تاریخ : 1397,چهارشنبه 26 ارديبهشت23:21
کد خبر : 266025 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اشتغال‌زایی برای دانشجویان کم‌بضاعت در دانشگاه بجنورد

یکی از کانون‌های موفق دانشگاه بجنورد، کانون خیریه باران است که توانسته اعتماد دانشجویان را به خود جذب کند و باعث دمیده شدن روح نیکی کردن در دانشگاه شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، از این جهت به سراغ میکائیل جوان بخت، دبیر کانون و همچنین اکرم جهانی، عضو فعال کانون خیریه باران رفتیم تا از دلایل فعالیتشان در این حوزه بپرسیم.

خودتان را معرفی کنید و از شاکله‌ی اصلی کانون خیریه باران برایمان بگویید.

جوان بخت: میکائیل جوان بخت هستم. یک سال است که به عنوان دبیر کانون خیریه فعالیت می‌کنم. اگر بخواهم راجب کانون بگویم باید گفت: این مجموعه ۵ نفر عضو رسمی دارد، اما حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر همراه همیشگی داریم که در هر کاری که داریم کمکمان می‌کنند.

جهانی: اکرم جهانی هستم که به عنوان یکی از اعضای این کانون فعالیت می‌کنم. کانون باران وظیفه‌ کمک به افراد نیازمند به صورت پنهانی را برعهده دارد تا ضمن حفظ شخصیت افراد، به آن‌ها مساعدت مالی انجام دهد.

بودجه‌ خود را از کجا تامین می‌کنید؟

جوان بخت: قسمتی از بودجه به صورت ماهیانه از کارکنان دانشگاه به صورت خود خواسته به صندوق واریز می‌شود. همچنین در طول سال تحصیلی بازارچه‌هایی را در دانشگاه دایر می‌کنیم که درآمد آن به کانون اهدا می‌شود. علاوه بر این کمک دانشجویان نیز بخشی از درآمد ما را تامین می کند.

از برنامه‌هایی که اجرا کرده اید بگویید.

جهانی: علاوه بر برگزاری بازارچه‌هایی که بیان شد، برنامه‌های بسیار دیگری را نیز اجرا کرده ایم. به عنوان مثال می‌توان به مساعدت در امر ثبت نام دانشجویان جدیدالورود، بازدید از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، بازدید از خانه‌های سالمندان، بازدید از معلولان و مراکز توان بخشی بانوان اشاره کرد. افرادی که برای این بازدید‌ها ثبت نام می‌کنند را قرعه کشی کرده و به همراه آنان این کار خیر را انجام می‌دهیم. نتیجه‌ی این سرزدن‌ها این بود که دانشجویان بیشتر مشکلات را درک کردند و قدر سلامتی خود رادانستند و دیگر کمتر سر دنیا نق زدند و از طرفی برای آن افراد میزبانمان باعث دلگرمی شدیم. یکی از طرح های موفق دیگرمان طرح تایپ بود که به واسطه آن اشتغال زایی حداقلی ای داشتیم.

جوان بخت: اگر بخواهم ازبرنامه‌هایی که به مناسبت‌های مختلف اجرا کردیم، اشاره کنم باید به طرح اهدای خون با همکاری کانون هلال احمر و طرح سبد مهربانی در شب یلدا اشاره کنم. از اقدامات دیگر این کانون تشکیل کار گروه محرومیت زدایی با همکاری بسیج دانشجویی برای کمک به زلزله زدگان شهرک گلستان بجنورد بوده است. در این کار گروه ۲ خانواده کم بضاعت شناسایی شدند و تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین از مناطق زلزله زده در روستا‌ها بازدید به عمل آوردیم.

جهانی: یکی از طرح‌های خوب دیگری که اجرا می‌کنیم طرح غذا است. یعنی در سلف ظرفی تعبیه شده است تا دانشجویان وقتی غذای خود را می‌گیرند اگر مایل هستندبخشی از غذا را در آن ظرف بریزند و آن غذا به خانه ایتام منتقل می‌شود. در ارتباط با دیگر کانون‌ها نیز بسیار فعال بوده ایم و همبسستگی مناسبی با تمام کانون ها داریم. در آخرین برنامه‌ای که اجرا کردیم در دانشگاه برای کودکان بدسرپرست جشن تولدی گرفتیم که ۳۰ کودک مهمان ویژه‌ی ما بودند و حتی خودشان برایمان تئاتر نیز اجرا کردند.

دلیل اصلی موفقیت کانون شما چه مسئله‌ای بوده است؟

جوان بخت: رمز اصلی موفقیت کانون خیریه باران نیت خیر و خالص دانشجویان است که در کانون فعالیت می‌کنند. از طرفی، چون کار خیر است همه فعالانه وارد میدان می‌شوند. ازاین جهت همواره جزو کانون‌های برتر دانشگاه به شمار آمده ایم. از عوامل این برتری می‌توان به حضور جمعی دانشجویان در این کانون، استمرار فعالیت‌ها از سال ۸۶، عدم وجود حس قدرت طلبی درون کانون و وجود حس خوب برای کار خیر اشاره کرد.

سطح عملکرد خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا رضایت بخش بوده است؟

جهانی: طرح‌هایی بوده است که گا‌ها موفق به اجرای آن نشده ایم و نیاز به کمک مسئولان دارد که با همکاری کم مواجهیم. اما با این حال سطح توقعی که از خود داشته ایم را تا حدود ۹۰ درصد اجرا کرده ایم. هرچند قطعا جای کار بیشتری داریم. اقدامات ما اکثرا فرهنگی است و نیاز به بودجه خاصی نداریم. اما با مشکلات دیگری مواجه هستیم؛ هرچند شیرینی کار است و خدا را شکر می‌کنیم.

از اهدافتان در کانون خیریه باران برایمان بگویید

جهانی: یکی از اهداف ما وجود دانشجویان با تمام افکار در این کانون بود. این اتفاق افتاد و ما نشان دادیم جناحی نیستیم و از حالت اکیپی خارج شدیم. همچنین قصد داریم بازارچه دائمی تشکیل دهیم و از این طریق باعث اشتغال زایی برای دانشجویان کم بضاعت شویم. در اهداف بلند مدت‌تر قصد اشتغال زایی در سطح استان را داریم.

در بحث عدالت اجتماعی ورود داشته اید؟

جوان بخت: اقداماتی را انجام داده ایم. به عنوان مثال بازدیدی از روستای زلزله زده قصر قجر داشتیم. در این بازدید دیدیم وضعیت یکی از خانواده‌ها خوب نیست. فیلم و متنی منتشر کردیم که باعث ایجاد تلنگر در مسئولان شد و خداروشکر آن خانواده پوشش داده شدند. این اقدام و اشتغال زایی ذکر شده را می‌توان نمود ورود به عدالت اجتماعی دانست. اکنون بحث فقر مثل روز روشن است و داد زدن آن فایده‌ای ندارد و باید در عمل نشان داد.

سخنتان به مسئولان جمهوری اسلامی چیست؟

جوان بخت: بزرگترین دشمن انسان نفس آدم است. جامعه را ماباید از پایین به بالا اصلاح کنیم. یعنی باید از خودمان شروع کنیم. متاسفانه مسئولان از دل مردم بیرون نمی‌آیند و به همین دلیل درگیر جناح‌های سیاسی خود هستند و لذا حاضرند حق مردم پایمال شود. مسئولان باید ظابطه‌مند شوند، اما مردم نیز باید فرهنگ خود را تقویت کنند. چه در محیط دانشگاه و چه در جامعه. متاسفانه امروز تبعیض و اختلاف طبقاتی زیاد است. چیزی که دقیقا در دین ما نفی شده است. مثلا کنسرت رفتن بد نیست. اما این که یک نفر ۱۲۰ هزار تومان می‌دهد و به کنسرت می‌رود و یک نفر پول یک ماه خانواده اش را ندارد، عذاب آور است. یک بخش دیگر مشکلات اقتصادی کشور سیاست‌های غلطیست که باعث مهاجرت مردم از روستا به حاشیه شهر‌ها و از شهر‌ها به حاشیه کلان شهر‌ها می‌شود و درنهاین حاشیه نشینی و اختلاف فرهنگ بیشتری ایجاد می‌شود که باید مسئولان رسیدگی کنند.

جهانی: مسئولان باید نگاه خود را وسیع‌تر کنند و به دل مردم بیایند تا با مشکلات آن‌ها آشنا شوند. یا اگر بخواهیم در سطح بالاتر بگوییم باید گفت: چرا جلو قاچاق گرفته نمی‌شود؟ اگر جلو قاچاق گرفته شود دیگر چرا شغل نباشد؟ لذا پیگیری بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

حرف آخرتان به دانشجویان و یا مسئولان چیست؟

جهانی: مسئولان کشور خیلی بیشتر از این می‌توانند در جهت حل مشکلات کشور مثمر به ثمر واقع شوند. باید همت کنند. در پایان باید بگویم امیدوارم همه‌ی ما به این شعار کانون خیریه باران عمل کنیم. "باران باش و مپرس پیاله‌ی خالی از آن کیست".

جوان بخت: ضمن تشکر از تمام اعضای کانون که همواره دلگرمی ما بودند، هرموقعی که اسم کانون خیریه باران می‌آید یاد کودکی به اسم باران می‌افتم دارد رشد می‌کند. امیدوارم این باران آنقدر رشد کند که روزی بر سر همه‌ی مردم ببارد و دست خیلی از افراد را بگیرد.