تاریخ : 1397,چهارشنبه 05 ارديبهشت16:36
کد خبر : 264169 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

روحانی: اگر برجام بد و خطرناک بود چرا امضا کردید؟

رئیس جمهور گفت: آمریکا می گوید برجام قرارداد بد و خطرناکی بود؛ اگر بد بود چرا امضا کردید؟ یک تاجر برج‌ساز چه جور می‌خواهد راجع به مسائل جهانی قضاوت کند؟ شما دنبال این هستید که ملت‌های منطقه را تهدید کنید؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد تبریز 2018 در سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز اظهار کرد: تشکر می‌کنم از همه وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی که با ذوق و سلیقه بسیار ارزشمند، تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری امسال برگزیدند؛ به همه عزیزان به ویژه میهمانان خارجی خوش‌آمد عرض می‌کنم و امیدواریم در این ماه شعبان برای همه ما مسلمانان غیر از سیر در آفاق سیر در انفس نیز محقق شود.

وی افزود: از خداوند می‌خواهیم ماه رجب و شعبان را برای ما مبارک قرار دهد تا این ماه وسیله‌ای شود برای استقبال درست از ماه ضیافت الهی؛ در ماه مبارک رمضان که ماه صوم، عبادت، قیام و قرآن است از خدا برای حفظ زبان و نگاه استعانت می‌طلبیم.

روحانی تصریح کرد: اگر گویش، زبان، سخن و نگاه ما به جامعه، انسان‌ها و بشریت سخن درست و دقیق و نگاه صحیح باشد، آنگاه دنیا عوض می‌شود؛ بسیاری از مشکلات امروز بشریت به خاطر دید و نگاه غیر دقیق مستکبران به جهان و انسان‌ها و تعبیرات، موضع‌گیری‌ها و سخنان ناصحیح نسبت به ملت‌هاست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز در خاورمیانه در حساس‌ترین نقطه دنیای اسلام این همه مصیبت‌ها را ببینید؛ یمن مجروح، عراقی که هنوز دارای آلام و درد است، سوریه ویران، مشکلات افغانستان، مشکلات شمال آفریقا، ظلم و کشتاری که صهیونیست‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین روا می‌دارند، همه به خاطر دید غلط است.

وی گفت: فکر می‎کنند این سرزمین باید طبق اراده آنها حرکت کند؛ فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ سفید تصمیم بگیرد؛ فکر می‌کنند برای همیشه یک رژیم غاصب ظالم بر مردم برخی از کشورها مسلط خواهد بود؛ فکر می‌کنند می‌توانند همه ذخایر دنیای عرب را به یغما برند.

روحانی خطاب به استعمارگران با طرح این سوال که چشم طمع شماها به کجاست؛ به طلای سیاه زیرزمین؟ به حساب‎های صدها میلیاردی کشورهای عرب منطقه؟ ابراز داشت: طمع حساب‌های پر پول و ذخایر طلای سیاه در این منطقه عقل را از شما ربوده است؛ هر روز سخنی می‌گویید که نه با شأن منطقه و مردم و نه شأن قرن جدید سازگار است.

رئیس جمهور اضافه کرد: می‌گویید ما می‌مانیم یا نمی‎مانیم با پول دیگران؛ پس شما جیره‌خوار دیگران هستید؛ ارتش و نیروی مسلح شما به دنبال منبعی است تا بدزدد و ارتزاق کند، آیا این حیثیت شما است که می‌گویید اگر پول بدهید در سوریه می‌مانیم اگر ندهید نمی‌مانیم.

وی تاکید کرد: ما حافظ عراقیم؛ ملت عراق حافظ کشورش است؛ ملت عربستان حافظ کشور عربستان است؛ ما حاضریم کمک حال مردم منطقه باشیم و اگر شما بروید منطقه امنیت کامل می‌یابد.

روحانی با اشاره به ادعاهای استعمارگران جهانی مبنی بر حافظ امنیت بودن منطقه خاورمیانه، خطاب به آنها پرسید: روزی که افغانستان و عراق را ویران کردید امنیت آوردید؟ روزی که تروریست‌ها را آوردید حافظ امنیت بودید؛ شما این همه هواپیما و بمب در اختیار عربستان قرار دادید تا یمن را بمباران کنید؛ اینگونه می‌خواهید منطقه را امن کنید؟

رئیس جمهور با بیان اینکه چرا نگاه و سخنانتان غلط است و امان از دید غلط و امان از زبانی که به درستی گردش نمی‌کند؛ افزود: می‌گوید با فلان رهبر کشور اروپایی برای یک قرارداد هفت جانبه تصمیم بگیرید؛ این قرارداد به چه مناسبت و با چه حقی منعقد می‌شود؟!

روحانی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: ما حسن نیت خود را نشان دادیم و به دنیا ثابت کردیم، ایران به دنبال سلاح کشتارجمعی نیست و پرونده‌سازی پی ام دی برای ایران ناصحیح بود؛ بر خلاف عدل و قانون ایران را ذیل فصل 7 سازمان ملل و شورای امنیت بردند.

وی گفت: ما با توافق برجام تهمت‎ها را زدودیم و به دنیا ثابت کردیم آمریکا و اسرائیل در طول دهه‌های طولانی نسبت به ایران دروغ می‌‌گفتند، ما راستگویی ملت ایران را تحت عنوان برجام اثبات کردیم؛ حال شما می‌خواهید نسبت به آینده برجام تصمیم بگیرید؛ اول بگویید نسبت به گذشته چکار کردید؛ آیا به توافقی که انجام شد شما عمل کردید؟

رئیس جمهور تشریح کرد: اینکه اپک هر روز دردسر می‌آفریند؛ بانک‌ها را برای کار با ایران تهدید می‌کنید و اینکه مانع سرمایه‌گذری کارآفرینان خارجی در ایران هستید و با کلام نادرست نسبت به رفت و آمد مردم مسلمان به ویژه مردم ایران مانع می‌تراشید برخلاف عهدتان در برجام است؛ اول حساب گذشته بدهکاری میلیاردی خود را تسویه کنید بعد در مورد وام جدید صحبت کنید.

این مسؤول ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا می‎گوید این قرارداد بسیار بد بود؛ اگر بد بود چرا امضا کردید؟ شما کاشف بدی‌ها هستید؛ شما که نه سررشته‌ای از سیاست دارید و نه چیزی از معاهدات بین‌المللی می‌دانید؛ یک تاجر برج‌ساز چه جور می‌خواهد راجع به مسائل جهانی قضاوت کند؟ شما دنبال این هستید که ملت‌های منطقه را تهدید کنید؟

وی اذعان داشت: از خدا باید بخواهیم دیدها را در جهان اصلاح کند و زبان‎ها را در مسیر درست بچرخاند.

روحانی با بیان اینکه مشکل ما مواجه شدن با سیاست‌مدارانی است که ابعاد سخن و تصمیم خود را به خوبی درک نمی‌کنند، افزود: از روز اول و از ابتدای دولت تدبیر و امید اعلام کردیم ما دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم و رهبری معظم ما هم فرمودند ما دنبال تعامل گسترده با جهانیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: این تعامل سازنده و گسترده تنها به خاطر توافق هسته‌ای نبود؛ این تعامل به معنای آن است که ما به دنبال منافع مشترک در منطقه و جهان هستیم؛ چرا که معتقدیم راه حل صحیح مشکلات برد برد است و باید کاری کنیم به نفع ما و دیگران باشد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: یکی از مسیرهای تعامل سازنده با دنیا و جهان توریسم و گردشگری است؛ ما می‌خواهیم با دنیا در رابطه باشیم؛ معمولا همه مردم دوست دارند همسایه‌ها، دنیا و دیگران را بهتر بشناسند و گردشگری فهم جهان و تاریخ گذشته است؛ توریسم ارتباط با گذشته تاریخ و امروز جهان و به معنای ارتباط با فردای جهان است.

وی توضیح داد: در مسافرت و گردشگری چند خاصیت نهفته است؛ باعث می‌شود غم‌ها برطرف شود و مردم از بیمارستان‌ها فاصله گیرند و روح شاد داشته باشند؛ مسافرت آرامش‌بخش است؛ گردشگری می‌تواند اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کند؛ به طوری که در سال 2017 یک میلیارد و 300 میلیون نفر گردشگری را برگزیدند؛ معلوم است که همه چیز موبایل شده و در حال حرکت هستند.

روحانی گفت: روابط ما با همسایگان از طریق توریسم می‎تواند زندگی مردم را بهتر کند و همه ما باید برای شهر گردشگری خودمان کاری بکنیم که دارای جاذبه دائمی شود؛ گاهی آدم به جاهایی می رود که توبه می‎کند بار دوم هم برود؛ اما ما می‌خواهیم مراکز گردشگری ما در ایران به ویژه تبریز دارای جاذبه‌های دائمی باشند و هر کس به تبریز آمد دوباره مشتاق باشد که به این شهر سفر کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آدم خیلی چیزها در سفر یاد می گیرد؛ افزود: از همه چیز مهمتر مردمان شهر هستند که در اینجا ما واقعا مجذوب اخلاق زیبای مردم تبریز، لهجه قشنگ و فرهنگ بالای مردم می‌شویم.

وی اذعان داشت: این سرزمین، سرزمین شهریار پرور است و شهریارهای دیگر را به بشریت تحویل خواهد داد.

روحانی با خواندن ابیاتی از شعر علی ای همای رحمت شهریار گفت: کجا می‎توانید شعر را به این زیبایی و استحکام و قشنگی ببینید؛ شهریار همیشه زنده است چرا که جمال الهی باقی است  و کلام حق جزو جمال الهی است؛ علامه طباطبایی‌ها، علامه امینی‌ها، علامه جعفری‌ها، باکری‌ها و باقری‎ها جاودانه تاریخند و نمی‎میرند و هر کس سخنش، ذهنش و عملش را برای خدا وقف کند پایدار و جاودانه تاریخ است.

این مسوول با بیان اینکه جاذبه گردشگری تبریز قبل از شهر و ابنای زیبا اخلاق زیبا و سخن شیرین مردم تبریز است، افزود: مهم نیست گردشگر در هتل شما چند شب اقامت کند این برخورد انسانی شما است که می ماند؛ اگر برخورد یک راننده تاکسی انسانی باشد در یاد مسافران می‎ماند.

وی تصریح کرد: همه شهرها و استان‌های ایران، همه شهرهای استان آذربایجان‌شرقی و همه کوچه‌های تبریز همه مملو از شرف و انسانیت است؛ تبریز پایتخت گردشگری است؛ نه برای امروز و فردا و همیشه تاریخ تبریز جاذبه دارد؛ اینجا همیشه دروازه اتصال ایران با غرب و جهان بوده؛ اینجا مسیر اصلی جاده ابریشم است و شرق را به غرب متصل کرده و تبریز همواره مرکز تجارت است؛ اگر کسی تبریز بیاید هنر و صنعتگری را یاد می‌گیرد.