تاریخ : 1397,دوشنبه 11 تير05:14
کد خبر : 271223 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

فعالیت دانشجویان آبادانی برای توزیع آب بین مردم +عکس

آب بی‌کیفیت، زندگی را در خوزستان مختل کرده است. دام‌ها تلف می‌شوند و بچه‌ها از بی‌آبی بیمار شده‌اند؛ این‌ در حالی است که خوزستانی‌ها معتقدند مسئولان آن‌ها را فراموش کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، همه چیز دست در دست هم داده تا دوباره مردم خوزستان با بحران جدیدی دست به گریبان باشند. علاوه بر هوا که به سینه خوزستانی‌ها هجوم آورده، این بار آب، هم روی ناخوشش را به آن‌ها نشان داده است.

حکایت آب خوزستان، حکایتی مربوط به یک ساعت و یک روز نیست؛ بلکه سالیان سال است که در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی خوزستان جریان دارد، بدون آنکه چاره درست و درمانی برای آن اندیشیده شود. شرایطی که نارضایتی شدید مردم خوزستان را نیز در پی داشته و هر از چند گاه می‌توان این نارضایتی را در تصاویر و یا کلیپ‌های تصویری منتشر شده توسط شهروندان خوزستانی مشاهده کرد.

جنبش دانشجویی لبخند را هر چند تلخ بر روی لبان مردم نشانده است
اما در این میان دانشجویان دست به کار شده و به صورت خودجوش حرکت کرده اند تا شرایط را برای مردم کمی تغییر دهند. آن‌ها ۹ شبانه روز است نخوابیده‌اند و تلاش کرده‌اند آب مورد نیاز مردم را در روستا‌ها و مناطق حاشیه شهر‌ها تامین کنند. جنبش دانشجویی توانسته در این مدتی لبخندی هر چند تلخ را بر روی لبان مردم محروم خوزستان بنشاند.

آب بی‌کیفیت، زندگی را در خوزستان مختل کرده است. دام‌ها تلف می‌شوند و بچه‌ها از بی آبی بیمار شده‌اند؛ این‌ در حالی است که خود خوزستانی‌ها معتقدند مسئولان آن‌ها را فراموش کرده‌اند و کوچکترین توجهی به آن‌ها ندارند.

مهدی طرفی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه چمران در این رابطه می‌گوید: مردم خوزستان از شرایط به وجود آمده گله‌مندند. این مشکل، مسئله کوچکی نیست. مردمی که سال‌ها در برابر جنگ بعثی عراق از خاک کشور محافظت کردند، در حال حاضر در فضایی زندگی می‌کنند که آبی برای خوردن ندارند. این موضوع تنها مشکل مردم خوزستان نیست و از روز گذشته ریزگرد‌ها هم بر بی آبی اضافه شده است یعنی مردم نه آب دارند نه هوا.

طرفی ادامه می دهد: اگر ریزگرد‌ها منشأ خارجی دارد (کارشناسان می‌گویند که تنها ۱۰ درصد از ریزگرد‌ها منشأ خارجی دارد) چرا مسئولان ما، همانند کشور‌های اروپایی با کشورهای مجاور استان خوزستان مانند عراق و سوریه وارد مذاکره نمی‌شوند تا این مسئله را حل کنند؟!

اما واقعیت این است که ۹۰ درصد از ریزگرد‌ها متاثر از انتقال آب کارون به سایر استان‌ها است؛ این در حالی است که این آب صرف فولاد و مصارف صنعتی و کشاورزی می‌شود؛ اما به بهانه آب شرب از استان ما خارج می‌شود. باید دید چه کسانی پشت این ماجرا هستند و چرا مسئولان وزارت نیرو، محیط زیست و جهاد کشاورزی به این مسئله پاسخگو نیستند. در واقع بحث ریزگرد‌ها از ثمرات انتقال آب است و علاوه بر اینکه آبادان و خرمشهر با آن روبرو هستند، امروز شنیدیم مردم سوسنگرد هم وارد این دایره بحران آب شدند و قطعی آب دارند. هراس و خوف ما از این است که سایر شهر‌های استان نیز دچار گل آلود بودن آب شوند.

مردم خوزستان تشنه امیدند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز می افزاید: جنبش دانشجویی در این میان هر کاری که برای حل این ماجرا از دستش برمی آید، انجام داده؛ چندین روز است که دانشجویان و مردم پای کار آمدند و تلاش می‌کنند آب را به دست مردم محروم برسانند. چه جریان دانشجویی و چه مسئولان باید دست در دست هم بدهند و تلاش کنند مردمی را که هشت سال از خاک این وطن دفاع کردند را از این شرایط خارج کنند.

طرفی با اشاره به اینکه مردم خوزستان بسیار صبور هستند، معتقد است مردم خوزستان درک بالایی دارند و با وجود همه مشکلات صبوری می‌کنند و تنها از مسئولان می‌خواهند مشکلاتشان را برطرف کنند؛ اما این مسئولان هستند که انگار خطه جنوب کشور را نمی‌بینند و آن را از نظر دور کرده اند.

محمدحسین معرف زاده، مسئول گروه جهادی دانشگاه چمران نیز در این رابطه می‌گوید: از همان ابتدای شور شدن آب، جنبش دانشجویی شروع به کار و به این بحث ورود کرد. تا به حال بیش از ۳۰۰۰ بسته آب معدنی به آبادان ارسال شده است که هر بسته ۶ عدد آب معدنی دارد. از سوی دیگر جنبش دانشجویی دانشگاه شهید چمران بحث مطالبه گری از استانداری و شهرداری را برای ارسال تانکر‌های آب در پیش گرفته است و تا به حال موفق شده‌ایم ۴۰ تانکر آب را به این مناطق ارسال و بین مردم توزیع کنیم. بسیج دانشجویی روز چهارشنبه یک ارسال آب به آبادان و امروز هم یک ارسال دیگر به همراه ۳ تانکر آب داشته است.

دانشجویان آبادانی ۹ شب است که نخوابیده‌اند

حسین علیزاده، مسئول دفتر بسیج دانشجویی آبادان با بیان اینکه دانشجویان آبادانی ۹ شب است که برای توزیع آب نخوابیده‌اند، گفت: چند روزی است دانشجویانی که احساس دغدغه کرده‌اند و برای حل مسئله آب خرمشهر و آبادان وارد میدان شده‌اند و به صورت جهادی و خودجوش کار را به دست گرفته‌اند و در این مدت کمک‌های خوبی به صورت شبانه روزی توسط دانشجویان به حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه می دهد: در واقع تانکر‌ها آب‌گیری و در شهر‌های حاشیه‌ای توزیع می‌شوند؛ اما این انتظار را داریم که مسئولان کشوری از ظرفیت استان‌های دیگر نیز کمک بگیرند، زیرا مسئله آب در خوزستان بسیار بحرانی است و با یک ماه و یک هفته حل نمی‌شود. مردم بخصوص در روستا‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. دام‌هایشان در حال تلف شدن است‌ و بچه‌هایشان از بی‌آبی مریض می‌شوند و آب آشامیدنی ندارند. دستگاه‌های تصفیه آب جوابگوی مردم نیست. مسئولان هم می‌گویند دو هفته دیگر این مشکل حل می‌شود. بر فرض هم که این مشکل دو هفته‌ای حل شود! در این دو هفته باید کاری کرد که مردم بتوانند زندگی کنند و کمک رسانی به آن‌ها صورت گیرد.

مسئول دفتر بسیج دانشجویی آبادان می گوید: ۷۰ دانشجو در این مدت شبانه روز کار کردند و توانستند بیش از ۷۵۰ هزار لیتر آب را به شهر‌هایی که با مشکل آب روبرو بودند، منتقل کنند. حدود ۴۰۰۰ باکس آب معدنی نیز با کمک‌های مردمی و دانشجویی خریداری و در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها توزیع شده است.