تاریخ : 1397,شنبه 15 ارديبهشت19:43
کد خبر : 264961 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

۳ روایت قابل‌تامل درباره برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم؛

داستان تکراری مهندسی یک انتخابات

دبیر دفتر تحکیم وحدت معتقد است یکی از این روند‌های زمینه‌ساز ایجاد تنش این است که شیوه‌نامه انتخابات دست مدیران مسئول نشریات و کسانی که حق رای دارند را باز گذاشته، به گونه‌ای که این افراد می‌توانند هرکسی را به عنوان نماینده خود جهت شرکت در انتخابات معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شانزدهمین همایش مدیران مسئول نشریات دانشگاهی سراسر کشور در دانشگاه اصفهان برگزار و در حاشیه این همایش نمایندگان شانزدهمین شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم انتخاب شدند. براساس انتخابات صورت گرفته، سحر مهرابی و محمدحسن احمدی به ترتیب حائز اکثریت آرا شده و به شورای مذکور راه یافتند، همچنین محمدرضا محمدی به عنوان عضو علی البدل انتخاب شد که در ادامه جزئیات این آرا آمده است.

نتیجه شانزدهمین شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم

با وجود برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتایج آن، برخی از حاضران در این همایش طی اظهاراتی از وجود تخلفاتی در روند برگزاری انتخابات خبر دادند. در همین رابطه، محمدرضا گلرومفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با دانشجو با بیان اینکه انتظار نداشتیم که در این همایش که مجری آن وزارت علوم است مباحث سیاسی مطرح شود و از فتنه‌گران حرف به میان بیاید، گفت: در بحث انتخابات نیز شیوه‌نامه انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی یک شیوه‌نامه بسیار ضعیفی است و بستر را برای مهندسی انتخابات فراهم می‌کند. گلرومفرد افزود: این شیوه‌نامه به گونه‌ای است که بعضا دانشگاه‌ها به دروغ آمار نشریات فعال خود را اعلام می‌کنند و یا اینکه برای افزایش تعداد نشریات و کسب سهمیه در انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی، دانشجویان وابسته به جریانات خاص اقدام به اخذ مجوز نشریات صوری می‌نمایند. به عنوان نمونه دانشگاه تهران اعلام می‌کند که دارای ۳۶۰ نشریه دانشجویی است، اما فقط ۶۰ نشریه در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات این دانشگاه شرکت می‌کنند و بعد براساس لابی‌هایی که صورت می‌گیرد با استناد به فعالیت ۳۶۰ نشریه مجوز حضور ۳۴ نماینده این دانشگاه در انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی صادر می‌شود و قطعا این موارد باعث می‌شود که دروغ و تقلب در انتخابات افزایش یابد و انتخابات واقعی نباشد.

گلرومفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

گلرومفرد با بیان اینکه طی مدت ۲ سال است که کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم نیز علاقمند است تا از خلاء شیوه نامه انتخاباتی موجود استفاده کند و با اعلام آمار بیش از حد نشریات فعال دانشگاه‌های تهران حق رای بیشتری به این نشریات اختصاص دهد، تصریح کرد: در نشست اخیر آقای محمدمهدی پرنیانچی و ابراهیم اسکافی نوغانی اعضای شورای ناظر بر نشریات دانشجویی صوت یک دقیقه‌ای را از یکی از جلسات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم منتشر کردند با این نیت که نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را به عنوان مخالف حق رای نشریات دانشگاه پیام‌نور در انتخابات مطرح کنند که این صوت مورد تایید نمایندگان دانشگاه پیام نور قرار نگرفت. وی با بیان اینکه نمی‌توان از یک جلسه کارشناسی ۲ ساعته که با حضور نمایندگان وزارت علوم، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و دیگر بخش‌ها برگزار شده فقط به یک صوت یک دقیقه‌ای استناد کرد، افزود: با این وجود ما از این آقایان خواستیم که صوت این جلسه کارشناسی ۲ ساعته را پخش کنند، اما متاسفانه از انجام این درخواست سر باز زدند.

اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز که یکی از حاضران در همایش نشریات دانشگاهی بوده است، در گفتگویی با دانشجو، با بیان اینکه سازوکار و شیوه‌نامه انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی و نوع مواجه نمایندگان فعلی این شورا با مدیران مسئول نشریات دانشجویی در انتخابات اخیر مورد نقد است، گفت: به دلیل ایراداتی که به شیوه‌نامه انتخابات وارد است این انتخابات به جای اینکه به بستری برای تضارب آرا تبدیل شود هرساله به بستر تهمت‌زنی و درگیری تبدیل می‌شود به گونه‌ای که شاهد جلسات پرتنشی هستیم. وی افزود: جلسه انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی به حدی پرتنش است که من در هیچ دانشگاهی شاهد چنین جلسه‌ای که نتوان سالن را کنترل کرد، نبوده‌ام.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه برخی رویکردها موجب ایجاد تنش در انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی می‌شوند، گفت: یکی از این روند‌های زمینه‌ساز این است که شیوه‌نامه انتخابات دست مدیران مسئول نشریات و کسانی که حق رای دارند را باز گذاشته، به گونه‌ای که این افراد می‌توانند هرکسی را به عنوان نماینده خود جهت شرکت در انتخابات معرفی کنند. مثلا اگر یک نفر در کازرون حق شرکت در انتخابات را داشته باشد می‌تواند یکی از دانشجویان دانشگاه تهران را به عنوان نماینده خود معرفی کند.

اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر دفتر تحکیم وحدت

کوهی‌مقدم افزود: حضور نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در انتخابات بستری را فراهم می‌کند تا برخی از افرادی که اهل جار و جنجال هستند و سوابقشان مشخص است در یک جا جمع شوند. مثلا یکی از این افراد دانشجوی دانشجوی خوارزمی است، ولی به عنوان نماینده نماینده شهر دیگری در انتخابات شرکت کرده بود! وی بیان کرد: تاکید ما این است که اگر امکان حضور مدیر مسئول در انتخابات شورای ناظر بر نشریات وجود نداشته باشد باید نماینده‌ای از همان دانشگاه در انتخابات شرکت کند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: یکی دیگر از رفتار‌هایی که موجب ایجاد تنش در انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی شد بمباران برچسب‌زنی و به کاربردن الفاظی است که اصلا به دانشجو نمی‌چسبد. متاسفانه در این جلسه با استفاده از الفاظی مانند ضابط قوه قضائیه و مخبر اطلاعاتی، علیه دانشجویان انقلابی فضاسازی می‌کردند. در واقع در این جلسه برخی‌ها چشمانشان را بستند و دهانشان را باز کردند و هر آنچه را که می‌خواستند به دانشجویان انقلابی نسبت می‌دادند.

کوهی‌مقدم بیان کرد: یک مسئله دیگر اینکه سن نمایندگان تشکل‌های دانشجویی انقلابی در این انتخابات از ۲۵ سال تجاوز نمی‌کرد و اکثر دانشجویان ما از دانشجویان کارشناسی بودند منتهی از طرف جریان مقابل افرادی با سنین بالا شرکت کرده بودند با این وجود آن‌ها هویت دانشجویی دوستان ما را زیر سوال می‌بردند. وی با انتقاد از ضعف عملکرد محمدمهدی پرنیانچی و ابراهیم اسکافی نوغانی اعضای شورای ناظر بر نشریات دانشجویی در انتخابات اخیر، افزود: این افراد با وجود اینکه باید نماینده تمام نشریات دانشجویی باشند، اما در جلسه روز چهارشنبه بی‌طرفانه عمل نکردند.

دبیر تحکیم وحدت گفت: اتفاق فاجعه‌باری که همزمان با برگزاری نشست معاون فرهنگی وزارت علوم در این انتخابات افتاد این بود که عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس و نماینده مردم اشنویه و نقده با طرح مسائل جناحی و نام بردن از یکی از سران فتنه فضای نشست را سیاسی کرد در حالی که این نشست باید محلی برای طرح مسائل صنفی توسط مدیران مسئول نشریات دانشجویی باشد؛ البته بنده در این رابطه اعتراضم را به معاون فرهنگی و مدیرکل فرهنگی وزارت علوم اعلام کردم.

کوهی‌مقدم معاونت فرهنگی وزارت علوم و نمایندگان شورای ناظر بر نشریات دانشجویی را مقصرین اصلی در بروز تنش در انتخابات اخیر دانست و افزود: انتخابات امسال از سال قبل پرتنش‌تر بود، چون دید عوامل برگزاری انتخابات سیاسی بود. ظاهرا در این نشست تنها به امکانات رفاهی توجه شده بود، اما از این مسئله که نشست نیاز به مدیریت فضا دارد غافل شده بودند. وی بیان کرد: متاسفانه در این نشست به جای اینکه فضایی فراهم شود تا دانشجویان بتوانند وارد گفتگو شوند برنامه‌ها را به گونه‌ای اجرا می‌کنند که نشست به پرتنش‌ترین وجه ممکن برگزار شود.

همچنین محمود الهیاری مدیرمسئول یکی از نشریات دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» با انتقاد از غیبت برخی از تشکل‌ها در انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی، گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان علی‌رغم اینکه نه قادر به رای دادن بودند و نه کاندیدا بودند در جریان انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی حضور یافته و حتی برای صحبت کردن در جمع مدیران مسئول نشریات دانشگاهی، به آنها تریبون داده شد که این مساله در جهت‌دهی به آرا موثر بود.

الهیاری یکی دیگر از تخلفات صورت‌گرفته را تبلیغات برخی از کاندیداها در حین برگزاری انتخابات عنوان کرد و گفت: تبلیغات تعدادی از کاندیداها به گونه‌ای بود که این شبهه در ذهن شکل می‌گرفت که بودجه این تبلیغات که بعضا به صورت پوسترها و نشریات رنگی بود، از کجا تامین شده و اینکه چرا برخی از این بودجه بهره‌مند بوده و برخی دیگر چنین بودجه‌ای را در اختیار ندارند.

گفتنی است روند برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی طی سال های اخیر با اعتراضات متعددی همراه بوده است. در مجموع در حالی که ابهامات جدی در خصوص نحوه برگزاری این انتخابات وجود دارد لازم است مسئولین وزارت علوم به منظور شفاف‌سازی در این خصوص و جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان و جلوگیری از ایجاد ابهام درباره نحوه رفتار این ارگان دولتی اقدامات لازم را در جهت رفع سوء تفاهمات ایجاد شده انجام دهند.

«خبرنامه دانشجویان ایران» آمادگی دارد پاسخ های مسئولین مربوطه را منتشر نماید.

بیشتر بخوانید//

مهندسی(!) انتخابات کمیته دانشجویی نظارت بر نشریات دانشجویی/ نقاط مبهم کجاست؟

انتخابات کمیته نظارت بر نشریات؛ دانشجویی شد یا دولتی؟!

حضور غیرقانونی بیست نفر از دانشگاه تهران برای شرکت در انتخابات

افشاگری عضو جدید هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی از انتخابات اخیر وزارت علوم

انتخابات غیرقانونی را ابطال کنید +متن حقوقی شکوائیه


کد خبرنگار : 20