تاریخ : 1397,چهارشنبه 23 خرداد21:43
کد خبر : 269121 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی رتبه چهارم کیفیت تولید را کسب کرد

بر اساس آخرین رتبه‌بندی ملی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در میان تمامی دانشگاه‌های جامع کشور از نظر کیفیت تولید علم حائز رتبه چهارم شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ براساس آخرین رتبه‌بندی ملی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام isc دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در میان تمامی دانشگاه‌های جامع کشور از نظر کیفیت تولید علم حائز رتبه چهارم و در تمامی معیار‌ها حائز رتبه دهم شد و در  میان دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه فنی و مهندسی از نظر کیفیت تولید علم نیز رتبه دهم را کسب کرد.

گزنی، عضو هیات علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری مجری اولین نظام رتبه‌بندی ملی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) گفت: بررسی مقالات اسکوپوس ۸۹ دانشگاه ایران طی ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که ۱۰۰ درصد دانشگاه‌ها از لحاظ کمیت تولید علم رشد داشته‌اند. در تولید علم فناورانه و نوآورانه و کیفیت تولید علم ۸۰ درصد دانشگاه‌ها و در توسعه تعاملات علمی نیز ۷۵ درصد آن‌ها رشد کرده‌اند.

عضو هیات علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بیان کرد: برای اولین بار داده‌های اسکوپوس مبنای یک رتبه‌بندی ملی قرار گرفت. بر اساس فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در ۵ محور کمیت علم، کیفیت علم، تولید علم فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های اجتماعی، دیپلماسی علمی و کیفیت محتوای علم،  ۸۹ دانشگاه کشور رتبه‌بندی شدند. این ۵ محور از ۲۵ شاخص تشکیل شده‌اند.

وی گفت: اطلاعات رتبه‌بندی بر اساس آن دسته از مقالات دانشگاه‌های کشور است که در مجلات و کنفرانس‌های نمایه‌شده در پایگاه استنادی اسکوپوس در دوره زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ منتشر شده‌اند. به غیر از شاخص‌های رشد، برای هر شاخص متوسط فعالیت دانشگاه در همین دوره پنج ساله مبنای رتبه‌بندی قرار گرفت. برای شاخص رشد، متوسط عملکرد دانشگاه در شاخص در دوره زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ محاسبه شد.

گزنی خاطر نشان کرد: در این رتبه‌بندی علوم انسانی شامل رشته‌های موضوعی مانند تاریخ، فلسفه، ادبیات، زبان‌شناسی، شعر، اخلاق، هنر و معماری می‌شود و علوم اجتماعی رشته‌های موضوعی مانند روانشناسی، علوم رفتاری، تجارت، کسب‌وکار، اقتصاد، مدیریت، آموزش، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، حقوق، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، جغرافیا، برنامه‌ریزی و توسعه، مطالعات شهری، ارتباطات، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، رسانه، مطالعات فرهنگی، گردشگری و تحقیق در عملیات را در بر می‌گیرد.

عضو هیات علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین صنعتی کشور در نشریات حوزه علوم اجتماعی نیز نتایج تحقیقاتشان را منتشر می‌کنند که علت آن، هم بافت برخی رشته‌ها و همچنین ماهیت بین رشته‌ای بودن علم است. دلیل رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در فنی و مهندسی نیز انتشار بخش قابل قبولی از نتایج پژوهش‌هایشان در مجلات فنی و مهندسی و وجود برخی رشته‌ها در این دانشگاه‌ها است.


کد خبرنگار : 38