تاریخ : 1397,چهارشنبه 26 ارديبهشت07:00
کد خبر : 265908 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

معاون دانشجویی دانشگاه خبر داد؛

کمبود فضای خوابگاهی در دانشگاه تهران

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به کمبود فضای خوابگاهی این دانشگاه،‌گفت:اگر چه ظرفیت دانشجویی دانشگاه تهران در حال حاضر از ۱۲ به 8 نفر در یک اتاق کاهش یافته است اما برنامه ما در دو سال آینده این است که ظرفیت حضور دانشجویان را در یک اتاق به ۶ نفر برسد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر حسن به‌نژاد با اشاره به کمبود ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه تهران، گفت:  با وجود اینکه اینکه دانشگاه در حال ساخت یک مجموعه خوابگاهی جدید است، ولی همچنان با کمبود فضای خوابگاهی مواجه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر ساله هفته خوابگاه‌ها به منظور ارتقای سطح کیفی، ایجاد شور و نشاط و کمک گرفتن از دانشجویان برای انجام طرح‌ها و فعالیت‌های مرتبط با خوابگاه‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های دانشجویی در سطح خوابگاه، ارتقای وضعیت خوابگاه‌ها با کمک دانشجویان، خیرین و مسئولان از  مهم‌ترین اهداف برگزاری هفته سراهای دانشجویی است.

دکتر به نژاد با اشاره به برنامه‌های عملی برای ارتقای سطح کمی و کیفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران، یکی از برنامه‌های هفته خوابگاه‌ها را دعوت از مسئولین مختلف کشوری برای آشنایی بامشکلات خوابگاه‌ها عنوان کرد و افزود: امیدوارم از این طریق بتوانند تدابیری بیندیشند تا شرایط خوابگاه‌ها بهتر شود. معاونین وزارت علوم و نمایندگان مجلس در این هفته یک روز به خوابگاه خواهند آمد تا با دانشجویان گفت‌وگو کنند و از نزدیک با مشکلات خوابگاه آشنا شوند و در رفع مشکلات کمک کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران حضور خیرین را در ارتقای وضعیت خوابگاه‌ها از دیگر برنامه‌های هفته سراهای دانشجویی اعلام کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون کمک‌های خوبی برای تجهیز خوابگاه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز عمومی دانشجویی از سوی خیرین دریافت شده و بسیاری از خیرین تمایل دارند برای بهبود امکانات دانشجویی اقدام کنند.

وی با اشاره به مجموعه خوابگاهی در حال ساخت در کوی دانشگاه تهران نیز گفت: درخواست ما از خیرین این است که برای تکمیل و راه‌اندازی آن به ما کمک کنند و اگر بتوانیم از یکی از خیرین کمک بگیریم ساختمان به نام ایشان نامگذاری خواهد شد و در غیر این صورت مجبور خواهیم شد از منابع بانکی برای اتمام خوابگاه استفاده کنیم.

مشاور رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه برای گروه‌های مختلف دانشجویان بین‌الملل، زبان‌آموز دهخدا، پسادکترا، دانشجویان میهمان پژوهشی و تقریباً برای دانشجویان دکتری شبانه ظرفیت لازم فراهم شده و وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی بهبود یافته است، افزود: ظرفیت دانشجویی از حداکثر ۱۲ نفر در یک اتاق به ۸ نفر رسیده و برنامه ما در دو سال آینده این است که ظرفیت حضور دانشجویان را در یک اتاق به ۶ نفر برسانیم.

وی با اشاره به شرایط بد خوابگاهی دوره کارشناسی در گذشته اعلام کرد: در برنامه‌های خود ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بخش‌های عمرانی دانشگاه تهران و در جهت بهبود شرایط دانشجویان هزینه کردیم و برنامه امسال ما این است که ۸۰۰ تا یک میلیارد برای تجهیزات هزینه کنیم و در تابستان نیز برنامه‌های تجهیز و نوسازی خوابگاه را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر به نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان واحدهای خوابگاهی خودگردان را به اجاره و تصرف دانشجویان درآوردیم، تصریح کرد:  هنوز نیاز به ظرفیت خوابگاهی داریم تا این بار بودجه زیادی را که مجبوریم هر ساله برای اجاره خوابگاه خصوصاً در بخش کارشناسی هزینه کنیم از دوش دانشگاه برداریم.

معاون دانشگاه تهران گفت: همان‌طور که موفق شدیم درجه خوابگاه‌های ۵ و ۴ را به درجات بهتری برسانیم، امسال هم قرار است وضعیت خوابگاه‌های درجه ۳ را بهبود بخشیم.

دکتر به‌نژاد اظهار کرد: در حوزه‌های فرهنگی تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز فرهنگی در شرف انعقاد است که بسیاری از اردوهای دانشجویی اجرایی و از امکانات سایر نهادها به خوبی استفاده شود تا با حداقل هزینه بتوان شرایط اردویی خوبی برای دانشجویان فراهم کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ایجاد اورژانس در پردیس شمالی برنامه دیگر معاونت دانشجویی این دانشگاه برای بهبود شرایط خوابگاهی است. بنا بر اعلام معاون دانشجویی دانشگاه تهران، ساختمانی برای این منظور آماده شده که در هفته خوابگاه‌ها راه‌اندازی می‌شود تا در حداقل زمان و با سرعت و کیفیت خدمات پزشکی به دانشجویان خوابگاه خدمات ارائه کنند.

به گفته به نژاد، برگزاری برنامه‌ها، جشنواره فرهنگی و هنری دانشجویی، برنامه و نمایش‌های میدانی در فضای باز، موسیقی محلی، فعالیت‌های حرفه‌ای، برنامه‌های ورزشی، مسابقات محلی، برپایی غرفه‌های دانشجویی برای معرفی فرهنگ، غذاها و سوغات شهرهای مختلف، جشنواره پخت غذا، نمایش فیلم‌های به‌روز با شرایط مناسب و در محیط دوستانه دانشجویی، نمایش‌های خیابانی و برنامه‌های تفریحی مانند تهران‌گردی، از برنامه‌های این هفته خواهد بود.