تاریخ : 1397,چهارشنبه 23 خرداد19:19
کد خبر : 269107 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

واقعیت کسب‌وکار دراپ‌شیپینگ چیست؟

دلالی به سبک فروشگاه‌های اینترنتی

«متفاوت‌ترین شــــغل اینترنتی کـــه تا حالا دیده‌اید»، «با هر سن و شرایطی، با کمترین هزینه صاحب فروشگاه مجازی خودتان شوید و با فروش کالای دلخواه‌تان، درآمد بی‌نظیری را تجربه کنید»، «یک فروشگاه مجازی بدون اینکه محصولی داشته باشید یا بخرید یا برای مشتری ارسال کنید»؛ اینها جملاتی است که در یک سال اخیر در سایت‌ها و کانال‌های ایرانی به اسم یک کسب‌وکار جدید درحال پخش شدن است. کسب‌وکاری که به آن Drop shipping گفته می‌شود و قرار است همه زحمت‌ها را از روی دوش شما بردارند تا راحت فروش آنلاین را تجربه کرده و سود زیادی کسب کنید.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  ولی مثل همه کسب‌و‌کارهای پرسر و صدا که وعده پول زیادی به شما می‌دهند، این روش نیز یک پشت‌پرده پنهان دارد. پشت‌پرده‌ای که در آن شما نه‌تنها به سودی نمی‌رسید بلکه به سختی می‌توانید 10 درصد هزینه‌های خود را هم برگردانید. برای اینکه بیشتر با این روش کسب‌وکار و نحوه سوءاستفاده از آن آشنا شوید سری به پشت‌پرده بازار دراپ‌شیپینگ زده‌ایم.

دراپ‌شیپینگ چیست؟
دراپ‌شیپینگ نسلی جدید از کسب‌وکار است که مبلغانش، آن را در حد آمازون بالا برده و از آن تعریف می‌کنند. از طرفی بعضی هم آن را نوعی دلالی اینترنتی می‌دانند که قرار است فقط کلاه شما را بردارد. برای اینکه با این روش کسب‌وکار آشنا شوید به سراغ تعاریف معمول این کسب‌وکار رفته‌ایم تا ببینیم با چه چیزی سر و کار داریم. سازوکار این کسب‌وکار به این شکل است که شما روی وب‌سایت خود کالا و اجناس سایر شرکت‌ها و تولیدکنندگان را به فروش می‌رسانید و پس از پرداخت وجه توسط مشتری وب‌سایت شما به شرکت مورد‌نظر سفارش می‌دهد تا محصول را برای مشتری بفرستد. در واقع شما و وب‌سایت‌تان نقش یک واسط بین شرکت و خریدار را ایفا می‌کنید. به قول افرادی که در این حرف فعالیت می‌کنند، دراپ‌شیپینگ را می‌توان نوعی تکنیک مدیریت زنجیره تامین کالا دانست که در آن خرده‌فروشان اجناس و محصولات را در انبار خود نگهداری نمی‌کنند و در عوض سفارشات و جزئیات مربوط به حمل‌ونقل را به شرکت واگذار می‌کنند. یعنی در این کسب‌وکار مشتریان (برعکس توزیع مستقیم) کالای خود را مستقیم از تولیدکننده دریافت می‌کنند. در این نوع کسب‌وکار صاحب وب‌سایت از اختلاف قیمت بین عمده‌فروشی و خرده‌فروشی سود می‌برد.

آیا واقعا این کسب‌وکار آن‌گونه که تعریف می‌کنند، هست؟
آیا واقعا با این کسب‌وکار در گوشه خانه لم داده و پولدار خواهیم شد؟ جواب این سوال یک «نه» بزرگ است. قبل از اینکه به سراغ مشکلات این روش درآمدزایی برویم یادتان باشد هر روش کسب‌وکاری که می‌گوید شما می‌توانید با راحتی و آسودگی به پول زیادی دست پیدا کنید، به احتمال قریب به یقین یک نوع کلاهبرداری است و فقط روش آن متفاوت است. ولی روش این کسب‌وکار برای خالی کردن جیب شما چیست؟

بیایید از همان مزیت‌ها شروع کنیم. این روش کسب‌وکار به شما وعده می‌دهد تا بدون هزینه یا کمترین هزینه ممکن کسب‌وکار را راه بیندازید. نخست اینکه چیزی به اسم بدون هزینه وجود ندارد. هزینه‌ای هم که از شما دریافت می‌شود برای طراحی و راه‌اندازی یک سایت است تا در آن محصول خود را قرار داده و با تبلیغات آن را به فروش برسانید. به صورت معمول برای این سایت که قالب آن از قبل طراحی شده است، از شما 500‌هزار تومان دریافت می‌کنند. تا اینجا به نظر قضیه مشکلی ندارد؛ چراکه شما بدون نیاز به دادن پولی برای برنامه‌نویسی یک سایت ارزان‌‌قیمت برای فروش گرفته‌اید. ولی بیایید قضیه را از طرف فروشنده دنبال کنیم. این سایت‌ها همه قالب مشترکی دارند و به نوعی کپی یکدیگر هستند. تنها کاری که فروشنده می‌کند خرید یک دامین است. این دامین‌ها مبلغی حدود 10هزار تومان دارند. اگر فرض بگیریم یک هاست ساده هم برای شما تدارک دیده باشند، در حقیقت هزینه‌ای که متقبل شده‌اند حدود 50هزار تومان در مجموع است. این 50هزار با 10 برابر افزایش قیمت به شما یعنی 500 هزار تومان فروخته می‌شود و این تازه ابتدای ماجراست.

در این میان بعضی به همان 500هزار تومان بسنده کرده و بعضی دیگر از شما هزینه انبارداری را هم دریافت می‌کنند؛ البته به اسم حق عضویت برای انبار. با توجه به اینکه محصولات این شرکت‌ها معمولا در حد عینک، کلاه و ادکلن است، به نظر نمی‌رسد انبار بزرگی وجود داشته باشد و شما در این قسمت نیز هزینه بی‌جهتی پرداخت می‌کنید.

بعد از این مساله می‌رسیم به هزینه خرید محصولات. در اینجا روش‌ها کمی متفاوت است. بعضی می‌گویند شما محصول را با قیمتی که خودتان در نظر دارید در سایت گذاشته و بعد از فروش سودش را با شما تقسیم می‌کنند. بعضی محصول را با قیمت پایینی به شما می‌فروشند و می‌گویند قیمت فروش آن در بازار چه مقدار است. مثلا در یکی از کانال‌های این نوع فروش یک ساعت مچی را به قیمت حدود 20هزار تومان به شما می‌فروشند. بعد لینکی از سایت‌های فروش آنلاین معتبر برای شما می‌فرستند که قیمت فروش آن را تا 150هزار تومان بیان می‌کند. در این میان شما وسوسه می‌شوید ساعت را خریده و با قیمتی زیر قیمت بازار به فروش برسانید و در عین حال سود زیادی ببرید. ولی همان‌طور که متوجه شده‌اید، ماجرا به این سادگی نیست!

وقتی همه‌چیز برای سوءاستفاده از شما طراحی شده است
فرض کنیم شما اکنون یک سایت داشته و محصول 20 هزار تومانی خود را با قیمت منصفانه 100هزار تومان! برای فروش در آن قرار داده‌اید. برای اینکه محصول شما دیده شود و کسی آن را از شما بخرد باید تبلیغات کنید. در این جا دوباره کار شما به همان فروشنده اولیه می‌افتد. او به شما می‌گوید پکیج‌های خاص آموزشی را تهیه کرده و به رمز و راز بازاریابی پی ببرید. پکیج‌هایی که در آن فردی روش‌های آماتوری و ساده بازاریابی را با زبانی شیرین بیان کرده و به شما وعده جذب تعداد مخاطب بالایی را می‌دهد. این پکیج‌ها نیز قیمتی حدود 50 تا 100 هزار تومان دارند.  حال فرض می‌کنیم شما غیر از این روش‌ها به سراغ روش‌های نوین بازاریابی بروید تا ترافیک را روانه سایت خود کنید. ولی تبلیغات هزینه بسیار زیادی دارد و اگر بخواهید کمترین ترافیک را هم داشته باشید، شاید مجبور شوید چند میلیون هزینه کنید. این درحالی است که افرادی مثل شما همان قالب سایت و محصول را داشته و تقریبا از همان روش‌های بازاریابی شما هم استفاده می‌کنند. حتی محصول آنها هم مثل شماست و فقط شاید در قیمت‌گذاری با شما متفاوت باشند.


کد خبرنگار : 15