تاریخ : 1397,سه شنبه 19 تير22:25
کد خبر : 272388 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

تهمیدات سخت‌گیرانه‌ فیسبوک برای دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات شخصی

همان‌گونه که در خبرها خوانده‌اید فیسبوک با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های زمان حیات خود روبرو است. بحرانی که به واسطه دسترسی غیرمجاز یک شرکت ثالث به داده‌های شخصی کاربران به وجود آمد. در حالی که تا پیش از این اعلام شده بود شرکت کمبریج آنالیتیکا به داده‌های شخصی دست کم 50 میلیون کاربر عضو شبکه فیسبوک دسترسی داشته، اما جدیدترین گزارش منتشر حاکی از آن است که داده‌های شخصی حداقل 87 میلیون کاربران این شبکه اجتماعی مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ انتشار این خبرها و هجمه گسترده کاربران و رسانه‌های جمعی در نهایت فیسبوک را مجبور کرد برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران تهمیدات تازه‌ای اعمال کند. این سیاست‌های جدید ضمن آن‌که به کاربران اجازه می‌دهد کنترل بیشتری روی داده‌های خود داشته باشند در مقابل محدودیت‌های جدیدی را برای برنامه‌های کاربردی به وجود آورده است.

فیسبوک خبر از اعمال یکسری تغییرات روی پلتفرم توسعه‌دهندگان خود داده است. محدودیت‌هایی که باعث می‌شوند نحوه دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات کاربران با تغییرات سخت‌گیرانه‌تری همراه باشد. اولین تغییر اعمال شده در خصوص عدم مشاهده یک فرد در فهرست دوستان است. از این پس تنها هر زمان دو کاربر در نظر داشته باشند تا فهرست دوستان خود را با یک برنامه به اشتراک قرار دهند یک برنامه قادر به مشاهده فهرست دوستان خواهد بود. در نتیجه اگر این مجوز در هنگام ورود غیرفعال شده باشد یک برنامه کاربردی این قابلیت را در اختیار نخواهد داشت. همچنین اگر فیسبوک مشاهده کند توسعه‌دهندگانی در نظر دارند از اطلاعات کاربران به‌گونه‌ای که هویت آن‌ها قابل تشخیص باشد سوء استفاده کند، آن‌گاه سازندگان نرم‌افزار را تحریم کرده و به همه کاربرانی که از آن برنامه استفاده می‌کنند اطلاع خواهد داد که برنامه مذکور از داده‌های شخصی آن‌ها سوء استفاده می‌کند. فیسبوک در این خصوص گفته است: «ما به تعامل و همکاری تجاری با توسعه‌دهندگانی نیاز داریم که برای توسعه و رشد کسب‌وکار خود به سیاست‌هایی که ما در قبال حریم خصوصی وضع کرده‌ایم احترام بگذارند.»

فیسبوک همچنین در نظر دارد کاربران را متقاعد ساخته و تشویق کند تا به شکل دقیق‌تری روی برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند مدیریت داشته باشند. همچنین به برنامه‌ها اجازه ندهند به راحتی از اطلاعات شخصی آن‌ها استفاده کنند. در آینده کاربران آگاه خواهند شد که چه برنامه‌هایی به حساب‌های آن‌ها متصل شده‌اند و همچنین روی داده‌هایی که از سوی برنامه‌ها به کار گرفته خواهد شد کنترل بیشتری خواهند داشت. فیسبوک همچنین خبر از گسترده‌تر شدن برنامه پاداش در ازای شناسایی باگ‌ها خبر داده است.

فیسبوک در نظر دارد در آینده به کاربرانی که موفق شوند سوء استفاده برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان از داده‌های شخصی را شناسایی کرده و گزارش دهند پاداشی اعطا کند. رویکردی که مورد تایید اکثر کارشناسان امنیتی قرار گرفته است. کریگ یانگ، کارشناس امنیتی کارگروه Tripwire در این خصوص گفته است: «رویکرد اتخاذ شده از سوی فیسبوک باعث خواهد شد تا برنامه پاداش در قبال شناسایی آسیب‌پذیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه شرکت‌های دیگر نیز قرار گیرد. این رویکرد فیسبوک باعث خواهد شد تا هر کاربر عضو شبکه‌های اجتماعی به بازرسی نامحسوس تبدیل شوند. در نتیجه توسعه‌دهندگان متخلف موفق نخواهد شد از داده‌های شخصی کاربران بهره‌برداری ابزاری کنند.» لیا کلوچنکو، مدیرعامل شرکت High-Tech Bridge نیز می‌‌گوید: «تغییر اعمال شده از سوی فیسبوک تحولی بزرگ در برنامه‌های این چنین به وجود خواهد آورد. به‌طوری که تا پیش از این برنامه‌های پاداش در برابر باگ تنها معطوف به شناسایی آسیب‌پذیری‌های امنیتی بودند. در نتیجه فیسبوک اولین شرکتی خواهد بود که از کارشناسان امنیتی و حتا مردم درخواست خواهد کرد در خصوص مشکلات مربوط به حریم خصوصی مشارکتی دسته جمعی داشته باشند. با توجه به آن‌که قانون GDPR در اتحادیه اروپا به تصویب رسید، اکنون سازمان‌های بیشتری حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات را با جدیت دنبال می‌کنند.» در ادامه این تمهیدات، فیسبوک ابزارهای حریم خصوصی را به شکل نمایان‌تری در اختیار کاربران قرار داده است. به‌طوری که منوی تنظیمات روی گوشی‌های همراه با همه ابزارهای موردنیاز به صورت یک جا قرار داشته و مورد بازطراحی قرار گرفته‌اند. همچنین تنظیماتی که دیگر کاربردی نیستند نیز پاک شده‌اند تا کاربران به وضوح مشاهده کنند چه اطلاعاتی با برنامه‌ها به اشتراک قرار می‌گیرد. فیسبوک همچنین یک منوی جدید که شامل میان‌برهایی در ارتباط با حریم خصوصی را نیز طراحی کرده است. منویی که به کاربران اجازه می‌دهد تنها با چند کلیک کوتاه وضعیت اطلاعات را کنترل کنند. کاربران از طریق گزینه دسترسی به "اطلاعات فیسبوک خود" قادر هستند به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کرده، آن‌ها را حذف کرده، دانلود کرده، روی پست‌ها، پاسخ‌ها، نظرات و... کنترل بیشتری داشته باشند.