تاریخ : 1397,جمعه 04 خرداد16:59
کد خبر : 266900 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

اخراج تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

آیین‌نامه‌ای که برای دانشجویان دردسرساز شد! +عکس

هرچند آیین‌نامه مذکور تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را شامل می‌شود، اما گویا این آیین‌نامه تنها در دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی جدی گرفته شده است و دانشجویان این دانشکده صرفا با ارائه مقاله می‌توانند مجوز دفاع اخذ کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صفحه اینستاگرام منتسب به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار پستی، نسبت به شرایط ایجاد شده در وضعیت تحصیلی برخی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده تغذیه و صنایع غذایی این دانشگاه ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

* ماجرا از چه قرار است؟
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مهر 95 تصمیم گرفت براساس اختیارات خود آیین‌نامه را به تصویب برساند که مطابق آن دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ملزم می‌شدند که مقاله‌ای به زبان انگلیسی در یک از مجلات معتبر خارجی منتشر نمایند. درواقع چاپ مقاله در این مجلات پیشنیاز صدور مجوز دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد بوده و دانشجویانی که از انتشار مقاله سرباز بزنند اجازه دفاع از پایان‌نامه را ندارند. از طرفی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد صرفا در مدت 6 ترم مجاز هستند تا با دفاع از پایان‌نامه خود درس خود را به پایان برسانند و فارغ‌التحصیل شوند.

هرچند آیین‌نامه مذکور(چاپ مقاله) تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را شامل می‌شود، اما گویا این آیین‌نامه تنها در دانشکده تغذیه و صنایع غذایی جدی گرفته شده است و دانشجویان این دانشکده صرفا با ارائه مقاله می‌توانند مجوز دفاع اخذ کنند. در این رابطه، برخی مدعی شده‌اند که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهانه پایان سنوات مجاز تحصیلی(6 ترم)به تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نامه کتبی اخراج از دانشگاه را ابلاغ کرده و این در حالی است که این دانشجویان به دلیل طولانی بودن پروسه تایید شدن مقالات در مجلات خارجی، منتظر دریافت تاییده هستند! فراتر از این، دانشگاه دانشجویان پسری را که مشمول خدمت سربازی هستند را به نظام وظیفه معرفی کرده و مشکلات این دسته از دانشجویان از سایرین بیشتر است. ابلاغ نامه کتبی اخراج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و معرفی برخی از آنها به نظام وظیفه در حالی صورت گرفته که سال ورود دانشجویان اخراجی قبل از سال 95 بوده و آیین‌نامه جنجالی در سال 95 به تصویب رسیده است.

* نامه دانشجویان معترض به رئیس دانشگاه
دانشجویان معترض طی نامه‌ای که به امضای آنها رسیده است، از محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستند تا ضمن برگزاری جلسه‌ای، گلایه‌های دانشجویان در این جلسه مطرح و به آن پاسخ داده شود. تاکنون رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکنشی به نامه دانشجویان نداشته است.

به هرحال به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات صورت گرفته، لازم است مسئولان این دانشگاه ابتدا اظهارات این دسته از دانشجویان را مستقیما شنیده و پس از آن برای رفع این مشکل همت کنند. با توجه به اینکه مقالات برخی از این دانشجویان در نوبت تایید توسط مجلات خارجی است، ابلاغ حکم اخراج برای آنها کمی عجیب به نظر می‌رسد.


کد خبرنگار : 20