تاریخ : 1397,سه شنبه 19 تير16:50
کد خبر : 272345 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

حال و روز این روزهای اصلاحات را در چهره اعتماد‌ ملی ببینید؛

کودتا پشت کودتا

کروبی نه برای منتجب‌نیا مهم است نه برای حضرتی؛ کروبی برای اولی ابزاری برای انحصار قدرت در حزب است و برای دومی تنها مانعی برای ورود حزب به ساحت قدرت. همانطور که قبلا گفته شده است افتضاح حزب اعتماد ملی جنگ بر سر غنائم شهرداری تهران است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماجرا از انتشار یک فیلم شروع شد؛ فیلم کوتاهی از درگیری بین اعضای حزب اعتماد ملی در کنگره این حزب که بعد از توقفی ده ساله برگزار شده بود. اختلافی که ابتدا با دروغ محمدجواد حق‌شناس، از اعضای سرشناس این حزب به «گروه‌های فشار» نسبت داده شد اما بلافاصله با سخنان اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی این حزب، مشخص شد اصل ماجرا دعوا بر سر قدرت بوده و لاغیر و "گروه‌های فشار" تلاشی بود برای لاپوشانی آن افتضاح.

بیشتر بخوانید// اختلاف داخلی بر سر غنائم

موضوع گذشت تا اینکه رحمت‌اله بیگدلی عضو شورای مرکزی و اجرایی حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با ایرنا با تایید خبر استعفای «رسول منتجب‌نیا» از سمت قائم مقامی این تشکل سیاسی گفت: «در حزب 2 دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه معتقد بوده و هست که باید از دبیرکل فعلی عبور کنیم. این دیدگاه را 6 نفر نمایندگی می‌کنند. نمایندگان این تفکر، سیدرحیم ابوالحسنی، ابراهیم امینی، اسماعیل گرامی‌مقدم، محمدجواد حق‌شناس و 2 تن دیگر هستند و از طرف دیگر، رسول منتجب‌نیا، سیدرضا نوروززاده، محمود رئوفی، مهدی رسول‌پناه، حمیدرضا کارگر، اسماعیل‌ دوستی، جواد اطاعت، این‌جانب و اکثریت حزب‌ در سراسر کشور معتقد به ابقای دبیرکل فعلی هستیم.»

بیگدلی ادامه داد: بار پیش که دبیرکل استعفا کرد، این 6‌ نفر گفتند که باید به هر دلیلی استعفای وی را بپذیریم. در شورای مرکزی هم این افراد، نخست سخنرانی و بر ضرورت پذیرش استعفای دبیرکل تاکید کردند اما چون با اکثریت آرا با استعفای وی مخالفت شد، به‌هنگام رای‌گیری علنی آنها دیدند در اقلیت هستند و اگر رای به پذیرش استعفا بدهند، برایشان خوب نیست، به‌ ناچار به اکثریت پیوستند.

اندکی بعد انتخابات شورای مرکزی حزب برگزار و الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام بجای منتجب‌نیا بر صندلی ریاست واقعی حزب تکیه زد. انتخاباتی که منتجب‌نیا در بیانیه‌ای آن را کودتای دوم دانسته و الیاس حضرتی را «محور توطئه» خطاب کرده و گفت: «حضرت‌عالی به موفقیت حزب در انتخاب شهردار تهران اشاره کرده و آن را دلیل اثرگذاری و توفیق این حزب دانستید! ای‌کاش به معاملات و قرار و مدارهای پشت‌صحنه با افراد و احزاب تندرو برای رسیدن به این پیروزی و نیز ستاد تقسیم غنائم مسئولیت‌های شهرداری بین دوستان و همفکران خود یا مافیای دلّالی پُست‌ها و وعده‌هایی که در زمان دعوت به کنگره و نیز شورای مرکزی اخیر به افراد داده شده است و همچنین افرادی که به‌ناحق و بدون شرائط لازم در مسئولیت‌های گوناگون شهرداری اخیراً منصوب شده‌اند اشاره می‌فرمودید و در صورت لزوم نام افراد را همراه با سوابق و پرونده فساد مالی و اخلاقی آنها به‌اطّلاع عموم خواهیم رساند.»

بیشتر بخوانید// مرغ منتجب‌نیا یک پا داشت!

همچنین رحمت الله بیگدلی عضو منصوب دبیرکل در شورای اجرایی‌ حزب اعتماد ملی درباره اما و اگرهای این جلسه به ایرنا گفته است: جلسه امروز، یک نشست کاملا غیرقانونی و کلیه مراتب‌ آن برخلاف اساسنامه حزب اعتماد ملی بوده‌ است و بسیاری از اعضای شورای مرکزی از جمله اینجانب به‌دلیل غیرقانونی و مغایر اساسنامه‌ بودن، در آن شرکت نکردیم. این افراد با دعوت الیاس حضرتی و با امضای رییس‌ شورای اجرایی‌ توسط ایشان و با فشارهای مختلف و قسم و آیه و به‌نوعی فریب‌ و بدون این‌که طبق اساسنامه دستور جلسه قبلا اعلام شده باشد‌ دعوت شده‌ بودند‌. وی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات صورت گرفته در نشست امروز شورای مرکزی گفت: در این دعوت و جلسه تخلفات فاحشی اتفاق‌ افتاده و قطعا مصوبات آن باطل است و ما از طریق مجاری قانونی پیگیر حل مشکل خواهیم بود‌.

تنها 24 ساعت بعد از بیانیه اول منتجب‌نیا، بیانیه دوم وی اینبار از موضع برتر و با عنوان قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادملی ضمن غیرقانونی خواندن هرگونه تغییری در ارکان و مسئولیت‌های حزب اعلام کرد: «جلسه شورای مرکزی قانونی اعلام شده (جمعه ۴/۲۲) تا اعلام نظر مراجع قانونی به‌ تعویق خواهد افتاد تا خدای‌ نکرده منجر به‌ برخی منازعات غیرقابل پیش‌بینی و تبعات جبران‌ناپذیر نشود. با عنایت به آنچه که عرض‌ شد هیچ‌گونه تغییری در ارکان حزب صورت نپذیرفته و احدی حق کم‌ترین تغییر و تبدیل و حتی تغییر جلسات را نخواهد داشت.»

حزب اعتماد ملی این روزها با بحران موجودیت مواجه است، بحرانی که یک سر آن در دست قائم‌مقامی است که از جمله منتقدان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بوده و نسبت به نحوه بستن لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم و شورای‌شهر اعتراض داشت و سر دیگر این بحران در دست جناحی است که الیاس حضرتی برندشان محسوب می‌شود. جناحی که همراستا شدن با مشارکتی‌های سابق و حزب کارگزاران و البته عبور از کروبی برای ماندن در ساختار قدرت را راهبرد حزبی خود می‌دانند. کروبی نه برای منتجب‌نیا مهم است نه برای حضرتی؛ کروبی برای اولی ابزاری برای انحصار قدرت در حزب است و برای دومی تنها مانعی برای ورود حزب به ساحت قدرت. همانطور که قبلا گفته شده است افتضاح حزب اعتماد ملی جنگ بر سر غنائم شهرداری تهران است، غنائمی که شیرینی آن سبب شد محمد علی نجفی قدرتمند قربانی جنگ بر سر تصاحب آن شد.

* گزارش از سعید درویشی


کد خبرنگار : 84