تاریخ : 1397,دوشنبه 17 ارديبهشت14:20
کد خبر : 265116 - سرویس خبری : خبرنامه

رای «۲۶۰۷» دانشجو به قدیمی‌ترین تشکل استان سمنان

دبیر کمیته برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان با بیان اینکه در مجموع،49 نفر از برادران و 55 نفر از خواهران به عنوان کاندیدا به رقابت پرداختند تصریح کرد: در پایان ۱۱نفر از برادران و ۹ نفر از خواهران با رأی دانشجویان به عنوان شورای نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان انتخاب می شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای تشکل‌های دانشجویی اردیبهشت‌ماه معمولا گره خورده است به برگزاری انتخابات سالیانه آنها و دانشجویان با حضور در انتخابات و گزینش افراد موردعلاقه خود، هسته اصلی تشکل‌های دانشجویی را تشکیل می‌دهند. حضور موثر و پرشور دانشجویان در انتخابات تشکل‌های دانشجویی حداقلی‌ترین دستاوردی که به همراه دارد این است که افراد برآمده از آرا دانشجویان، مورد اقبال قشر یبشتری از جامعه دانشگاهی است و طبیعتا برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان تناسب بیشتری با سلیقه و رای بدنه دانشجویی دارد و دانشجویان بیشتری در رقم خوردن مناسبات فرهنگی و سیاسی دانشگاه مشارکت و تاثیرگذاری خواهند داشت. اما با یک نگاه کلان‌تر می‌توان دریافت که حاضرین پای صندوق‌های رای یک تشکل دانشجویی، به گونه‌ای بدنه و پایگاه دانشجویی آن تشکل به حساب می‌آیند و هرچقدر این بدنه دانشجویی بیشتر باشد، قدرت و تاثیرگذاری تشکل در پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای خود بیشتر خواهد بود.

* تشکلی با بدنه چندهزار نفره
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان، قدیمی‌ترین و بزرگترین تشکل دانشجویی استان سمنان است که تاسیس آن به سال 62 و توسط دانشجویان و رزمنده‌هایی که از جنگ و جبهه بازگشته بودند، برمی گردد. قرار گرفتن «هیات محبان روح» دانشگاه سمنان _که تنها متولی برگزاری مراسمات مذهبی در این دانشگاه است_ در ذیل واحد فرهنگی این تشکل دانشجویی باعث شده که چه اعضای تشکل و چه سایر دانشجویان دانشگاه، در کنار فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی‌شان در سطح دانشگاه، فرصتی هم  برای خودسازی معنوی، تزکیه، تهذیب نفس و پالایش روحی خود پیدا کنند. علاوه براین، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان همچنین یکی از اعضای هیات موسس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است.

یکی از منحصر به فرد ترین ویژگی‌های این تشکل دانشجویی برگزاری انتخابات سالیانه در کل دانشگاه است و تمامی دانشجویان دانشگاه امکان شرکت در انتخابات را دارند. ویژگی‌ای که باعث به وجود آمدن یک بدنه دانشجویی چند هزار نفره و بسیار قوی برای این تشکل دانشجویی شده که نظیر آن در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور وجود ندارد. معمولا هرساله در زمان ثبت‌نام از کاندیداها بیش از 100 نفر از دانشجویان دانشگاه از دانشکده‌های مختلف برای حضور در شورای نمایندگان انجمن اسلامی اعلام آمادگی می‌کنند و در بازه برگزاری انتخابات حدود 3000 نفر از دانشجویان پای صندوق‌های رای آمده و رای خود را به صندوق می‌اندازد و بدین‌گونه مهر تائیدی بر فعالیت‌ها و صلاحیت این تشکل دانشجویی می‌زنند.

* نتایج برگزاری جدیدترین انتخابات
محمد عمارلو دبیر کمیته برگزاری بیستمین دوره انتخابات آزاد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» اظهار داشت: نتایج نهایی بیستمین دوره انتخابات، پس از پایان یافتن مرحله شمارش آرا از مجموع 2607 رأی مأخوذه اعلام و به ترتیب آقایان حسن ظاهربومی، محمد رمضانی، محمد غلامی و ایمان شجاعی‌ها حائز اکثریت آرا شدند. وی افزود: این دوره از انتخابات از ساعت 8 صبح شنبه 8 اردیبهشت ماه آغاز و تا ساعت 24 جمعه 14 اردیبهشت ماه به صورت الکترونیکی و در سیستم جامع دانشگاهی گلستان برگزار گردید.

دبیر کمیته برگزاری بیستمین دوره انتخابات آزاد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان با بیان اینکه در مجموع،49 نفر از برادران و 55 نفر از خواهران به عنوان کاندیدا به رقابت پرداختند تصریح کرد: در پایان ۱۱نفر از برادران و ۹ نفر از خواهران با رأی دانشجویان به عنوان شورای نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان انتخاب می شوند.

این فعال دانشجویی افزود: طبق دستورالعمل هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، هیات نظارت صرفا حق نظارت بر حسن اجرای انتخابات بدون دخالت در امور اجرایی را دارد ولی متاسفانه در دانشگاه سمنان شاهد اعمال نظرات و مصوباتی مانند اجبار به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هستیم که قبلا نیز اعتراض خود را نسبت به مصوبه غیرقانونی هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه اعلام کرده ایم ولی با عدم توجه این هیات مواجه شده ایم.

عمارلو گفت: این تشکل الحمدلله امسال نیز با عنایت امام زمان(عج) و در آستانه نیمه شعبان به نتایج مطلوبی دست یافت که این تعداد رای (2607) نشان‌دهنده پشتوانه دانشجویی این تشکل در دانشگاه و مهر تاییدی بر صلاحیت بزرگترین و قدیمی‌ترین تشکل دانشجویی استان سمنان به شمار می‌رود.

نتایج آرای بیستمین انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان به شرح زیر است:

* از توجه به مسائل علمی تا مطالبه‌گری صنفی
انجمن اسلامی دانشجویان با پشتوانه چنین بدنه دانشجویی‌ای به صدای رسای دانشجویان دانشگاه تبدیل شده و در سیاست‌گذاری‌های کلان دانشگاه نقش بسزایی دارد و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله علمی صنفی(براگزاری همایش‌های علمی، نمایشگاه دستاوردها و اختراعات دانشجویی، جشن تجلیل از دانشجویان و اساتید برتر، پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان و ...)، فرهنگی هنری(برگزاری اردوهای زیارتی با تعداد شرکت‌کننده‌های فراوان، شب شعرهای دانشجویی، مسابقات کتابخوانی و ...) و عقیدتی سیاسی(برگزاری اردوهای عقیدتی تشکیلاتی، برگزاری مراسم و مناظرات سیاسی، گعده‌های تحلیل سیاسی و ... ) دارد که غالبا با حضور پرشور و رضایت دانشجویان همراه است.

* مصوبه‌ای عجیب و عدم اراده برای لغو آن
البته این نکته حایز اهمیت است که سه سال است با مصوبه عجیب هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه سمنان _که طبق دستورالعمل هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان فقط نقش نظارت بر حسن اجرای انتخابات تشکل‌ها را دارد_ و همراهی وزارت علوم انتخابات این تشکل دانشجویی به صورت اینترنتی و در سامانه گلستان برگزار می‌شود که اعضای تشکل مخالفت‌های خود با چنین مصوبه و مغایرت‌های قانونی آن را کتبا به هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه و وزارت علوم اعلام کرده‌اند که تا به حال اراده‌ای برای لغو چنین مصوبه غیرقانونی از سوی وزارت علوم نبوده است.


کد خبرنگار : 20