تاریخ : 1397,دوشنبه 07 خرداد02:05
کد خبر : 267181 - سرویس خبری : یادداشت

امیررضا بشیری

عملکرد تشکل‌های دانشجویی درپی توصیه‌های رهبری

ایشان به صراحت از برخی روش­ های غلط جذب مانند اردوی مختلط و کنسرت موسیقی نام بردند و راه درست آن را بیان "حرف ­های نو" با استفاده از معارف اسلامی مانند نهج البلاغه و نظایر آن دانستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: امیررضا بشیری*// طبق سنت هر ساله در ماه مبارک رمضان، دیدار هزاران نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب برگزار می­شود.دیداری که در آن نمایندگان تشکل­ های دانشجویی به بیان دغدغه­های خود در مورد مسائل دانشگاه و کشور می­پردازند.

اگر سخنان رهبری را طی سه سال اخیر بررسی و بازخوانی کنیم در می­یابیم که ایشان هرساله در کنار توصیه ­های اخلاقی خود به دانشجویان و ذکر نکات تاریخی و نکات مرتبط با مسائل روز کشور و پاسخ به بعضی سوالات و صحبت های دانشجویان، توصیه­ های کارشناسانه و کاربردی هم به تشکل­های دانشجویی در خصوص مسائل دانشگاهی و دانشجویی می­کنند. توصیه­ هایی که باید نصب ­العین فعالین دانشجویی انقلابی باشد و فعالیت­ های پیش­روی خود را طبق آن­­تنظیم کنند.

در این یادداشت و در آستانه دیدار رمضانی امسال رهبری با دانشجویان قصد داریم آن دسته از توصیه­های ایشان را که به نظر می­رسد کمتر توسط تشکل­ها پیاده ­سازی شده است؛ به صورت خلاصه بازخوانی و به خود یادآوری کنیم؛ زیرا معمولا پس از دیدار همان سال فعالین دانشجویی با شور و حرارت از توجه و عملی کردن به این توصیه­ها سخن می­گویند اما اینکه در عمل و درزمان یک سال فعالیت چه قدر موفق بوده ایم قابل بررسی و تامل است...

الف) رهبر انقلاب چندمرتبه طی دیدارهای اخیر به بحث مهم و دقیق اثرگذاری هرچه بیشتر تشکل­ ها در محیط دانشگاه پرداخته­ اند و یکی از الزامات آن را جذب بهتر و بیشتر دانشجویان دانستند. مسئله و دغدغه­ ای که همیشه تشکل­ ها با آن دست و پنجه نرم می­کنند اما کمتر در آن به موفقیت دست پیدا می­کنند. ایشان به صراحت از برخی روش­ های غلط جذب مانند اردوی مختلط و کنسرت موسیقی نام بردند و راه درست آن را بیان "حرف ­های نو" با استفاده از معارف اسلامی مانند نهج البلاغه و نظایر آن دانستند. راه دیگری که ایشان به ظرافت پیشنهاد دادند و دانشجویان انقلابی در دانشگاه کمتر به آن توجه می­کنند؛ استفاده از شیوه­ های هنری مانند تئاتر، سرود، کاریکاتور و...بود. یکی از دلایل ضعف در این حوزه مربوط به این است که دانشجویان تشکل­ها معمولا به دنبال استفاده از برنامه ­ها و فکرهای قبلی و بعضا کلیشه­ای هستند و به خودشان مجال فکر و خلاقیت را نمی­دهند. دیگر توصیه رهبری که مرتبط با این موضوع است؛ مقوله "اقناع دل­ها وتبیین" است که متاسفانه اهمیت زیادی به آن نمی­دهیم. گویی انتظار داریم دانشجوی عام دانشگاه هرحرف ما را با هرشیوه و زبانی که می­گوییم سریع قبول کند و چشم بگوید! در حالی که اقناع کردن دانشجو ظرافت ­ها و راه­ های خاص خود را دارد که باید بادقت و حوصله انتخاب و به کارگرفته شود.

ب) از مباحث پرتکرار گفته ­شده توسط رهبری "توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل و تبیین این موضوع" است. مبحثی که بسیار جای کار دارد و برای دوستان دغدغه­مندمان همیشه پررنگ و مهم بوده ولی اگر رفتار و سبک زندگی مردم جامعه و به طورمثال دانشجویان را بررسی کنیم متوجه می­شویم که در عمل کمتر توانسته ایم فعالیت مفیدی انجام دهیم و بیشتر درگیر کلیشه­ ها و شعار دادن بوده­ایم..!

ج) یکی از توصیه ­های صریح رهبری به تشکل ­ها تبیین چند کلیدواژه اساسی و اصلی مانند "عدالت"،"آزادی" و"نفی نظام سلطه" بوده­است و یکی از راه­ های تحقق این مهم را بهره­بردن از بیانات امام(ره) دانستند. در این خصوص به نظر می­ آید تلاش درخوری انجام نشده و یا اگر هم تلاشی صورت گرفته واجد شرایطی مانند نحوه ارائه جذاب و شایسته به دانشجو و اقناع مخاطب نبوده است و بیشتر به گفتگو و مباحثه در جمع ­های محدودتر خود اعضاء تشکل بسنده شده­است.

د) مسئله بسیار مهم دیگری که رهبر انقلاب به درستی به آن اشاره کردند و تشکل­ های دانشجویی در سطح دانشگاه­ ها متاسفانه ازآن غفلت می­ورزند کار و پژوهش در حوزه  "زن در غرب" است. اکنون که مباحث مربوط به زنان لقلقه زبان بعضی سودجویان در جامعه و به خصوص در بین نسل جوان دانشگاهی ما شده است؛ شایسته ­است که خواهران انقلابی و دغدغه ­مند و خلاق در این زمینه همت بیشتری پیشه کنند و شاهد ارائه شایسته و سپس غلبه گفتمان به حق اسلام در مورد "زن" در محیط دانشگاهی باشیم.

ه) یکی از توصیه ­های قابل تامل رهبری در مورد تزریق امید در دانشگاه ­ها توسط تشکل­ ها بود. ایشان با این توضیح که تشکل­ها باید خودشان امیدوار بمانند فرمودند که تشکل­ ها امید را تزریق کنند و نگذارند جو ناامیدی به وجود بیاید. اگر وضعیت امروز دانشگاه­ها و جو غالب آن­را منصفانه بررسی کنیم به اهمیت این توصیه پی می­بریم؛ اما اکنون پس از گذشت یک سال،می­توان گفت که تشکل­ها در این حوزه عملکرد قابل ملاحظه­ ای  نداشته ­اند و به صورت عملی و هدفمند این توصیه را واکاوی و اجرایی نکرده اند.

و) ایشان در دیدار رمضانی سال 95، مجموعه ­های دانشجویی را به "تشکیل یک جبهه واحد ضد آمریکایی-ضد صهیونیستی" در سطح دانشجویان جهان اسلام فراخواندند و پیشنهاد دادند که با استفاده از فضای مجازی کمپین ­های عمومی دانشجویان مسلمان راه­اندازی شود. بعضی اتحادیه­ ها و تشکل­ های دانشجویی در این راستا اقداماتی انجام داده اند ولی هنوز در همان ابتدای کار هستند و تا اجرای فرمان رهبری فاصله زیادی دارند.

امید است دانشجویان تشکل­ های دانشجویی فعال و دغدغه­مند با به کارگیری قدرت خلاقیت خودشان و استفاده از تجربیات فعالین قدیمی­ تر، بتوانند پیش از بیش اقدامات کارسازی در جهت انجام توصیه های استادانه رهبری انجام دهند.

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد


کد خبرنگار : 38