تاریخ : 1397,یکشنبه 17 تير02:21
کد خبر : 271988 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

نحوه جدید پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

تعداد ۸۴۴ دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل می کنند و تصمیمات جدید درباره نحوه پذیرش و واگذاری بورسیه به دانشکده ها در شورای بین الملل دانشگاه مطرح شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در نخستین جلسه شورای بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۹۷ با اشاره به مقوله تأمین تسهیلات دوره فرصت مطالعات اعضای هیأت‌علمی به عنوان یکی از دغدغه‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه، گفت: با وجود مسائل ارزی پیش رو، درخواست دوره فرصت مطالعاتی متقاضیان همچنان در شورای بورس دانشگاه مطرح و به تصویب می‌رسد.

تسهیلات دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیأت‌علمی برجای خود باقی است

وی ادامه داد: طبق مصوبه این شورا، میزان ارز تخصیصی با توجه به کشورها تعیین خواهد شد. ضمن اینکه برای دوره‌های طولانی تر چون فرصت مطالعاتی و مأموریت‌های آموزشی تلاش می‌شود کل مبلغ دلاری مورد نیاز را طی یک نامه از بانک دریافت و به متقاضیان اختصاص دهیم.

کردی همچنین از توافقات انجام شده برای انتقال مرکز زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران به کالج بین‌الملل خبر داد و گفت: تمامی فعالیت‌های مربوط به زبان دانشگاه مشتمل بر آموزش‌ واحدهای درسی و آموزش‌های عمومی در این مجموعه متمرکز خواهد شد. با تکیه بر این رویکرد، تلاش می‌شود با مدلهای جدیدی به آموزش زبان در دانشگاه نگریسته شود.

تصمیمات جدید در نحوه پذیرش دانشجویان بین‌المللی دانشگاه

دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران تصمیمات جدید در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان خارجی و واگذاری توزیع بورسیه تحصیلی به دانشکده‌ها را تشریح کرد و گفت: هرچند بین‌المللی سازی تنها معطوف به جذب دانشجویان خارجی نیست اما نمی‌توان اهمیت این مقوله را در مسیر توسعه بین‌الملل نادیده گرفت.

وی مجموع دانشجویان خارجی حال حاضر دانشگاه را ۸۴۴ نفر اعلام کرد که به ترتیب ۶۴۵ دانشجو در مقاطع کارشناسی و ۱۹۹ نفر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی و داروسازی هم اکنون بیش‌ترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را دارند.

شعبانی با تشریح فرآیند و معیار پذیرش دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و غیر تحصیلات تکمیلی اظهار داشت: در مقاطع غیر تحصیلات تکمیلی با تعریف معیارهایی برای هفت کشور که بیش‌ترین تعداد متقاضی را از آن‌ها داشته‌ایم، سرعت جذب دانشجویان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در مقاطع تحصیلات تکمیلی این فرآیند متفاوت است و گروه‌های آموزشی مستقیم پرونده متقاضیان را بررسی و طی کمیته پذیرش دانشجویان خارجی که سه هفته بعد از ارسال مدارک به گروه‌ها تشکیل می‌شود، نظر نهایی اعلام خواهد شد.

شعبانی جذب متقاضیان تحصیل در دوره‌های تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ دانشکده پزشکی را منوط به تشکیل کمیته‌ای جداگانه در دانشکده مذکور و با در نظر گرفتن شرایطی متفاوت از جمله گذراندن دوره Observership اعلام کرد.

وی تاکید کرد: به منظور آگاهی معاونان آموزشی دانشکده‌ها از فرآیند جذب دانشجویان، این افراد به عنوان عضو کمیته پذیرش دانشجویان خارجی تعیین شدند که البته پس از انتخاب معاونان بین‌الملل این وظیفه به آن‌ها واگذار شد.

مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از برگزاری جلسات متعددی با صاحب‌نظران در زمینه نحوه پذیرش دانشجویان خارجی و توزیع بورس تحصیلی خبر داد و اظهار داشت: با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی دانشگاه، تلاش شد خللی در این فعالیت‌ها ایجاد نشود و صرف هزینه‌ها نیز توجیه‌پذیر باشد.

وی یکی از مشکلات اساسی را تأمین خوابگاه برای دانشجویان بین‌المللی عنوان کرد و گفت: در کنار این موضوع ارائه خدمات دانشجویی و بیمه نیز هزینه‌هایی را به دانشگاه تحمیل می‌کند.

شعبانی تاکید کرد: در تعامل با اعضای هیأت‌علمی، گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها مقرر شد پذیرش دانشجویان خارجی و تصمیم در خصوص اعطای بورسیه تحصیلی به دانشکده‌ها واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: نحوه تخصیص منابع مالی نیز از محل شهریه‌های آموزشی به دانشکده‌ها است و شهریه‌های اخذ شده براساس الگوهای جدید در اختیار آن‌ها  قرار می‌گیرد.

بخش بعدی این نشست به ارائه برخی از برنامه‌های در دست اقدام معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها و طرح بخشی دیگر از مسائل پیش روی آن‌ها در مسیر فعالیت‌های بین‌الملل اختصاص یافت.

برنامه‌ریزی برای برگزاری مدارس تابستانی در دانشکده‌هایی چون بهداشت، پزشکی، دندانپزشکی، فناوری‌های نوین پزشکی و طب ایرانی به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام حوزه بین‌الملل دانشکده‌ها معرفی شد.

معاونان بین‌الملل دانشکده‌های علوم پزشکی تهران بر اهمیت برگزاری کلاس دروس مشترک دانشجویان خارجی به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تأمین زیرساخت‌های مورد نظر برای تفویض اختیار فعالیت‌ها به دانشکده‌ها، پیش‌بینی دستورالعمل مشخص برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی با رویکرد جلوگیری از افت تعداد متقاضیان، تعیین تکلیف دانشجویان پذیرفته شده از دانشگاه جیمای اتیوپی و تعیین تکلیف پروژه‌های همکاری بین‌المللی و مقوله انتقال و تخصیص درآمد آن‌ها به دانشکده‌ها تأکید کردند.

آن‌ها همچنین موضوعات دیگری چون چگونگی تخصیص درآمد حاصل از جذب دانشجویان خارجی به دانشکده‌ها، تغییر و تحول در شیوه پذیرش دانشجویان خارجی، تعریف رشته مقاطع جدید با توجه به نیاز متقاضیان خارجی و متناسب با معیارهای بین‌المللی، برقراری ارتباط با سفارتخانه‌ها برای تسهیل در اخذ ویزا، حمایت از دانشکده‌ها در برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و مدارس تابستانی و انطباق محتوا و اطلاعات سایت دانشکده‌ها با سایت دانشگاه را نیز حائز اهمیت اعلام کردند.

دکتر کردی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع‌بندی تصمیمات اخذ شده در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان خارجی را برای حرکت دانشگاه در این مسیر ضروری دانست و گفت: اگر می‌خواهیم در فضای رقابتی موجود هم پای دیگر کشورهای منطقه که به مراتب درآمد بیشتری از این عرصه دارند، پیش برویم باید سیاست‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عمده درآمدهای حوزه بین‌الملل طی سال‌های گذشته از جذب دانشجویان شهریه پرداز ایرانی بوده است، اظهار داشت: سیاست‌های پیش رو مبنی بر جایگزینی دانشجویان خارجی به جای دانشجویان ایرانی در پردیس‌های بین‌الملل زمینه‌ساز اخذ تصمیمات جدید برای رفع موانع مالی شده است.

وی بر اهمیت درآمدزایی و سوددهی فرآیند جذب دانشجویان خارجی برای دانشگاه تأکید کرد و گفت: مطمئناً تصمیم‌گیری در این حوزه و سایر فعالیت‌های بین‌المللی نیاز به چکش‌کاری‌های بیشتری دارد که امید داریم با همراهی همه فعالان حوزه بین‌الملل دانشگاه به اهداف مورد نظر دست یابیم.