تاریخ : 1397,دوشنبه 21 خرداد22:27
کد خبر : 268824 - سرویس خبری : ماه دیدار ماه

محمدصادقی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دیدار اساتید با رهبر انقلاب:

دیپلماسی علمی دیپلماسی «ما می‌توانیم» است

دانشیار گروه جراحان پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دیپلماسی علمی دیپلماسی «ما می‌توانیم» است، باید به دنیا نشان دهیم ما وارثان به حق ابن سینا، ابوریحان و ملاصدرای شیرازی هستیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان، جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، عصر روز یکشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دکتر شاهین محمدصادقی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی دانشیار گروه جراحان پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است:

بسمه تعالی

انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران که با حضور قاطبه ملت و به رهبری مراد و مرشد آزادگان دوران، خمینی کبیر به پیروزی رسید منشاء تحولات عظیم سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی نه تنها در داخل کشور که در صحنه‌های منطقه ای و بین المللی گردید.

در داخل کشور اما، علاوه بر همه دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی و استقلال سیاسی و نظامی و عزت ملت ایران که در چند صد سال گذشته این سرزمین سابقه نداشته است، فرهنگ خودباوری و اعتماد به نفس جامعه علمی کشور جایگاه والایی دارد.

دستیابی به مرزهای دانش در علوم و فنون گوناگون ، همچون هوا-فضا ، هسته ای ، نانو فناوری ، زیست شناسی ، لیزر و پزشکی از جمله اثرات این فرهنگ خوداتکایی و خودباوری است.

جامعه پزشکی در این میان البته نقش برجسته تری دارد. چرا که علاوه بر دستیابی به قله‌های دانش و فناوری ، حلاوت یافته‌های علمی خویش را در کام مردم میهن اسلامی وارد نموده است. حضور در جبهه‌های دفاع مقدس ملت ایران که با تقدیم صدها شهید و هزاران آزاده و جانباز همراه بوده بخش دیگری از خدمت ارزشمند ایشان است.

درسالهای اخیر نیز که امریکا و دشمنان قسم خورده ایران و اسلام، با تشکیل گروهک‌های تکفیری تروریستی به جنگ نیابتی با این ملت مؤمن و انقلابی و همه ملت‌های منطقه روی آورده و هر آن خطر حمله و حضور آنان در مرزهای غربی و شرقی کشور احساس می‌شد و علاوه بر آن مقدسات عالم اسلام و از جمله حرم‌های خاندان رسالت و ائمه معصومین علیهم السلام در معرض هتک و تخریب آنان بود ، باز هم پا به پای رزمندگان مدافع حرم ، این سپید پوشان از خود گذشته جامعه پزشکی بودند که میدان‌های جنگ را از تهران و همدان و کرمانشاه به هزاران کیلومتر دورتر منتقل نموده و در کمال مظلومیت و گمنامی به مداوای مجروحین و مصدومین این حوادث می‌پرداختند و این در حالی بود که برخلاف تبلیغات دشمن، تمامی هزینه دارو و تجهیزات و درمان مدافعان حرم از هزینه اداره یکسال یکی از بیمارستان‌های تهران هم کمتر بود.

اینک که داعش و غیر آن نه به عنوان گروهک‌های تروریستی - تکفیری ، بلکه به عنوان نماد خباثت طینت و واقعیت مجسم اندیشه حقوق بشری غرب مدعی و ارتجاع عرب و به کور چشم اسرائیل غاصب و آل سعود ملعون که هر دو به فضل الهی زایل شدنی‌اند ، نابود گشته و یا در شرف نابودی هستند و کشتی طوفان زده کشورهای اسلامی و منطقه به سوی ساحل آرامش پیش می‌رود و در راستای استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی و پزشکی کشور و برای تثبیت و تعمیق دستاوردهای نظامی - سیاسی مدافعین حرم و نیز توسعه روابط همه جانبه با ملت‌های آسیایی و آفریقایی و منطقه ای و بخصوص کشورهای محور مقاومت، ضرورت دارد که  از این فرصت طلایی استفاده بهینه بعمل آوریم .

با این مقدمه بنده دو پیشنهاد مجزا اما مرتبط با هم در این خصوص تقدیم محضر مبارک حضرتعالی و همکاران عزیز دانشگاهیم می‌نمایم پ.

توسعه دپلماسی علمی و دانشگاهی و توسعه دیپلماسی سلامت یا گردشگری سلامت.

دیپلماسی علمی و دانشگاهی به معنای باز کردن درهای دانشگاه به روی همه کسانی که مایل هستند در اینجا درس بخوانند و استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه و اساتید بزرگوار برای صدور فرهنگ انقلاب و برای ارتباط با ملت‌ها.

با وجود اساتید برجسته، دانشگاه های معتبر و رهبر علم پرور حیف است که ما از این فرصت استفاده نکینم.

در خصوص مزایای دیپلماسی علمی و دیپلماسی سلامت یا گردشگری سلامت به این موارد اشاره می‌کنم:  

این نوع دیپلماسی‌ها، دیپلماسی دانش بنیانِ درون زای برون نگر هستند. دیپلماسی فکر و اندیشه است،دیپلماسی پایدار است. برخلاف دیپلماسی‌های سیاسی که معمولا با تغییر دولت‌ها از بین می‌روند؛ دیپلماسی «ما می‌توانیم» است، باید به دنیا نشان دهیم ما وارثان ابن سینا، ابوریحان، ملاصدرای شیرازی هستیم و نهایتاً دیپلماسی عاطفی و اخلاقی و دیپلماسی تسخیر قلب و روح ملت‌ها و دیپلماسی اقتدار آفرین است. امیدوارم به این نکته توجه بیشتری بکنیم. غربی‌ها کشورهای جهان سوم را منابع ثروت می‌بینند و ما به آنها به عنوان مراکز فقر که جا دارد ما نگاهمان را عوض کنیم.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال از بیش  7 یا 8 کشور حوزه خلیج فارس بیش از  50 میلیارد دلار برای امر درمان به کشورهای غربی و اروپا و آمریکا فرستاده می‌شود و سهم ما از این عدد بسیار کم است علی رغم همه تلاش‌هایی که وزارت بهداشت انجام می‌دهد.

هر دو موضوعی که عرض کردم کار وزارت بهداشت و وزارت علوم به تنهایی نیست و حتماً باید در دل و روح شخص آقای رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت جا بگیرد تا ما بتوانیم از این فرصت طلایی استفاده کنیم.


کد خبرنگار : 80