تاریخ : 1397,یکشنبه 09 ارديبهشت20:26
کد خبر : 264553 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

به مناسبت قطعی موقت تلگرام؛

پیام رسان‌های ایرانی امنیت و امکانات ندارند؟

از ابتدای صبح تلگرام به علت مشکلات در سرور و قطع برق در اکثر کشورهای جهان قطع و از دسترس خارج شد. امری که شاید برای هر پیام‌رسانی اتفاق بیفتد به این بهانه پای صحبت مدیران برخی پیام رسان های داخلی نشستیم و نگاهی داریم به موانع توسعه این پیام رسان ها برای ارتقای کیفیت خدمات به کاربران.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند سالی از آغاز فعالیت تلگرام در ایران و شکست وایبر می‌گذرد، وایبر که متعلق به رژیم صهیونیستی اسرائیل بود به دلیل اصالت خود و سرعت کندترش نسبت به تلگرام موفق نشد مقابل آن دوام بیاورد که حاصل آن تبدیل شدن تلگرام به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایران بود.

از سوی دیگر مدتی است موضوع فیلتر شبکه‌های اجتماعی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی نقل محافل مختلف است، از همان روز اولی که بحث جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی با تلگرام پیش‌آمد و در رسانه‌ها مطرح شد، دو برنامه که مکمل یکدیگر هم بودند در دستور کار رسانه‌های معاند و نیروهای داخلی آن‌ها قرار گرفت. برنامه نخست استفاده و تکرار اصطلاحاتی نظیر لزوم رقابت سالم، عدم انحصار (این یکی خیلی جالب است وقتی که انحصار واقعی در دست تلگرام بود) و تأمین آزادی بیان توسط یک پیام‌رسان غیرجاسوسِ غیرذینفعِ! خارجی بود.

در کنار این تبلیغ غیرزیرپوستی و آشکار برای تلگرام، نیاز بود که به رقبای احتمالی این پیام‌رسان هم قبل از سرآوردن از نطفه حتی، حمله شود و این همان برنامه دوم این گروه بود. هجمه به پیام‌رسان‌های داخلی به شیوه‌ای کاملاً غیرمنصفانه، غیر منطقی و غیر علمی. هجمه‌ای که طبق آن می‌بایست پیام‌رسان‌های داخلی ناکارآمد، ناپایدار و غیرقابل اعتماد و البته جاسوس نهادهای امنیتی و قضایی جلوه کنند.

با فیلترشدن تلگرام در دی ماه سال گذشته عده‌ای گمان می‌کردند این موضوع برای همیشه ادامه خواهد داشت و مردم از این پس باید به وسیله شبکه‌های اجتماعی داخلی با هم ارتباط برقرار کنند، اما دیدیم که پس از مدت کوتاهی فیلتر تلگرام برداشته شد.

برای دومین بار پس از تعطیلات عید نوروز بود که برخی مدیران دولتی از فیلتر تلگرام تا پایان فروردین، این بار برای همیشه خبر دادند، پس از این مسئله فیلتر و یا عدم فیلتر تلگرام بارها توسط مسئولین مطرح شد و هنوز هم سرنوشت تلگرام به طور مشخص تعیین نشده است اما احتمالا تلگرام به فعالیت خود ادامه خواهد داد اما سرعت آن کاهش خواهد یافت.

در این راستا مدیران برخی شبکه‌های اجتماعی طی گفت‌وگوهایی با رسانه‌های مختلف از موانع توسعه و اهداف خود برای ارتقای کیفیت خدمات به کاربران خبر دادند.

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» با بیان اینکه همان کارهایی را که داخل تلگرام انجام می‌شود، داخل «گپ» هم می‌توان انجام داد، خاطرنشان کرد: تفاوت گپ با تلگرام این است که این امکان را داریم که به یک‌سری از اپلیکیشن‌ها و خدمات دیگر هم دسترسی داشته باشیم. یعنی مجموعه ای‌از چند برنامه در یک برنامه به نام پیام‌رسان «گپ» جمع شده است.

وی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی در گپ تصریح کرد: در فضای تلگرام صرفا یک‌سری کانال است که کالاهایی را می‌فروشند، مثل این است که افراد ناشناسی در کنار خیابان به افراد ناشناس دیگری کالایی بفروشند، نه خریدار فروشنده را می‌شناسد و نه فروشنده خریدار را. هرکدام می‌توانند کلاه دیگری را بردارند و پلیس هم نمی‌تواند هیچ همکاری و کمکی بکند.  اما در گپ پول از طریق پرداخت آنلاین بانکی انجام می‌شود و رسید دیجیتالی‌ای که دارید در پلیس فتا قابل‌پیگیری است.

انجیدنی ادامه داد: وقتی کاربران از یکی از سرویس‌های گپ استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق ما هم موضوع را پیگیری کنند، اگر این سرویس ارائه نشود به صورت خودکار مبلغ پرداختی آن‌ها به حسابشان بازمی‌گردد، و اگر شکایت و یا مشکلی داشتند می‌توانند به واحد پشتیبانی «گپ» که در حال حاضر از زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی پشتیبانی می‌کند مراجعه ‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کاربران ثبت‌نامی ما از 2 میلیون عبور کرده است اما در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار نفر کاربر فعال داریم، اظهار کرد: حداقل برای حدود 10 میلیون نفر ظرفیت داریم و هر چقدر رشد می‌کنیم به همان نسبت سخت‌افزار اضافه می‌کنیم. که به زودی زیرساخت خود را تا حدود 25 میلیون کاربر افزایش می‌دهیم.

انجیدنی با ذکر مثالی در خصوص لزوم تامین امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی گفت: چندی پیش کودکی ربوده شد که اتفاقا آن کودک هم در تلگرام و هم از طریق گپ با آدم‌رباها ارتباط داشت در لحظات اول ماموران نیروی انتظامی با پشتیبانی تلگرام تماس گرفتند تا حداقل IP سارقین و محدوده موقعیت مکانی آن‌ها را شناسایی کنند اما پاسخی دریافت نکردند اما زمانی که متوجه پیام‌رسان گپ در گوشی فرزند شدند، از طریق دادستانی از ما درخواست کردند اطلاعاتی از سارقین در اختیارشان قرار دهیم، حتی دادستانی درخواست در اختیار قرار دادن متن مکالمات کودک و آدم‌ربا را هم نداد که خوشبختانه محل اختفا سارقین کشف و کودک هم صحیح و سالم به آغوش خانواده‌اش بازگشت و این فرق ارزش ماندن اطلاعات در کشور با خارج از کشور است.

محمدرسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان «آی‌گپ» نیز ضمن اشاره به عضویت 650 کاربر ایرانی و 40 هزار کاربر آلمانی در آی گپ خبر داد و در خصوص امنیت این پیام رسان گفت: ما مدت‌ها پیش طی اطلاعیه‌ای اعلام کردیم اگر کسی بتواند رمزنگاری بین کاربر و سرور را بشکند، یک میلیارد پاداش خواهد گرفت اما هنوز کسی موفق به انجام آن نشده است.

وی درباره رعایت حریم خصوصی کاربران اظهار کرد: ما نخستین پیام‌رسانی هستیم که رمز دوم را هم به‌منظور امنیت بیشتر در پیام‌رسان قرار داده‌ایم و همچنین نخستین پیام‌رسانی هستیم که مانند تنظیمات تلگرام و واتس‌آپ می‌توانید مشخص کنید چه کسی به کاربران زنگ بزند، چه کسی بتواند وی را به گروه و یا کانال دعوت کند و حتی کاربر می‌تواند اجازه دیدن پروفایل را به دوستان و یا همه افراد بدهد. همچنین قابلیت «سکرت چت» هم در آی گپ لحاظ شده که در صورت استفاده از آن هیچ اثری از چت بین کاربران حتی روی سرورها باقی نمی‌ماند.

میلاد موحدی مدیر اجرایی پیام‌رسان «بیسفون پلاس» نیز در خصوص تعداد کاربران این پیام رسان داخلی گفت: تا به حال حدود 3.5 میلیون کاربر در بیسفون پلاس ثبت‌نام کرده‌اند که بین 700 هزار تا یک میلیون نفر در آن فعال هستند.

وی همچنین ضمن اشاره به رعایت نکات ایمنی در حفظ اطلاعات کاربران تصریح کرد: سکرت چت بیسفون در حال تست است. سکرت چت به‌معنای اینکه یک چت بین دستگاه من و شما ایجاد می‌شود و حتی در دستگاه دیگری که شما با اکانت خود وصل هستید، علامتی از این سکرت چت ندارید.

مدیر اجرایی پیام‌رسان «بیسفون پلاس» با بیان این که برای افزایش تعداد کاربران آمادگی داریم، افزود: به‌عنوان مثال وقتی به 6 میلیون کاربر برسیم، مجموعه جدید را اضافه ‌می‌کنیم و ظرفیت را تا 15 میلیون کاربر یا به 20 میلیون کاربر هم افزایش می‌دهیم. در حال حاضر تا 10 میلیون کاربر را پشتیبانی می‌کنیم و فکر می‌کنم در آینده 15 تا 20 میلیون کاربر را تست و پشتیبانی می‌کنیم.

موحدی در خصوص توسعه کسب و کار در بیسفون پلاس نیز ادامه داد: در کانال‌های‌ما ویترینی به‌نام صفحه دیسکاوری وجود دارد که شما از این طریق می‌توانید همه کانال‌ها را پیدا کنید، درصورتی که تلگرام این قابلیت را ندارد. بسیاری از ادمین‌ها‌ی کانال‌ها اظهار رضایت می‌کنند که در پیام‌رسان ما دیده می‌شوند، کاربران براساس تگ، اسم و موضوع می‌توانند کانال مورد نظر خود را پیدا کنید که در حال حاضر این سرویس در حال توسعه است.

وی افزود: در تلگرام هیچ نظارتی وجود ندارد و خرید و فروش شما را تضمین نمی‌کند، اما ما در بیسفون به کانال‌ها تاییدیه می‌دهیم و به کانال‌هایی که مورد تایید هستند، تیک آبی و به کانال‌های فروشگاهی مورد اعتماد تیک مخصوص می‌دهیم، همچنین کانال‌های تلگرامی یک طرفه هستند و امکان گذاشتن کامنت وجود ندارد. در حالی که این امکان در بیسفون طراحی شده که افراد زیر خبرها مانند اینستاگرام یا توئیتر نظر دهند و کمک می‌کند فضای خبری و کسب‌وکار و تبلیغات را بهتر  بشناسید.

اگر با نگاه اقتصادی هم به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم به دلیل اینکه سروهای تلگرام در خارج از کشور است ناچارید سالانه هزینه زیادی را بابت تهیه بسته‌های اینترت بپردازید زیرا دیتاها باید از کشور خارج شوند و دوباره بازگردد که اگر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنید در هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود کما اینکه استفاده از بسته‌های اینترنتی برخی اپراتورها برای بعضی از پیام رسان‌ها همچون سروش رایگان است.

از سوی دیگر وقتی بحث عدم امنیت اطلاعات در تلگرام مطرح می‌شود بسیاری از افراد مدعی هستند که یک دانشجو، راننده تاکسی و یا یک کارمند ساده هستند و ارتباطی با شخصیت‌های مهم نظام ندارند به همین خاطر نگران از دست رفتن اطلاعات خود نیستند که متاسفانه تلگرام در ادارات دولتی نیز جای پای خود را محکم کرده است اما وقتی نام شبکه‌های اجتماعی ایرانی به میان می‌آید از عدم اطمینان به آن‌ها به دلیل نبود امنیت اطلاعات گله می‌کنند که قطعا بهانه‌ای بیشتر نیست چرا که امنیت در پیام‌رسان‌های ایرانی قطعا از تلگرام که سرورهایش در لندن حضور دارد بیشتر است.

برخی هم معتقدند پیام‌رسان‌های ایرانی در سرعت و امکانات توانایی مقابله با تلگرام را ندارند که روشن است هر شبکه اجتماعی به زمان نیاز دارد تا بتواند به حدی برسد که رضایت کاربران را به طور مناسب جلب کند، کما اینکه تلگرام هم در آغاز راه کیفیت کنونی را نداشته اشت.


کد خبرنگار : 46