تاریخ : 1397,چهارشنبه 26 ارديبهشت13:46
کد خبر : 265940 - سرویس خبری : خبرنامه

یک ماه باقی مانده تا کنکور این‌گونه درس بخوانید

اگر در ماه‌های گذشته دروس اختصاصی را بیشتر می‌خواندید، در این یک ماه سهم دروس عمومی را بیشتر کنید. یادتان باشد که مرور درس‌های حفظی قدرت تست‌زنی شما را در کنکور بالا می‌برد. سعی کنید در این ماه آخر درصد مطالعه دروس عمومی و اختصاصی‌تان را به هم نزدیک کنید. مثلا ۶۰ درصد را به دروس اختصاصی و ۴۰ چهل درصد را برای دروس عمومی کنار بگذارید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فردانیوز، این روزها که به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، دغدغه بسیاری از داوطلبین این است که در یک ماه باقی مانده چطور درس بخوانند. در این یک ماه داوطلبان باید همه انرژی خود را صرف درس خواندن کنند. البته این به معنی تعطیل کردن زندگی نیست، بلکه برای گذشتن از خط پایان باید با همه وجود تلاش کرد. در ادامه راهکارهایی را در این باره پیشنهاد می‌دهیم.

زمانی برای تثبیت یادگیری
اولین و بهترین نکته برای این یک ماه آخر این است که زمان‌تان را برای مرور درس‌ها بگذارید. توجه داشته باشید که در ماه آخر نباید برای یادگیری درس‌های جدید وقت بگذارید. البته برای یادگیری بعضی نکات تازه این فرصت خوبی است ولی مطمئنا بهترین راهکار این نیست. چرا که شما با این کار وقت‌تان را برای مرور درس‌ها می‌سوزانید. شما با مرور درس‌ها علاوه بر اینکه اطلاعات‌تان را در ذهن تثبیت می‌کنید، بلکه این قوت قلب را به خود می‌دهید که آنچه خوانده‌اید را فراموش نکرده‌اید. به این ترتیب آرامش قلب و اعتماد به نفس پیدا می‌کنید. یادتان باشد در این یک ماه علاوه بر مرور درس‌های خوانده شده، تست‌هایی که قبلا زده‌اید را هم مرور کنید. مرور تست‌ها احتمال اشتباه مجدد در کنکور را کم می‌کند. در این نوع مرور شما اشتباهات خود را به یاد می‌آورید و از تکرار دوباره آن پیشگیری می‌کنید. در این ماه حتما زمانی را به مرور سوالات سال‌های قبل کنکور اختصاص دهید. نباید همه درس‌ها را به یک شیوه مرور کنید؛ مثلا در ریاضیات و فیزیک مهارت تست زنی بیشتر از مرور کتاب اهمیت دارد. اما برای درس‌هایی مثل معارف، زیست‌شناسی و ادبیات وقت‌تان را روی مرور کتاب متمرکز کنید. برای مرور درس‌ها و منابع حتما یک برنامه‌ریزی منظم بنا به اولیت بچینید و زمان خواندن هر درس را مشخص کنید.

سهم این دروس را در مطالعه‌تان بیشتر کنید
اگر در ماه‌های گذشته دروس اختصاصی را بیشتر می‌خواندید، در این یک ماه سهم دروس عمومی را بیشتر کنید. یادتان باشد که مرور درس‌های حفظی قدرت تست‌زنی شما را در کنکور بالا می‌برد. سعی کنید در این ماه آخر درصد مطالعه دروس عمومی و اختصاصی‌تان را به هم نزدیک کنید. مثلا ۶۰ درصد را به دروس اختصاصی و ۴۰ چهل درصد را برای دروس عمومی کنار بگذارید. هرگز در طول این یک ماه وقت‌تان را صرف تست زدن برای یک یا درس نکنید. شما باید در این یک ماه حداقل ۱۱ ساعت و حداکثر ۱۳ ساعت درس بخوانید، اگر نمی‌توانید به این اندازه برای مطالعه‌تان وقت بگذارید یعنی در حال تلف کردن وقت خود هستید. ساعت خواب‌تان را در طول این یک ماه منظم کنید؛ شب‌ها ساعت یازده بخوابید و صبح‌ها ساعت هفت از خواب بیدار شوید. نظم در خواب و بیداری باعث می‌شود که حافظه‌تان اطلاعات را بهتر در خود نگه دارد.

از خودتان آزمون بگیرید
در طول این ماه هر روز برای خودتان آزمون برگزار کنید و تا جایی که می‌توانید فضای کنکور را شبیه سازی کنید. بعد از آزمون آن را تصحیح کنید و اشتباهات خود را بررسی کنید. ببنید که چرا نتوانستید به این سوالات خوب پاسخ بدهید؛ کم دقتی، وقت کم یا معلومات اندک. سپس درسی که در آن ضعیف عمل کرده‌اید را دوباره مرور کنید و این کار را در روزهای بعد دوباره تکرار کنید. اگر در آزمون‌ها نتیجه دلخواه را کسب نکردید، دلسرد نشوید. این آزمون‌ها برای یادگیری است نه سنجش. علاوه بر این آزمون‌ها به شما کمک می‌کنند که برای روزهای بعدتان برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید.

کلاس‌ها را تعطیل کنید!
در این یک ماه آخر کلاس‌های کنکور را تعطیل کنید. برای مرور کردن دروس از جزوات و یادداشت‌هایی که قبلا نوشته‌اید، استفاده کنید. ولی نیاز نیست که همه آن‌ها را مرور کنید، وقت‌تان را برای مهم‌ترین‌ها کنار بگذارید. در هنگام مرور کردن دروس خیلی وسواس به خرج ندهید. اگر دروس نخوانده‌تان زیاد است، می‌توانید یک هفته آخر را به یادگیری آن دروس اختصاص دهید ولی نباید مرور منابع گذشته را کنار بگذارید. ناامید نشوید و برنامه‌ریزی‌‌ها را به یکباره رها نکنید. هر گاه چنین احساسی سراغ‌تان آمد به هدف‌هایتان فکر کنید و با قدرت به مسیرتان ادامه دهید. هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، تنها کسی که در روزهای مانده به آزمون رقیب شماست، خودتان هستید.

همه داوطلبان در شرایط شما قرار دارند
این یک ماه آخر برای شما با حس نگرانی و استرس همراه است. اما یادتان باشد که این حس فقط مختص به شما نیست و همه داوطلبان در چنین وضعیتی هستند، حتی کسانی که قرار است رتبه‌های تک رقمی کنکور را بیاورند. فکر کردن به این موضوع حتما آرام‌تان خواهد کرد. این فکرهای منفی که با دیدن سوالات کنکور همه جواب‌ها را از یاد خواهید برد را فراموش کنید. مطمئنا شما با دیدن سوالات آنچه خوانده‌اید را می‌توانید به یاد بیاورید و به سوالات پاسخ درست بدهید. بهترین روش برای پاسخگویی به سوالات تست زدن درس‌هایی است که در آن‌ها مسلط هستید. این کار باعث دلگرمی شما می‌شود. البته دقت کنید که شماره سوالات در پاسخ‌نامه یکی باشد و مدیریت زمان نیز از دست‌تان خارج نشود.