تاریخ : 1397,شنبه 05 خرداد03:27
کد خبر : 266927 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

خودکشی نافرجام دانشجوی پسر در دانشگاه ارومیه

دانشجوی 20 ساله دانشگاه ارومیه در مقطع کارشناسی، شب گذشته تحت فشار مشکلات خانوادگی و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی با بریدن رگ گردن قصد جان خود را کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرور اتفاقات تلخ دانشگاه ارومیه در این زمینه و یادآوریشان چندان چیز جالبی نیست، اما خبری که ۱۴ اسفند سال ۹۲ چند هفته مانده تا آغاز سال نو از دانشگاه ارومیه منتشر شد باعث شد تا نوروز همه دانشجویان و مسئولین دانشگاه تبدیل به عزا شود.

مرگ دانشجوی دختر در خوابگاه بنت الهدی اولین خود کشی دانشگاه ارومیه بود که با کلی کش و قوص‌های رسانه‌ای و دال بر قتل عمد بود این ماجراف در نهایت رئئیس پلیس استان آذربایجان غربی با مصاحبه‌ای بر علیه دروغ بزرگ رسانه‌ای در زمینه به قتل رساندن دانشجوی دخترف خط بطلانی به بازی‌های رسانه‌ای کشید و طبق مدارک و اسناد پزشکی قانونی علت فوت مرحومه خود کشی اعلام شد.

هرچند نباید توقع داشت دانشجویان به دلیل دانشجو بودنشان حق بروز هیچگونه رفتار اشتباهی را ندارند، اما از کسی پنهان نیست که دانشجویان به عنوان قشر نخبه جامعه همواره مورد توجه بوده و به نوعی الگوی اقشار دیگر جامعه و آینده سازان کشور هستند.

البته نمی‌توان گفت همه سنگینی بار این اتفاق فقط بر دوش آموزش عالی است، بلکه یک فرد قبل از اینکه دانشجو باشد یک شهروند و عضوی از یک خانواده بوده و ۱۲ سال در نهاد آموزش و پرورش، پرورش یافته است و بی شک مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، تربیتی و... در بروز آسیب در دانشجویان تاثیرگذار است.

با گذشت سه سال از ماجرای خود کشی دختر دانشجو با طناب در خوابگاه بنت الهدی دانشگاه ارومیه، بار دیگر خبر تلخی در رسانه‌های جمعی استانی منتشر شد و خاطر همه دانشجویان دانشگاه ارومیه را بار دیگر تلخ کرد.

۱ آبان ۱۳۹۵، شنبه شب یکی از دانشجویان خوابگاه بنت الهدی که در سال سوم رشته برق مخابرات تحصیل می‌کرد دچار مسمومیت شد که بلافاصله به درمانگاه دانشگاه انتقال یافت.

دانشجو مرحومه در زمان مراجعه به درمانگاه دانشگاه ارومیه هوشیاری داشته بود و با تشخیص پزشک درمانگاه دانشگاه مبنی بر مسمومیت دارویی به بیمارستان طالقانی انتقال می‌بابد و در اسرع وقت معده وی شست و شو داده می‌شود، اما متاسفانه ساعت ۵ صبح بعلت مصرف دارو با دز بالا و در بررسی‌های اولیه مشخص شده بود که این دانشجو با مشکلات روحی و عاطفی مواجه بوده است

حال بنا به نظر رسمی مشاور وزیر علوم در مصاحبه با خبرگزاری‌های دولتی ایران، خودکشی دومین علت اصلی مرگ در بین دانشجویان ایرانی است؛ و حال با گذشت بعد ۲ سال از خودکشی دوم در دانشگاه ارومیه این بار ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه در خوابگاه پسرانه دانشجویی علیزاده، دانشجوی ۲۰ ساله بدلیل مشکلات خانوادگی و مستی بیش از حد در اثر استفاده مشروبات الکلی قصد جان خود را می کند.

بنابه اخبار واصله از دانشجویان حاضر در خوابگاه علیزاده، این دانشجو رفتار‌هایی عجیب و خشن از چند روز قبل داشته که امشب به اوج خود رسیده بود.

دانشجویان خوابگاهی با دیدن صحنه به طرف این دانشجو می‌روند تا چاقو را از دستش بگیرند که متاسفانه قبل از رسیدن بموقع، از جانب گردن به خود آسیب وارد می‌کند و بدلیل خون ریزی شدید بلافاصله دانشجویان خوابگاه علیزاده با اوژانس تماس می‌گیرند و دانشجو غرق خون شده به بیمارستان جهت جلوگیری از رخ دادن صحنه ناگوار دیگر، انتقال می‌یابد.

مسئولان دانشگاه ارومیه بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار، خود را به بیمارستان رسانده و تا آخرین لحظه بهبود وضعیت بیمار پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است دانشجو مربوطه، تحت عمل جراحی بمدت چند ساعت زیر تیغ جراحی توسط پزشکان متخصص قرار گرفته بود و طبق اخبار واصله حال فعلی دانشجو تا حدی بهبود یافته است.

حال جا دارد از خودمان سوال بپرسیم که چه عواملی باعث می‌شود دانشجویان در حال رشد در یک بازه زمانی حساس نتوانند دلخوری‌های بوجود آمده را به دوش خود بکشند و به عملی ناشایستی مثل خود کشی دست بزنند.