس محترم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجةالاسلام آقای حاج‌علی‌اکبری

سلام‌علیکم؛

باوجود اقدامات و تغییرات امیدوارکننده‌ای که از سوی شورای سیاست‌گذاری و برخی ائمه جمعه جدید می‌بینیم اما همچنان اخباری مرتبط با برخی از دفاتر ائمه جمعه به مردم منتقل می‌شود که القاکننده‌ی وجود نا عدالتی، خوی اشرافی، نا پاسخگویی و فعالیت‌های اقتصادی خارج از وظایف برخی از این دفاتر است. من‌باب مثال می‌توان به انتشار تصاویر خودروی لوکس دفتر امام‌جمعه‌ی ایلام و برخورد طلبکارانه امام‌جمعه آن شهر به انتقادها همراه با تهدید و شکایت علیه معترضین، انتشار تصاویر و اخبار ساخت مجتمع تجاری توسط دفتر امام‌جمعه‌ی شهر رشت و یا دادگاهی شدن عدالت‌خواهان شیراز به دلیل اعتراض به هزینه‌های انتخاباتی امام‌جمعه‌ی شهرشان می‌توان اشاره کرد.

باور ما بر این است که نهاد نماز عبادی سیاسی جمعه نیازمند تغییرات و اصلاحات اساسی و ساختاری برای خارج شدن از وضعیت مناسکی-تشریفاتی فعلی و داشتن کارکرد مناسب و اثربخشی لازم است.

قدم اول این تغییرات می‌تواند اعتمادسازی برای مردم نسبت به وضعیت مالی این نهاد باشد. ازآنجاکه شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات مالی نهادهای حاکمیتی علاوه برافزایش اعتماد مردم به این نهادها موجب کاهش احتمال تخلف و هزینه و ریخت‌وپاش‌های غیرضروری خواهد شد، پیشنهاد می‌کنیم، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، خود به همراه دفاتر ائمه جمعه در سراسر کشور پیش‌قدم شده و اقدام به انتشار عمومی مستمر اطلاعات مالی در مورد میزان دارایی منقول و غیرمنقول این دفاتر، فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها، تعداد افراد شاغل به کار و میزان حقوق دریافتیشان، گردش مالی سالانه و میزان دارایی اعضای شورای سیاست‌گذاری و ائمه جمعه در سایت رسمی این نهاد نماید.

طبیعتاً این اقدام علاوه برافزایش اعتبار و شأن جایگاه نهاد نماز جمعه، می‌تواند با نهادینه کردن سنت سیاسی حسنه‌ای، الگوی سایر نهادهای حکومتی درحرکت به‌سوی شفافیت و عدالت گردد.

به امید ظهور عدالت‌گستر گیتی
جنبش عدالت‌خواه دانشجویی