تاریخ : 1397,دوشنبه 04 تير18:30
کد خبر : 270353 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

حمایت سفارت فرانسه از یک جشنواره هنری

«تیر آرت» نمایشگاهی با مشارکت ۱۰ گالری واقع در تهران شامل آب‌‌انبار، اُ، اثر، اعتماد، اِی‌جی، خاک، دستان، شیرین، طراحان آزاد و محسن است که بر هنرِ معاصر و پیشروی ایرانی تمرکز دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «تیر آرت» نمایشگاهی با مشارکت ۱۰ گالری واقع در تهران شامل آب‌‌انبار، اُ، اثر، اعتماد، اِی‌جی، خاک، دستان، شیرین، طراحان آزاد و محسن است که بر هنرِ معاصر و پیشروی ایرانی تمرکز دارد.

نشست رسانه‌ای این رویداد پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۴ تیر) با گالری مجتمع آواسنتر برگزار شد. هرمز همتیان مؤسس تیرآرت در ابتدای این نشست گفت: «تیر آرت» نیازی بود که برای معرفی کار هنری احساس می‌شد. درعین‌حال که صمیمیت در میان هنرمندان و گالری‌ها وجود دارد، اما انسجامی میان گالری‌دارها نبود، بنابراین احساس کردیم همکاری گالری‌ها با هم موفق‌تر است. البته ایده جدیدی نیست و قبلاً در «هفت نگاه» اجرا شده است.

وی درباره اینکه چرا «تیر آرت» عنوان آرت‌فر را یدک نمی‌کشد، اظهار داشت: آرت‌فر ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و ما چون ابتدای راه بودیم به عنوان یک رویداد هنری با «تیر آرت» برخورد کردیم، ضمن اینکه برنامه‌های جانبی که باید در کنار آرت‌فرها باشد باید بیشتر از برنامه‌های جانبی تیر آرت باشد.

مریم مجد مدیر تیرآرت درباره نحوه انتخاب ۱۰ گالری برای حضور در «تیرآرت» گفت: تعداد گالری‌های خوب شهرمان بسیار است اما بضاعت ما برای شروع فقط۱۰ گالری بود، اما هدف بلندمدت‌مان مشارکت جمع بیشتری از گالری‌هاست.

وی افزود: نمایشگاه «تیرآرت» از فردا (سه‌شنبه ۵ تیر) برای بازدید عموم افتتاح می‌شود و تا نهم تیر از ساعت ۱۴ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

مجد اظهار داشت: در کنار ۱۰ گالری، دو بنیاد پژمان و لاجوردی هم حضور دارند. هدف ما گردهم‌آوردن گالری‌ها، مجموعه‌داران و بنیادهای هنری بود که فکر می‌کنم موفق بوده‌ایم.

مدیر تیرآرت در پاسخ به این پرسش که هر گالری آثار چه تعداد هنرمند را به نمایش می‌گذارد، گفت: هر گالری حداکثر آثار ۷ هنرمند را به نمایش می‌گذارد.

وی در پاسخ به اینکه فضای کارها در چه سبکی است، گفت: تمرکزمان روی هنر معاصر و مدرن است و تقریباً همه هنرمندان جوان هستند.

مدیر تیرآرت در پاسخ به نقش سفارت در برگزاری این رویداد گفت: وابسته فرهنگی سفارت فرانسه بسیار هنردوست هستند و هر هفته به گالری‌ها سر می‌زنند. ایشان در دعوت افراد مناسب برای حضور در رویداد و حمایت مالی از آن به ما کمک کردند.

وی درباره آثار به نمایش درآمده گفت که ترکیبی از عکس، مجسمه، نقاشی و هنر چیدمان هستند. گالری اِی جِی تخصصی عکس کار می‌کند،‌ البته گالری محسن هم عکس دارد. گالری آران هم با یک چیدمان در رویداد شرکت کرده‌اند، مابقی گالری‌ها با آثار نقاشی و مجسمه در این رویداد حضور دارند.

مجد در پایان این نشست از کار گروهی برای رخ دادن رویداد «تیرآرت» ابراز رضایت کرد و افزود: سعی کردیم با کار تخصصی بتوانیم نتیجه مطلوبی بگیریم و مردم را با هنر آشتی دهیم و تابوی گالری‌گردی برای خواص را بشکنیم.

رزیتا شرف‌جهان مدیر گالری طراحان آزاد هم در این نشست گفت: «تیرآرت» را اتفاقی مثبت ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم تنها دفعه‌ای که به عنوان آرت‌فر و نه اکسپو چنین اتفاقی رقم خورد، حدود ۲۰ سال پیش در تالار وحدت و با همراهی وزارت ارشاد بود.

وی افزود: شاید ابعاد برگزاری این رویداد کوچک باشد اما فکر می‌کنم خوب است که هر چیزی را برگزار می‌کنیم، درست و صحیح باشد.

شرف‌جهان در پاسخ به اینکه چنین رویدادهایی چه کارکردی برای گالری‌ها دارد، گفت: به دلیل مشکلاتی که در رفت‌وآمد هنرمندان میان کشورها پیش آمده است، شاید وجه بین‌المللی رویداد کمرنگ شده باشد، اما در داخل کارکردهای مثبتی داشته باشد.

وی در تشریح مناسبات اقتصادی در آرت‌فرها گفت: گالری‌دار یک هزینه‌ای برای اجاره غرفه پرداخت می‌کند و اگر فروش داشته باشد، این هزینه باز می‌گردد، ضمن اینکه تجربه ثابت کرده حضور گالری‌‌دارها در آرت‌فرها بازخوردهای مثبتی دارد و به دیده شدن بیشتر آنها کمک می‌کند.

حامد سلطانی مدیر مجتمع آواسنتر که در برگزاری «تیرآرت» مشارکت دارد، گفت: سعی کردیم از بستر تجاری آواسنتر در راستای حمایت از گروه‌های هنری و هنرمندان مستقل حمایت کنیم.

وی افزود: در ماه‌های آتی برنامه‌های دیگر هنری هم داریم و نمی‌خواهیم صرفاً اسپانسر باشیم.

حمیدرضا پژمان مدیر بنیاد پژمان و مسئول پنل‌های آموزشی «تیرآرت» نیز در این نشست اظهار داشت: در تمام دنیا برای پیشرفت آرت‌فرها، بخش‌ آموزشی و آکادمیک هم در نظر می‌گیرند.

وی افزود: با کمک بخش فرهنگی سفارت فرانسه سعی کردیم پنل‌های آموزشی را برای «تیرآرت» در نظر بگیریم تا نکات مفیدی برای نمایشگاه‌گردان‌ها داشته باشد.

پژمان ابراز امیدواری کرد «تیرآرت» در آینده با گسترش خود بتواند «هفته هنر تجسمی» را تعریف کند.