تاریخ : 1397,سه شنبه 22 خرداد19:19
کد خبر : 268962 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

سخنرانی یک فعال دانشجویی در دیدار با امام جمعه شیراز

علی پیروی نژاد قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز در ضیافت افطار با امام جمعه شیراز گفت: امروز در برخی مناصب سیاسی استان چه در کسوت نمایندگی دولت و چه در کسوت نمایندگی ملت آنها که شعار "زنده باد مخالف من" سر می دهند، بسیاری از مدیران را به جرم اختلاف سلیقه سیاسی از تیغ تغییرات اتوبوسی گذرانده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن سخنرانی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

در ابتدا کلام خود را با سخنی از شهید بهشتی آغاز می کنم :
"رسالت دانشجو در این است که انقلابی بماند و همچنان پیشگام و پیشتاز انقلاب باشد و در برابر درد های جامعه حساس بماند."

فرصت بی پرده سخن گفتن نمایندگان تشکل های دانشجویی را مغتنم می شمارم تا به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز مطالبی را در میان بگذارم. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در 2 دهه فعالیت تشکیلاتی، همواره با 3 اصل استقلال از احزاب و جناح های سیاسی، صراحت در بیان و ابراز مواضع و جدیت در پیگیری مطالبات مردم، آرمان های انقلاب اسلامی را فریاد زده است.

امام جمعه محترم
نیک مستحضرید استان فارس و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی، میراث دار فرهنگ، ادب و هنر اصیل اسلامی-ایرانی و خاستگاه علما و عرفای بزرگ تاریخ بوده و هست. در سال های پس از انقلاب نقش نمایندگان ولی فقیه در استان به عنوان فصل الخطاب جریان ها و گروه ها در حرکت مردم این دیار به سمت قله ها و گذر ایمن از کمند موانع نفس گیر، نقشی محوری بوده و هست. موانعی نظیر جولان برخی جریان های قدرت طلب سیاسی، گسترش خاندان سالاری و نفوذ بی حد و حصر آقازادگان، قبیله گرایی سیاسی و قومیت گرایی سال هاست که طاقت مردم این دیار را طاق کرده است. متاسفانه شاهد آن هستیم که عده ای از فرسودگان سیاسی و نیز فرصت طلبان جوان منفعت گرا، چندصباحی است تلاش دارند تا عده قلیل و منفعل خود را قیم جریان ارزشی انقلابی شهر بدانند؛ با تنگ نظری تمام، دایره تصمیم سازی های سیاسی را محدود به اقلیت سهم خواه خود کرده اند و انبوهی از متخصصان انقلابی را طرد کرده اند. خطر این جریان در مصادره اشخاص انقلابی نظیر امام جمعه را اکیدا به شما گوشزد می کنیم. امروز در برخی مناصب سیاسی استان چه در کسوت نمایندگی دولت و چه در کسوت نمایندگی ملت آنها که شعار "زنده باد مخالف من" سر می دهند، بسیاری از مدیران را به جرم اختلاف سلیقه سیاسی از تیغ تغییرات اتوبوسی گذرانده اند. آیا باید تنها در هنگامه عزل و نصب مدیران و مسئولان دستگاه ها و دخالت در امور مدیریتی دانشگاه ها نقش پررنگ برخی از نمایندگان دولت و ملت را ببینیم ؟ آنها که فریاد تَکرارشان گوش فلک را کر کرده بود و مدام زمزمه می کردند که اگر ما بیاییم چنین است و چنان است، پس از عیان شدن چنته خالی شاندر مواجهه با برخی مشکلات و معضلات، افکار عمومی را از مسئله اصلی استان منحرف می کنند. اشتغال جوانان بیکار، رونق تولید در صنایع راکد، ریشه کنی فقر، رفع تبعیض و بی عدالتی و رانت خواری مسائل اصلی این استان اند، چرا آن ها که باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، فیلترینگ ، پارازیت، کنسرت، ورود زنان به ورزشگاه ها و مسائل دست چندم را تبدیل به مسائل اصلی کرده اند ؟ برای معرفی روز کوروش زمین و زمان را به هم می دوزند، بیانیه ها و نامه های بی خاصیت را امضا می کنند اما پاسخگویی به ملت را پشیزی ارزش قائل نیستند. برخی را چه شده است که به جای پیگیری پروژه های عمرانی تعطیل شده و حل معضلات زیرساختی شیراز، صحن علنی شورای شهر را به محلی برای نزاع و پرخاشگری اعضا تبدیل کرده اند؟ امروز و با گذشت یکسال از انتخابات، مردم سوال دارند که شهرداری و نمایندگان شورای شهر چه عملکرد ملموس و مشخصی را برای پیشرفت و آبادانی کلانشهر شیراز داشته اند.

از دانشگاه بگویم که بارها فریاد زده ایم که باشگاه سیاست بازان و میدان ورزش قبائل سیاسی نیست و عده ای ای خارج از دانشگاه حق دخالت در عزل و نصب های محیط های علمی را ندارند. رشد علمی و پیشرفت های تحقیقاتی نباید فدای مسائل فرعی شود. طنز تلخ روزگار است که گروهی همیشه ناراضیکه از قضا زمام امور هم در این دوره در دست همفکرانش است، از طرفی برای پیشبرد مقاصدشان دست به دامان سیاسی کاران خارج از دانشگاه می شوند و با ایجاد التهاب فضا را امنیتی می کنندو از طرفی دیگر از امنیتی شدن فضای دانشگاه ابراز نگرانی می کنند و جیغ بنفش می کشند.
ما معتقدیم که فضای امروز استان فارس ،نیازمند حضور انقلابی نماینده ولی فقیه در استان در راستای مطالبه نیازهای مردم از مسئولین، پشتیبانی از نیروهای متعهد و حمایت از ظرفیت های واقعی این خطه پهناور است.همانگونه که در منصب قبلی خود در امامت جمعه جهرم، با مشی انقلابی شناخته شده اید، توقع داریم در مواجهه با پیشامدهای مختلف از مشی انقلابی خود کوتاه نیایید.
امام جمعه محترم

عدالت طلبی و ظلم ستیزی همواره جزء جدایی ناپذیر آرمان های انقلاب بوده و هست. عدالت علی (ع) دیدن مشکلات و پیگیری مجدانه در جهت رفع آنها بوده است. رفع بی عدالتی با لفاظی و فریاد بر منبرها و تریبون ها و کوبیدن خودی و غیر خودی محقق نمی شود. باور داریم که در مطالبات عدالتخواهانه ، عمل ناصواب و تبعیض آمیز یک مدیر را نباید به مجموعه نظام تعمیم داد؛ از ادبیات ضد انقلاب استفاده نمی کنیم و از سیاه نمایی برحذریم.

اما بی تعارف بگویم ! مدیرانی که با بی توجهی به رنج مردم حاشیه نشین و به بهانه حق فراغت فرزند، پاداش و حقوق چندین میلیونی دریافت میکنند، معیار کارآمدی نظام نیستند و برخورد قاطع با آنها موتور حرکت انقلاب اسلامی را پرقدرت تر می کند. معیار کارآمدی نظام آن مدیری است که در جهت رفع مشکلات مردم سر از پا نمیشناسد.مردم شیراز عیار مردمی بودن یک مسئول را در آن شهید محرابی می یابند که قبل و بعد از منصب امام جمعه، تغییری در وضعیت معیشت او پدید نیامد. نیک مستحضرید که جایگاه امامت جمعه و نمایندگی رهبری می بایست ملجا و پناهگاه بی پناهان و از نفس افتادگان باشد. تجربه نشان داده است که هر یک از علما و بزرگان که نزدیکان و اطرافیان خود را از ورود به مسائل سیاسی و اقتصادی برحذر داشته اند، توفیق شایانی در کسب اعتماد مردم به دست آورده اند و هرگاه نزدیکان آن ها به مسائلی از این جنس ورود کرده اند، حتی اگر سبب خیر هم شده باشند، بی اعتمادی و بدگمانی مردم را در پی داشته است. مردم امروز تشنه آنند که سطح زندگی مسئولان خود را در سطح معیشت خود ببینند و تحمل آن را ندارند که مسئولانشان برای سوار شدن بر وسیله نقلیه خود باید یک پله از آن ها فاصله بگیرند. سکونت برخی از مسئولین را در خوش آب و هوا ترین نقاط شهر برنمی تابند. مگر خون فلان مسئول رنگین تر از کارگر تهی دستی است که در تامین معیشت خود مانده است ؟امروز اگر مردم مشاهده کنند که امام جمعه که منصوب بالاترین مقام مملکتی است همچون مردم و حتی ساده تر از قاطبه جامعه می خورد، می پوشد و رفت و آمد می کند،در جمعشان حضور دارد و برایشان از جان مایه می گذارد حاضرند تمام هم و غم خود را فدای ارزش های نظام اسلامی کنند.امضاهای طلایی برخی از مسئولین، رانت خواری ، پارتی بازی و بی عدالتی در برخی فرایند ها را مردم برنمی تابند و باید چاره ای در برابر آن جست.در باب اعتراضات مردمی بر این باوریم که عدم وجود ساختار مناسب برای شکل گیری تجمعات اعتراضی به دور از حواشی و سوء استفاده مغرضان و بعضا عدم حضور موثر مسئولان برای شنیدن مطالبات مردمی، باعث شده تا مدیران عافیت طلب همه چیز را بر وفق مراد ببینند.عملکرد صدا وسیما (مخصوصا صدا و سیمای مرکز استان ها) باید به گونه ای باشد که مردم این نهاد را مرجع اول خود برای بیان و شنیدن مطالبات و اعتراضات خود بدانند. صدا و سیما باید محلی برای به چالش کشیدن مدیران ارشد باشد و از تشر فلان مدیر و مسئول هراسی به دل راه ندهد.

در پایان لازم می دانم ناظر به مطالبی که مطرح شد، پیشنهاداتی را در جهت تسریع روند خدمت رسانی مسئولین و حل برخی از معضلات، به اجمال بیان کنم:

1) بهره مندی حضرتعالی از مشاورین امین، آگاه، دلسوز، همه جانبه نگر و البته جوان در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، صنفی و به خصوص دانشجویی

2) حضور بی واسطه جنابعالی در میان مردم، رفع موانع در برقراری ارتباط مستقیم و چهره به چهره مردم با امام جمعه و حضور نمایندگان امام جمعه در مناطق مختلف شهر برای شنیدن مشکلات مردم

3) تبدیل نماز جمعه به مامنی برای پیگیری و حل مشکلات و مطالبات به حق مردمی از طریق تشویق و تکلیف مسئولین استانی و شهری به حضور در میزهای خدمت مستقر در نماز جمعه

4) حمایت و پشتیبانی از جوانان انقلابی، متخصص و متعهد در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی

5) حضور حضرتعالی در دانشگاه و در جمع دانشجویان به منظور آشنایی هرچه بیشتر با دغدغه ها، افکار و دریافت پیشنهادهای آنان

در پایان از توجه همگان سپاسگزارم.

 


کد خبرنگار : 38