تاریخ : 1397,شنبه 22 ارديبهشت21:12
کد خبر : 265555 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

گزارشی از ارزش و درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها؛

لایک‌های میلیاردی در پیام‌رسان‌ها

یکی از پدیده‌هایی که امروز توانسته تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد، دسترسی و استفاده گسترده از اینترنت است. شبکه‌های اجتماعی، فرزند دوست‌داشتنی همین شبکه گسترده جهانی است که به شکل‌های مختلفی چون بلاگ‌ها، شبکه‌های تجاری، پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری عکس، بازی‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها وجود دارند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به گزارش statista، قدرت امروز شبکه‌های اجتماعی به حدی است که انتظار می‌رود تعداد کاربران فعال ماهانه این شبکه‌ها تا سال 2021 به مرز 3.02 میلیارد نفر برسد که حدود یک‌سوم کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. وجود این تعداد از کاربران باعث شده است که این پیام‌رسان‌ها به محلی برای کسب درآمد میلیاردی صاحبان آنها تبدیل شوند که شاید در یک روز به دست می‌آید. به‌طوری که اینستاگرام روزانه به ازای لایک‌های کاربران برای پست‌های مختلف 4.2 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. آمارها می‌گویند که فیسبوک و یوتیوب در کسب درآمد همچنان در صدر جدول جاخوش کرده‌‌اند و سالانه سودهای هنگفتی را تصاحب می‌کنند. در بازار داغ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دنیا و با توجه به طرفداران آنها، پیام‌رسان‌های ایرانی هم به‌تازگی خودی نشان داده‌اند و تلاش می‌کنند از قافله عقب نمانند، سهم ناچیزی از این بازار را نصیب خود کنند.

بیسفون‌پلاس از جمله پیام‌رسان‌های ایرانی است که از سال 93 آغاز به کار کرده است. مهدی داوری، مدیرعامل بیسفون در گفت‌وگو با فرهیختگان می‌گوید که تاکنون حدود سه میلیون و 700 نفر این برنامه را نصب کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون کاربر فعال هستند. درآمد این پیام‌رسان از بخش‌های مختلفی چون تماس  call out، فروش استیکر، تبلیغات از طریق بخش ویترین کانال‌ها و سیستم پرداخت و خرید شارژ و اینترنت و نیز بیسفون سازمانی تامین می‌شوند. به‌عنوان مثال در بخش تماس  call out، تماس از هر جای دنیا با ایران دقیقه‌ای 600 تومان و از ایران به هر جایی در دنیا، دقیقه‌ای 20 تومان محاسبه می‌شود که بسیار پایین است. با این حال مدیرعامل بیسفون به دلایلی که به گفته خودش درون‌سازمانی است از بیان درآمد سالانه این پیام رسان خودداری کرد.  در این میان محمدرسول کاظمی، مدیرعامل پیام‌رسان آی‌گپ گفت که کاربران این پیام‌رسان را حدود 850 هزار نفر اعلام کرد که در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آن کاربر فعال هستند. کاظمی طرح درآمدی شرکت را کاملا خصوصی دانست و افزود: «در حال حاضر منبع درآمدی نداریم.»

پیام‌رسان ایرانی سروش که پس از زمزمه‌های فیلترینگ تلگرام به پرطرفدارترین پیام‌رسان داخلی تبدیل شده است، در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون عضو دارد که روزانه بیش از سه  میلیون کاربر در آن فعالیت می‌کنند. سید میثم سیدصالحی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش استفاده از تراکنش‌های مالی، خدمات محتوایی، خدمات ویژه سازمانی و مشارکت با سایر اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکارها را جزء منابع درآمدی این پیام‌رسان اعلام کرد. از آنجا که این پیام‌رسان هنوز در مرحله سرمایه‌گذاری است و درآمد برجسته‌ای ندارد، اما با وارد شدن به بورس، طی یک تا دو سال آینده گزارشی از درآمد این پیام‌رسان اعلام خواهد شد. این پیام‌رسان جزو پیام‌رسان‌های داخلی است که وام ۵ میلیارد تومانی دولت را دریافت کرده است.با این حال سیدصالحی ارزش این پیام‌رسان ایرانی را بیش از ۲۰۰میلیارد تومان اعلام کرد.

در ادامه به ارزش و درآمد غول‌‌های این حوزه اشاره می‌کنیم.

فیسبوک
در جدیدترین گزارشی که در آوریل 2018 منتشر شده، فیسبوک با ماهیانه 2/2 میلیارد کاربر فعال، پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در دنیا محسوب می‌شود. در آخرین گزارش، دارایی‌های فیسبوک 84 میلیارد و 524 میلیون دلار و درآمد خالص آن 15 میلیارد و 934 میلیون دلار اعلام شده است. اما بعد از انتشار خبر استفاده غیرقانونی فیسبوک از اطلاعات 87 میلیون کاربر خود، این شبکه اجتماعی در مرکز توجه قرار گرفت و بسیاری از سقوط ارزش این شبکه اجتماعی صحبت می‌کردند. اما گویا این پیش‌بینی درست از آب درنیامد به‌طوری به گزارش  forbes پیش‌بینی می‌شود درآمد خالص فیسبوک تا 30 درصد رشد کند و به 10.5 میلیارد دلار برسد. بر اساس این گزارش همچنین انتظار می‌رود درآمد خالص و سود هر سهم تا 20 درصد افزایش پیدا ‌کند.

یوتیوب
یوتیوب بزرگ‌ترین شبکه به اشتراک‌گذاری ویدئو است که با یک میلیون و 500 هزار کاربر فعال، بعد از فیسبوک دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا محسوب می‌شود. بر اساس آمار روزانه نزدیک به 100 میلیون نفر از ویدئوهای این سایت بازدید می‌کنند. به‌طور میانگین هزینه سالانه فعال نگه داشتن یوتیوب حدود 6 میلیارد و 350 میلیون دلار است. یوتیوب درآمدهای تبلیغاتی خود را از طریق برنامه تبلیغاتی گوگل به دست می‌آورد و به همین دلیل، درآمد سالیانه گوگل از کنار یوتیوب حدود چهار میلیارد دلار تخمین زده شده است. از سوی دیگر، این شبکه اجتماعی 6 درصد درآمد فروش آگهی‌های گوگل را تامین می‌کند.

واتس‌اپ
پیام‌رسان واتس‌اپ در جدیدترین رده‌بندی منتشرشده در سه ماهه نخست سال 2018 با یک میلیارد و 500 میلیون کاربر فعال، به‌عنوان سومین شبکه اجتماعی در دنیا شناخته شده است. فیسبوک در فوریه 2014، واتس‌اپ را به ارزش 19 میلیارد دلار خریداری کرد و این پیام‌رسان بعد از گذشت 9 ماه، توانست درآمدی بالغ بر یک میلیارد و 289 میلیون تومان را به دست آورد. پس از آن بود که درآمد سالانه واتس‌اپ به چیزی حدود 700 میلیون دلار رسید. سایت Forbes پیش‌بینی کرده است که درآمد این پیام‌رسان تا سال 2020 به 5 میلیارد دلار خواهد رسید که به ازای هر کاربر درآمدی بیش از چهار دلار خواهد بود.

وی‌چت
وی‌چت یک پیام‌رسان و شبکه اجتماعی چینی چند منظوره است که یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های مستقل موبایل محسوب می‌شود که طبق آمار، ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد که بیشتر آنها را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. به دلیل عملکردهای متنوعی که این پیام‌رسان دارد، در چین به آن «ابر اپلیکیشن» گفته می‌شود. در آخرین آمار ارائه شده، دارایی‌های حاصل از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی وی‌چت در سه ماهه دوم سال 2017 حدود 900 میلیون دلار اعلام شده است که در مقایسه با دارایی‌های فیسبوک بسیار ناچیز است. این در حالی است که ارزش کل دارایی‌های این شبکه اجتماعی به اضافه خدمات این پیام‌رسان حدود 5/5 میلیارد دلار گزارش شده است.

اینستاگرام
اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در زمینه به اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو در جهان است. هر سال حدود 10 میلیون کاربر به عضویت این شبکه اجتماعی درمی‌آیند و آمارها می‌گویند که تا سپتامبر 2017 تعداد کاربران اینستاگرام به حدود 800 میلیون نفر رسیده است. فیسبوک در آوریل 2012 این شبکه اجتماعی را به ارزش یک میلیارد دلار خریداری کرد. به گزارش  omnicoreagency، در کنار تعداد بالای کاربران فعال این شبکه در طول ماه، اینستاگرام روزانه 500 میلیون کاربر فعال دارد که این تعداد کاربران فعال، روزانه 300 میلیون استوری را به اشتراک گذاشته می‌گذارند. تا به حال چیزی قریب 40 میلیارد عکس در این شبکه به اشتراک گذاشته شده و حدود 25 میلیارد شغل به وجود آمده است. اینستاگرام روزانه به ازای لایک‌هایی که کاربران برای پست‌های مختلف می‌گذارند، 4.2 میلیارد دلار کسب درآمد می‌کند. این شبکه اجتماعی تنها در سال 2016 با به اشتراک‌گذاری عکس توسط کاربران فعال خود حدود 3.2 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

توییتر
توییتر یک شبکه اجتماعی آنلاین با کاراکترهای محدود است. کاربران در ابتدا تنها با 140 کاراکتر می‌توانستند منظور خود را بیان کنند اما این محدودیت برای تمام زبان‌های دنیا غیر از ژاپنی، چینی و کره‌ای دو برابر شده است. در جدیدترین گزارشی که طی سه ماهه گذشته از وضعیت مالی این شبکه اجتماعی منتشر شده، توییتر از 16 سنت به ازای هر سهم، چیزی بالغ بر 665 میلیون دلار درآمد دارد که شامل سهام 61 میلون دلاری این شرکت می‌شود. به گزارش recode، در سه‌ماهه چهارم سال گذشته، سهام این شرکت به 91 میلیون دلار رسید که با توجه به رشد منفی درآمدی در سال‌های اخیر و رشد نکردن تعداد کاربران، با رشد سهام مواجه بود. توییتر در حال حاضر 330 میلیون کاربر فعال دارد.

تلگرام
تلگرام یک پیام‌رسان بر پایه سیستم ابری است که شباهت زیادی به واتس‌اپ دارد. این شبکه پیام‌رسان با اینکه در ایران رکوردشکن است و پرکاربردترین شبکه به شمار می‌رود، اما در جهان خیلی پرطرفدار نیست و در رده‌های پایین از نظر پیام‌رسانی قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار در سال 2018 ماهیانه 200 میلیون کاربر فعال دارد. به گزارش fortune، این شبکه پیام‌رسان در طول پنج سال فعالیت و همکاری با 94 سرمایه‌گذ‌ار معتبر در کمیسیون اوراق بهادار و بورس حدود 850 میلیون دلار کسب درآمد داشت اما با افزایش همکاری خود با چند کشور دیگر، سود خود را به یک میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش داد.


کد خبرنگار : 15