تاریخ : 1397,چهارشنبه 06 تير14:25
کد خبر : 270626 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

مخبر دزفولی در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

توقع از جریان دانشجویی مطالبه‌گری درباره اجرایی شدن اسناد است

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: باید با تلاش و کوشش جهادی و با هم‌فکری اساتید و دانشجویان و به‌ویژه کمک تشکل‌های انقلابی و دلسوز بتوانیم گام‌های بلندی برای پیشرفت ایران عزیز برداریم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار صمیمی که بیش از دو ساعت و نیم به طول کشید، دانشجویان حاضر در این نشست، به بیان نظرات و دغدغه‌های خود در مورد مسائل علمی و فرهنگی پرداختند.

اهم موارد مطرح شده توسط دانشجویان، پیرامون مسائلی نظیر نحوه ارتباط بدنه دانشجویی با نهادهای سیاست‌گذاری، اطلاع‌رسانی از فعالیت‎‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، چگونگی نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت دانشگاه‌ها و انتقاد از برخی سیاسی‌کاری‌ها در این زمینه، وضعیت فرهنگی کشور، برخی ناهنجاری‌ها در فضای فرهنگی دانشگاه‌ها و نحوه تعامل با نهادهای بین‌المللی علمی و فرهنگی بود.

پس از بیان نظرات دانشجویان، مخبر دزفولی نیز طی سخنانی مبسوط در خصوص صحبت‌های بیان شده از طرف دانشجویان گفت: صحبت‌های مطرح‌شده دارای 3 بخش است، یک بخش به خود شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط است، یک بخش دیگر به وضعیت دانشگاه‌ها مربوط است و بخش دیگر به حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی که باید از جریان دانشجویی شود، ارتباط دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنده خودم از متن جریان دانشجویی فعالیت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی را آغاز کردم و از همان ابتدای انقلاب من عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران بودم.

وی گفت:  بسیاری از مسئولان فعلی کشور نیز آن روزها در انجمن‌های اسلامی دانشجویان عضویت داشتند و در آن زمان جریان دانشجویی به‌عنوان جریان پیشروی حامی انقلاب در معرض انواع تهدیدها اعم از ترور قرار داشت، اما میدان را خالی نکرد و علاوه بر درس خواندن در مقاطع حساس وارد میدان عمل شد که نمونه بارز آن انقلاب فرهنگی و بازگرداندن دانشگاه به مسیر اصلی و صحیح خود بود.

وی گفت: در اینجا لازم است به نکته‌ای که یکی از دوستان به آن مطرح کردند اشاره کنم و آن این موضوع است که مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در جریان سند 2030 فرمودند ما جایگزین بومی و اسلامی این سند را در قالب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش داریم و شما جریان دانشجویی متعهد به انقلاب اسلامی باید ابعاد مختلف این سند را تحلیل و بررسی کنید و پیگیر اجرایی شدن این سند باشید.

مخبر دزفولی افزود: در آغاز دوره خدمت بنده به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» رسیدم و ایشان فرمودند نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، و سند تحول بنیادین آموزش‌و پرورش باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین، تصویب و ابلاغ شود و ما از همان موقع تمام توان خود را بر روی این 3 سند مهم گذاشتیم.

وی افزود:  امروز خوشبختانه می‌توانیم بگوییم کشور دارای اسناد راهبردی حوزه علم و فناوری، تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش و مسائل فرهنگی و اجتماعی است و نقشه راه در همه این عرصه‌ها تدوین و ترسیم شده است و قابلیت به‌روزرسانی و اصلاح هم دارد که با مشورت نخبگان و دانشگاهیان باید انجام شود.

مخبر دزفولی ادامه داد: در جریان تدوین نقشه جامع علمی کشور بیش از 700 مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی با ما همکاری کردند و بیش از 3 هزار استاد حوزه و دانشگاه به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت در این زمینه به ما کمک کردند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: توقع ما از جریان دانشجویی مطالبه‌گری آنها در زمینه اجرایی شدن این اسناد و برنامه‌هاست. نهاد سیاست‌گذار موظف بوده است این‌گونه سیاست‌ها و برنامه‌ها را تدوین و تصویب کند.

وی اضافه کرد: باید از  دستگاه‌های مخاطب سؤال شود و مؤاخذه شوند که چرا اهتمام لازم را نداشته یا ندارند و جریان دانشجویی باید به کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی بیایند.

مخبر دزفولی گفت: تک تک مواد و سرفصل‌های این اسناد در صحن شورای عالی با حضور اعضای شورا مورد بحث، بررسی و تصویب قرار گرفته است و پس از تصویب توسط رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی دیگر از مطالبات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» آن بود که باید دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به محل تردد و رفت‌وآمد نخبگان علمی و فرهنگی تبدیل شود و امروز دبیرخانه شورای عالی به مرکزی برای آمدوشد نخبگان، دانشمندان و اساتید حوزه مبدل شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: در مورد عدم اجرای برخی از مصوبات که یکی از دوستان مطرح کردند هم بنده قبول دارم که این موضوع تا حدودی صحیح است و اجرای برخی از مصوبات دارای مشکل است اما همین تعداد مصوباتی که به خوبی اجرا شده و می‌شود حاصل پیگیری‌ها و هم‌افزایی‌های ما با نهادهای مجری است.

وی افزود: اما امروز باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که اسناد راهبردی حوزه علم و فناوری، تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش و عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، استقلال کشور را در این حوزه‌ها تضمین می‌کند.

وی گفت: در مورد پیشرفت‌های علمی کشور که در دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» مجدداً و برای چندمین بار مورد تائید و تأکید ایشان قرار گرفت، شما جریان دانشجویی متعهد به انقلاب ضمن تلاش برای تقویت و استمرار این روند روبه رشد، وظیفه ‌دارید در مقابل تهاجم دشمن خارجی و برخی عناصر وابسته یا خودباخته داخلی که درصدد متوقف کردن یا انحراف و یا آلوده و بی‌آبرو کردن پیشرفت‌های علم و فناوری کشور هستند، موضع‌گیری صریح و شفاف داشته باشید و ابعاد مختلف این پیشرفت اعجاب‌آور را برای جامعه تبیین و تشریح کنید.

وی افزود: در دوره اخیر و با توجه به تهدیداتی که جامعه علمی کشور از منظر روابط بین‌الملل با آن مواجه بود «سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» تدوین و تصویب شد تا جامعه علمی کشور ضمن تبادل علمی با جهان از آسیب‌های دشمنان مصون و محفوظ بماند.

مخبر دزفولی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان یک نهاد راهبردی و سیاست‌گذار کلان نمی‌تواند و نباید وارد درگیری‌های روزمره سیاسی و جناحی شود و این از اصول مهم ما در اداره و سازمان‌دهی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. البته در مواردی که اصول انقلاب زیر سؤال برود، ما بدون هیچ تعارفی وارد شده‌ایم و می‌شویم و از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کرده و خواهیم کرد.

وی افزود: جریان متعهد دانشجویی باید در دشمن‌شناسی هم دقت کند و در برخی موارد نباید جای دوست و دشمن عوض شود. ممکن است برای این جریان پرونده‌سازی هم بشود و مشکلاتی هم ایجاد شود اما نباید ترسید و به ‌قول‌ معروف آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

وی گفت: در موضوع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری در ورود به برخی مسائل دانشگاهی، این مصوبه صرفاً به موضوعات علمی که اظهارنظر درمورد آنها مستلزم تخصص علمی است، اختصاص دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شد و به تصویب رسید و ذیل این مصوبه هیئت‌های مرکزی تجدیدنظر، حسب مورد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر هستند و اظهارنظر نهایی در صلاحیت این هیئت‌ها است.
مخبر دزفولی افزود: در حوزه تربیت معلم در تراز ملی هیچ نهادی نبود ولی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه فرهنگیان تشکیل شد و البته در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود و باید توجه داشت که محور تعلیم و تربیت معلم است که هم باید جایگاه معنوی معلم‌های عزیز تقویت شود و هم جایگاه علمی آنان، که یکی از هدف‌های بلند دانشگاه فرهنگیان تحقق این منزلت است.

وی افزود: همچنین در موضوع تحول علوم انسانی به حول و قوه الهی، امروز امید داریم که این موضوع با توجه به اجماع نخبگان حوزوی و دانشگاهی به نتیجه برسد.

مخبر دزفولی در پایان این جلسه ضمن تشکر از دغدغه‌های جامعه اسلامی دانشجویان، اظهار داشت: کارها و برنامه‌های انجام نشده در مقابل کارهای انجام شده کم نیستند که باید با تلاش و کوشش جهادی و با هم‌فکری اساتید و دانشجویان و به‌ویژه کمک تشکل‌های انقلابی و دلسوز بتوانیم گام‌های بلندی برای پیشرفت ایران عزیز برداریم.


کد خبرنگار : 20