تاریخ : 1397,یکشنبه 10 تير14:23
کد خبر : 271106 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

علی‌رغم وعده جدید مسئولان دانشکده اسلام آباد غرب؛

عملی شدن اعتصاب دانشجویان شاغل به تحصیل در مدرسه متروکه!

دانشجویان دانشکده فنی اسلام آباد غرب وقتی اعتراضات خود در طول سالیان مختلف را بی‌نتیجه دیدند تصمیم گرفتند که علاوه بر تحریم کلاس‌های درسی، در امتحانات پایانی نیمسال دوم شرکت نکنند و به این روش به مسئولین دانشگاه هشداری جدی دهند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تحریم امتحانات پایانی نیمسال دوم توسط دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده فنی اسلام آباد غرب، بدون شک یکی از مهم‌ترین رویدادهای این روزهای دانشگاهی است که در بسیاری از رسانه‌ها منعکس نشده نشده و ادامه این روند می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد و دانشجویان این دانشگاه را با مشکلات زیادی مواجه کند.

* ماجرای تحریم امتحانات چیست؟
علت اصلی نارضایتی دانشجویان دانشکده فنی اسلام آباد غرب که یکی از دانشکده‌های وابسته به دانگاه رازی کرمانشاه است، مربوط به محل تحصیل این دانشجویان و کمبود امکانات آن است. به گفته دانشجویان این دانشگاه، با گذشت ۷ سال از تاسیس، این دانشکده هنوز فاقد ساختمان مستقل و مجزا برای دانشکده و خوابگاه است و کلاس‌های درسی در دبستانی متروکه با عمری نزدیک به نیم قرن برگزار می‌شود و علاوه براین عدم وجود کتابخانه، سالن مطالعه، سایت کامپیوتر و برخی دیگر از امکانات موجب بروز مشکلاتی برای دانشجویان شده است.

این دانشجویان مدعی‌اند، در طول ۷ سال گذشته، مسئولین دانشگاه و استان با دادن وعده‌های مختلفی سعی در خاموش کردن صدای اعتراض دانشجویان داشتند و تا به حال چندین بار قول کلنگ‌زنی ساخت دانشکده جدید را داده‌اند اما این وعده چندین سال است که به تعویق افتاده و حتی اگر عملی شود، احتمالا زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید که نوادگان دانشجویان فعلی بتوانند از امکانات دانشکده جدید بهره‌مند شوند!

دانشجویان دانشکده فنی اسلام آباد غرب وقتی اعتراضات خود در طول سالیان مختلف را بی‌نتیجه دیدند تصمیم گرفتند که علاوه بر تحریم کلاس‌های درسی، در امتحانات پایانی نیمسال دوم شرکت نکنند و به این روش به مسئولین دانشگاه هشداری جدی دهند.

* وقتی تهدید دانشجویان عملی شد
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که تهدید دانشجویان به عدم‌حضور در جلسات امتحانات محقق شود اما به گفته دبیر شورای صنفی دانشکده فنی و مهندسی اسلام آباد غرب دانشگاه رازی کرمانشاه، بیش از چهل روز از اعتصاب دانشجویان این دانشکده می‌گذرد و بیش از 70 درصد دانشجویان در امتحانات حضور نیافته‌اند و تصمیم بر این است که اگر شرایط فعلی ادامه یابد حتی دانشجویان در مرحله انتخاب واحد ترم آینده نیز شرکت نکنند.

* واکنش رئیس دانشکده به اعتراضات دانشجویی
ایوب تعاونی گیلانی، رئیس دانشکده فنی و مهندسی اسلام آباد غرب در گفتگویی پیرامون اعتراضات دانشجویان این دانشکده گفت: خود دانشگاه نیز بر این باور است که ساختمان و شرایط دانشجویان در حد اعتبار دانشگاه رازی نیست و از سوی دیگر خواسته‌های دانشجویان کاملا صنفی است و سیاسی نیست، اما طولانی شدن روند آن سبب شده که این حق خواهی، کمی از مسیر اصلی خودش خارج شود.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی اسلام آباد غرب با اشاره به اینکه دانشجویان در حال حاضر با این مسئله احساسی رفتار می کنند، گفت: امتحان ندادن دانشجویان باعث متضرر شدن خودشان می‌شود. بارها با آنها در جلسات مختلف صحبت کردیم و در مورد روند ساخت دانشکده جدید توضیح دادیم، اما نمی‌توانیم برای اجرا و زمان اجرا به آنها قولی دهیم. وی افزود: دانشجویان باید بدانند که روند این کار بین دستگاهی است و زمان آن از دسترس ما خارج است، اما با نگاه مثبت می‌توانیم به آنها بگوییم تا آخر شهریور زمین را تحویل می گیریم و کار ساخت و ساز آغاز می‌شود.

* انتقال دانشجویان اقدامی غیرقانونی است
تعاونی گیلانی در ادامه افزود: در این میان برخی دانشجویان می گویند که کلاس‌ها را به دانشگاه رازی کرمانشاه منتقل کنیم، اما باید گفت این کار عملا غیرقانونی و نشدنی است، زیرا نمره علمی دانشگاه رازی با دانشگاه اسلام آباد با هم متفاوت است و ما نمی توانیم دانشجویان را به آنجا منتقل کنیم، اما از دانشجویان می خواهیم کمی صبر و حوصله به خرج دهند.

رئیس دانشکده اسلام آباد غرب به بحث آموزشی دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: این بی انصافی است که برای رسیدن به خواسته های مان هر کسی را زیربگیریم. برخی از دانشجویان در این گیرودار اعلام می کردند که اساتید آموزشی این دانشکده نیز خوب نیستند، این در حالی است که بیشتر مدرسان این دانشکده از هیئت علمی دانشگاه هستند و مدرک دکترا دارند و یا در رشته دکترای دانشگاه های بزرگ در حال تحصیل هستند. خواسته های دانشجویان برای شرایط فیزیکی دانشگاه به حق است، اما نباید در این میان هیئت علمی دانشگاه زیر سوال برود.

به نظر می‌رسد هرچند که مطالبات صنفی دانشجویان دانشکده فنی اسلام آباد غرب کاملا بحق است و حتی مسئولان دانشکده به آن معترف هستند، بنابراین بهتر است این دانشجویان با توجه به وعده جدید رئیس دانشکده مبنی بر آغاز ساخت دانشکده جدید از شهریورماه، در تصمیم خود مبنی بر تحریم امتحانات و انتخاب واحد تجدیدنظر کنند و از طرفی مسئولان دانشکده مقدمات برگزاری مجدد امتحانات را برای دانشجویان فراهم کنند.


کد خبرنگار : 20